Blog użytkownika Bastek1

Bastek1 Bastek1 26.05.2018, 21:30
Age Of Conan - 10 lat na rynku
719V

Age Of Conan - 10 lat na rynku

Okres ery hyboryjskiej stał się ostatnio dosyć popularny, to za sprawą Conan Exiles. Ja chciałbym jednak przybliżyć inną grę Funcom rozgrywającą się w tym uniwersum - Age of Conan: Hyborian Adventures. Jest okazja, ponieważ obchodzimy właśnie 10-lecie wydania gry. Age of Conan to absolutnie topowy przedstawiciel gatunku MMORPG, dojrzała gra, z dojrzałą społecznością. Tyle tytułem wstępu. Zapraszam na przygodę w Hyborii.

Historia, model płatności, zakupy

Od momentu premiery, przez kilka długich lat, Conan był grą płatną. Miesięczny abonament wynosił niecałe 30zł.                Wraz z upływem czasu, pomimo ukazania się dwóch rozszerzeń, serwery pustoszały, nad grą zawisło widmo zamknięcia. W ramach restrukturyzacji i potrzeby "świeżej krwi", zdecydowano się na udostępnienie części zawartości za darmo i przyjęcie modelu free to play, co z perspektywy czasu okazało się decyzją właściwą. W międzyczasie połączono też serwer amerykański z europejskim. Na chwilę obecną do dyspozycji pozostają dwa czynne serwery: PvP Fury oraz PvE Crom.

Aktualnie cała zawartość jest udostępniona za darmo, choć pozostała możliwość korzystania z subskrypcji i jej koszt wynosi w dalszym ciągu 29.90zł. Od razu zaznaczę, że osoby korzystające z abonamentu nie są w jakiś znaczący sposób faworyzowane. Ich postacie nie są mocniejsze, szybsze itp. Ograniczenia polegają np. na ilości złota w kieszeni (free-10 gold), czy ilości zadań w dzienniku (free 30-zadań). Abonament daje bonusy, między innymi w postaci ilości zdobywanych tokenów (wymienia się je na ekwipunek wysokiej jakości), lewelowaniu offline, nieograniczonego dostępu do rajdów, zdobywaniu punktów Alternatywnego Rozwoju (o tym później) poprzez upływający czas.

Oczywiście nie mogło zabraknąć sklepiku. Za Funcom Pointsy można nabyć takie dobra jak : wierzchowce, ubranka socjalne, napoje zwiększające mnożnik doświadczenia, sloty na dodatkową postać i inne. Funcom Pointsy kupuje się już za prawdziwą walutę. Ważne jest to, że zakupy są dobrowolne, nienachalne i nie faworyzują kupujących.

Co ciekawe - jakiś czas temu w sklepiku było dużo więcej rzeczy, szczególnie socjalnych ubranek, jednak część osób brutalnie piętnowała śmiałków, którzy się w te ciuchy ubierali. Koniec był taki, że sklep odzieżowy przestał przynosić dochody, a zawartość socjalna została udostępniona NPC-om, u których dobra te można kupić za tokeny, które to już samemu trzeba sobie w pocie czoła i krwi wywalczyć.

Wielu z Was z pewnością ucieszy fakt, że gra jest niemal w całości zlokalizowana, łącznie z dubbingiem. Piszę "niemal", ponieważ w pewnym momencie Funcom zrezygnował ze wsparcia dla Polski, zlikwidował support, a nowa zawartość nie została przetłumaczona. Na szczęście tej "nowej" zawartości jest może jakieś 10-15%. Funcom od początku miał ambitne plany dotyczące rynku wschodniego, był nawet polsko-rosyjski serwer pvp, były najazdy, wojny, wyzwiska itd., ostatecznie przedsięwzięcie upadło, a CD-Projekt wycofał się z umowy.

Istotna rzecz. Nie wiem jak to jest teraz, ale wcześniej, podczas zakładania konta wskakiwało Euro. Można to zmienić poprzez dodanie jakiegoś rozszerzenia wydanego w Polsce lub zwyczajnie aktywując klucz z polskiego wydania premierowego, można jeszcze takie kupić. Na allegro pudełkowe dodatki są od 5 do 10 zł - to załatwia sprawę.

 


OBSZAR GRY

Przyjrzyjmy się zawartości i lokacjom, które można zwiedzić. Miłośnicy pióra Roberta E.Howarda poczują się jak w domu. Gra jest podzielona na pięć głównych obszarów: Aquilonia, Cymeria, Khitai, Stygia, Turan oraz Miasto Tortage.

W skład każdego obszaru głównego wchodzą regiony. Są to lokacje napchane zadaniami, potworami, bossami, przeróżnymi rzeczami do odkrycia i co najważniejsze - podziemiami, na końcu których zawsze czeka boss i nagrody. Sanktuarium Płonących Dusz, Twierdza Thoth-Amona to dobrze znane miejscówki.

Poniżej jest mapka Pola Zmarłych znajdującego się w Cymerii. Widać na niej zaznaczoną miejscówkę rajdową (Krypta Kiliki), wejście do Domu Croma (trudna, przeogromna lokacja z fajnymi bossami i nagrodami). Takich podziemi, lochów i lokacji rajdowych jest w grze łącznie około trzydziestu. Więc jest co robić, zarówno solo, jak i w grupie.


ZASADY GRY

Chociaż Age of Conan to MMO, od początku przez długi czas gramy sami. Gra rozpoczyna się jak rasowy rpg i jest niezwykle ciekawa fabularnie, a główna historia ciągnie się aż do 80 poziomu i finałowego bossa. W czasie wędrówki fabularnej, która trwa kilkadziesiąt godzin, możemy spotkać innych graczy, rozmawiać i handlować. Możemy też łączyć się w grupy, ale przymusu nie ma.

W pewnym sensie odpływ populacji dodał tej grze uroku, rozgrywka stała się bardziej kameralna. Nie raz i nie dwa wędrowałem przez kilka godzin, wypełniając zadania i nie spotkałem żywej duszy. I jakie jest wtedy zaskoczenie i uczucie, kiedy spotykamy innego gracza na swojej drodze, z którym można wymienić gesty, pogadać i w dalszą drogę wyruszyć razem (czasem bez pomocy trudno iść dalej).

Oprócz głównego wątku, w AoC występuje masa zadań pobocznych. Począwszy od tych najbardziej nielubianych misji kurierskich i wszelkiego rodzaju zbieractwa, aż po wielowątkowe i złożone zadania z zaskakującymi zwrotami akcji. Może nie jest to najwyższa półka scenariuszy, ale z pewnością wyróżniająca się na tle innych gier tego gatunku, a także wśród   dużych gier singlowych, które zapchano beznadziejnymi historyjkami.

Tak się dzieje do osiągnięcia 80 poziomu Potem mamy dostęp do rajdów, instancji i zadań grupowych. Tutaj potrzebny jest już lepszy sprzęt i doskonała znajomość zasad gry, bo lekko nie jest. Owszem, pojawiają się zadania solo, ale zdobycie dobrego sprzętu w pojedynkę jest zwyczajnie niemożliwe.


KLASY, ROZWÓJ POSTACI, UMIEJĘTNOŚCI, WALKA

Tworzenie postaci rozpoczynamy od wybrania płci oraz kraju pochodzenia. Wybór kraju pochodzenia ma istotne znaczenie dla przebiegu fabuły. Jeśli wybierzemy Cymeryjczyka to gra poprowadzi nas przez inne regiony i podsunie inne zadania, niż wybór Stygijczyka.

Z krajem pochodzenia związane są też klasy, przykładowo Cymeryjczyk nie zostanie kapłanem Seta itd.

Zachęcam do obejrzenia prezentacji klas. Jest to zbiór najlepszych animacji fatality, czarów i kombosów dla każdej z klas, a całość została zilustrowana wspaniałą muzyką. Zdarza się, że oglądam to kilka razy pod rząd, a dopiero potem włączam grę. Coś w stylu zagrzewania do boju. Polecam :)

Doświadczenie zdobywa się poprzez wykonywanie zadań, walkę z potworami itd. Z każdym kolejnym poziomem rosną statystyki i pojawiają się nowe zdolności, kombinacje ciosów, zaklęcia. Dodatkowo dostajemy punkty atutów, które możemy rozdysponować według uznania.

Poniżej drzewko atutów. Aktywuje się na nim dodatkowe zdolności, wzmacnia już istniejące, podnosi atak lub obronę. Od początku gry można rozwijać dwie specjalizacje (np.obrona i atak) niezależnie.

Sam system walki to temat na osobnego bloga. Interfejs jest łudząco podobny do innych MMO czyli pasek szybkiego wyboru, pasek zdolności itd. Na szczęście sama walka nie ogranicza się do spamowania jednego ataku, w AoC obowiązuje system kombosów. Działa to w ten sposób, że po aktywacji zdolności pojawiają się kolejne strzałki do wciśnięcia. Na początku jest to np. jeden dodatkowy cios, ale w miarę postępów może być i pięć dodatkowych ciosów. Żeby nie było zbyt łatwo i automatycznie, wrogowie mogą takie combo przerwać używając ogłuszenia czy innych zdolności. Do tego dochodzą specjalne umiejętności, które można łączyć w łańcuchy efektów.

Przypuśćmy: Mrocznym Templariuszem używam ataku, który ma mega boost, ale zjada mi życie, następna zdolność jakiej użyję powoduje absorpcję życia od przeciwnika, bo w końcu się wykrwawię. Oczywiście nie muszę używać tego mega ciosu samobójczego, ale mam szansę na uzupełnienie, więc korzystam. Takich możliwości łączenia jest bardzo wiele i fajnie jest je samemu odkrywać. Niektóre opisy efektów są dosyć enigmatyczne, zatem próby łączenia są konieczne, a obserwacja efektów niezwykle satysfakcjonująca.

Punkty Alternatywnego Rozwoju

Podczas przygody za udział w rajdach, za pokonanie wymagających przeciwników, zaliczanie zadań, zdobywamy tajemnicze punkty zwane AA. Dzielą się na: Maestrię, Waleczność i Biegłość. Wydając te punkty, możemy podnieść odporność na żywioły, dopalić poznane kombinacje ciosów, zwiększyć niewrażliwość na statusy, takie jak: Usidlenie, Spowolnienie lub zwiększyć skuteczność w trybach PvP.

Drzewko Alternatywnego Rozwoju

Punkty zbiera się przez całą grę i końca nie widać. Po osiągnięciu 80 poziomu oraz opłaceniu abonamentu można rozwijać drzewko poprzez upływający czas. Wybieramy interesującą nas zdolność, wyświetla się licznik godzin do zakończenia np. 120, zatwierdzamy i gotowe. Kiedy upłynie wymagany czas, zdolność jest gotowa do użycia. To ciekawa alternatywa dla osób, które zajmują się np. handlem, nie mając czasu na grupowe zabawy.

Handel i Umiejętności Zawodowe

W dużych miastach można natknąć się na miejscówki, w których można trochę pohandlować, coś kupić, coś sprzedać. W punktach handlowych można nabyć dobra wyprodukowane lub pozyskane przez innych graczy. Może to być ekwipunek, surowce, miksturki, klejnoty i inne.

ekran punktu handlowego

Słowo o wytwarzaniu przedmiotów. Jest tylko jedna droga - Umiejętności Zawodowe. Można zrobić specjalizację w jednej, kilku lub wszystkich dziedzinach: Płatnerz, Jubiler, Kowal - do wyboru. Podczas wędrówki natkniecie się na zadania rozwijające poszczególne zawody. NPC-e dają proste recepty na wytworzenie przedmiotów i wskazówki, gdzie pozyskać surowce. Jednak, by wytwarzać te najbardziej pożądane nie wystarczy najwyższy level specjalizacji, potrzeba jeszcze przepisów i recept, a te są strzeżone przez najgroźniejszych szefów. Często na czacie gry można znaleźć ogłoszenia osób, które poszukują śmiałków na wyprawy po recepty.

Codzienność - Nagrody za logowanie i Raid Finder

Kiedy już znajdziemy swoje miejsce na ziemi (w Hyborii rzecz jasna), codzienne logowanie jest nagradzane. Można zdobyć miksturki boostujące, dodatkowe punty AA, napoje leczące i wiele innych. Niewątpliwą atrakcją jest twór zwany Raid Finder. Ogólnie, rajdowanie to fajna sprawa. Jest to jeden ze sposobów na zdobycie wyposażenia wysokiej jakości. Jednak, jeśli akurat nie należymy do rajdującej gildii, jesteśmy zdani na łaskę przypadkowych organizatorów, którzy ogłaszają wezwanie na czacie ogólnym. Tutaj z pomocą przychodzi Raid Finder. Polega to na tym, że przez okrągły tydzień katowana jest jedna miejscówka. Dostęp do Raid Findera otrzymujemy po osiągnięciu 80 poziomu.Wystarczy kliknąć przycisk dołączenia, po kilku minutach zostaniemy przeniesieni do lokacji rajdowej.

Jedna z wielu prób ukończenia Raid Findera w Twierdzy Thoth-Amona

No dobrze, to w takim razie po co w ogóle organizować indywidualne rajdy? Różnica polega na otrzymywanych nagrodach. Po ukończeniu normalnego rajdu, gra losuje elementy wyposażenia dla wybranych klas, a dodatkowo otrzymujemy tokeny potrzebne do zakupu wyposażenia, dodatkowo po drodze odbywa się młócka potworów, zbieranie skarbów itp. Uczestnictwo w zwykłych raidach gwarantuje tokeny i dodatkowo, przy odrobinie szczęścia, elementy wyposażenia. W Raid Finderze można otrzymać tylko tokeny, ewentualnie złoto. Tak czy siak, regularne uczęszczanie na Raid Finderowe wyprawy, pozwala wyposażyć postać w konkretny sprzęt. Wymaga to czasu, ogrom czasu. Tutaj pojawia się też zależność między graczami free to play, a tymi opłacającymi abonament. Gracze free to play otrzymują połowę nagród z Raid Findera.

Ważna uwaga!!! Raid Finder nie zalicza zadań. Pod koniec gry otrzymujemy questy, które można zakończyć tylko podczas normalnych raidów.

mój komandos szykujący się na bossa strzegącego wejścia do Zapomnianego Miasta


GRAFIKA I DŹWIĘK

Wpis powoli dobiega końca i warto wspomnieć o tych dwóch ważnych rzeczach. Chociaż minęło już 10 lat, da się na Conana patrzeć bez skrzywienia. Jest jasne, że gra nie prezentuje takiej jakości jak współczesne produkcje, ale nie wygląda też brzydko. Grafikom należy się ukłon za świetny styl. Wszystkie lokacje są zrobione z artystyczną nutą, pełne szczegółów i bywają niesamowicie klimatyczne. Niestety, optymalizacja nie jest najmocniejszą stroną gry i nawet na mocnych konfiguracjach potrafi zachrupać.

Na szczególną uwagę zasługuje muzyka. Występujące utwory to absolutnie najwyższa półka kompozycji. Złożone, zapadające w pamięć i słuchane dla przyjemności. Każda kraina ma swój motyw przewodni, spalona słońcem Stygia, mroźna Cymeria czy spokojna dzielnica starej Tarantii. Wystarczy powiedzieć, że kompozytor Knut Avenstroup-Haugen  był nominowany do wielu prestiżowych nagród, między innymi do Hollywood Music in Media Award.

O muzyce trudno mówić nie słysząc jej. Posłuchajcie Helene Bøksle, która swoją wokalizą wzbogaca jeden z głównych motywów ilustrujących wędrówkę przez mroźną Cymerię, warto wysłuchać do końca bo głos Helene Bøksle pięknie się w tym utworze rozwija. Takiej przejmującej muzyki jest w Conanie znacznie więcej.


Jak wspomniałem wcześniej, gra obchodzi swoją okrągłą rocznicę. Z tej okazji pojawiły się w grze okolicznościowe atrakcje, niedostępne na co dzień zadania i kilka innych bonusów. W grze występuje również system pucharków (tak bym to nazwał), a jest ich, aż 863 !!!

Wszystkich gorąco zachęcam do spróbowania swoich sił w tym niebezpiecznym świecie. Część zapewne się odbije, ale ten kto pozostanie, z pewnością nie będzie żałować. Magiczny świat, piękne i niebezpieczne kobiety oraz złoto czekają na śmiałków. Tylko odwaga i determinacja pozwoli sięgnąć po najwyższe trofea.

Nadal często grywam w Conana i chętnym dopomogę we wkrętce :)

Gdybym przypadkiem zachęcił kogoś do gry, podpowiem, że klienta najlepiej pobrać ze Steam.

Pozdrowionka i do zobaczenia w Hyborii

p.s z wyjątkiem mapek i sklepiku, wszystkie zrzuty pochodzą z moich sesji


Tagi: age of conan conan conan barbarzyńca conan exiles

Oceń notkę
+ +9 -

Oceń profil
+ +13 -
Bastek1
Ranking: 239 Poziom: 56
PD: 23037
REPUTACJA: 9215