Blog użytkownika Bastek1

Bastek1 Bastek1 11.09.2017, 21:27
BallisticNG - Wipeout 2017
319V

BallisticNG - Wipeout 2017

W roku 2052 startuje sezon ligi F3600, pomimo starań związków zawodowych oraz biura promocji regionu, pętla Mountain Complex nie wchodzi do oficjalnego kalendarza zawodów. Znany z niejasnych powiązań z Komisją Wyścigów projektant Stiggart Knurksson forsuje własny tor - Altima VII.

Z wyjątkiem istnienia pętli Mountain Complex wszystko się zgadza, projektant o takim nazwisku był i Altima VII też. Ale to było ponad 20 lat temu.

Opowiem o tym, jak po prawie 20 latach tęsknoty za oryginalnym Wipeout odkryłem w czeluściach internetu, grę przypominającą do złudzenia trylogię z pierwszego Playstation. Muszę zaznaczyć, że w sprawie Wipeout jestem dosyć konserwatywny, w mojej ocenie żadna kolejna część, która ukazała się do dnia dzisiejszego, nie może równać się z tym co wyszło z pracowni Psygnosis.


BallisticNG, bo o tej grze mówimy, jest właściwie hołdem oddanym grom z PSX, stworzona w Unity przez trzech zapaleńców i oddana do użytku 2 lata temu. Dla fanów to prawdziwa uczta, znajdą tutaj wszystko za czym tęsknili. Najważniejszy jest oczywiście model jazdy/lotu, bezwładność, sterowanie, praktycznie cała mechanika została odwzorowana perfekcyjnie. Do tego dochodzi design statków i torów nawiązujący do oryginalnych projektów.


 

Grafika

To jest zapewne temat, który zainteresuje wielu. Gra działa na silniku Unity3D, na ekstrawagancje wizualne nie ma co liczyć. Ale nie jest tak źle, są efekty świetlne, jest bloom, zabrudzenia na kamerze i kilka innych. Oryginalne tory trzymają wysoki poziom, gorzej z pracami użytkowników, wydaje mi się, że jest to kwestia teksturowania. Jeśli tekstury są w wysokiej rozdzielczości to będzie ładnie, ale jak ktoś przywali niską jakością i do tego dołoży wygładzanie to będzie brzydko. Ogólnie nie ma co narzekać, moim zdaniem. Jest dużo lepiej niż było wcześniej na starszej wersji Unity.

 


 

Zawartość

Kampania - jak to kampania, zwiększa się klasa prędkości, dochodzą nowe trasy. Każde zawody są trudniejsze od poprzednich, standard.

Tryby gry - Race, Time Trial, Speed Lap, Eliminator, Knockout itd...nie trzeba specjalnie tłumaczyć. W kolejnych aktualizacjach zostanie dodana możliwość tworzenia i dodawania własnych.

Trasy - w tej chwili jest dziesięć oficjalnych.

Multiplayer - nie istnieje, przynajmniej na razie. W opcjach bety jest dostępna wersja z multi, ale rzadko można kogoś spotkać. Na szczęście jest komunikat o wdrożeniu tego trybu w przyszłym czasie.

Ship Impoter - takie małe narzędzie wbudowane w kod gry, pozwala zaimportować statki z oryginalnych płyt PSX

Jednak najlepszą rzeczą jaka mogła znaleźć się w BallisticNG, jest edytor tras i ogólna otwartość na modyfikacje. Gra w jednej chwili zabiera nas do roku 1997. Z tym, że lepiej to wygląda.  W steamowym warsztacie można znaleźć takie perełki jak modele statków z pierwszej części zrobione HD, albo remake trasy z wersji na Nintendo64. Dodatkowo można samemu wgrywać muzykę i wszystkie inne dźwięki, jak: odgłosy strzałów, silników, informatora itd. Osobiście mam miks dźwięków i muzyki z trzech pierwszych gier, wtedy to naprawdę wygląda i brzmi jak stary, dobry Wipeout.

 


 

Edytor


Edytor tras zasługuje na osobny akapit. W samym edytorze możemy zaprojektować samą "nitkę" toru, którą można  przetestować na różnych ustawieniach i prędkościach. Ogólnie jest to dosyć zaawansowane narzędzie o dużych możliwościach kreacji, choć nieco skomplikowane i mało intuicyjne w obsłudze. Jeśli już uda nam się coś sensownego sklecić, całość eksportujemy do Unity i tam kończymy dzieło. Czyli wszystkie elementy, obiekty, oświetlenie - musimy zrobić sobie sami. Z poziomu gry dostępna jest dokumentacja, opisuje ona najważniejsze elementy budowy, jak teksturowanie i kilka innych. Na obrazkach widać jak wygląda praca w Unity.


 


Poniżej filmik z ukończonego toru mojego autorstwa, Trasa jest już dostępna w warsztacie, można pobierać i grać. Jest to dosyć krótki i szybki tor, więc najlepiej grać w klasie ZEN, a jak komuś za wolno to może włączyć w opcjach Hyper Speed. Dźwięki i statek  rozpozna każdy kto spędził młodość z Wipeout, za to muzyka w tle jest naszej produkcji (mojej i żony). Tak się złożyło, że w zeszłym roku skomponowaliśmy kilka utworów na potrzeby Formula Fusion, ostatecznie nic z tego nie wyszło (można by kolejny artykuł na ten temat napisać), na szczęście muzyka pozostała i może się jeszcze przydać.

Dla zainteresowanych link do soundcloud w opisie filmiku.


Nie wiem dlaczego, ale po zgraniu filmiku widać jakby gra chrupała. Mogę powiedzieć, że tak nie jest. Jest płynne 60 klatek i jest dużo ładniej. Nie wiem skąd ta obcinka jakości.

 


 

Na zakończenie

Aktualnie gra jest dostępna w systemie free to play, taki stan rzeczy będzie trwał do 21 września, potem gra będzie kosztować 5 dolców. Chyba, że ktoś wcześniej wpłacał  kasę w ramach dotacji to kluczyk otrzyma bez dodatkowych opłat. Nie ma się co czarować, nie jest to gra dla wszystkich. To nie jest Omega Collection w 4K, ale za to duch pierwowzoru jest obecny przez cały czas. Jeśli komuś z Was brakuje oryginalnego Wipeout i żyje w roku 2052, tak jak ja, już dłużej nie musi szukać - satysfakcja gwarantowana, a jeśli ktoś zbierze siły i zbuduje własny tor to będzie miał zupełny odjazd. Od kiedy trafiłem na BallisticNG, a to było z miesiąc temu, właściwie nie odpalam nic innego. Wgrałem ulubione utwory i mogę latać godzinami, bo w sumie na tym to polega. Na słuchaniu muzyki i zaliczaniu kolejnych "perfekt lapów". Na pewno też będę budował kolejne trasy, w planie mam w sumie osiem miejscówek, w sam raz na mały Tournament kiedy multi będzie działać.

 

Tagi:

Oceń notkę
+ +8 -

Oceń profil
+ +13 -
Bastek1
Ranking: 240 Poziom: 56
PD: 23015
REPUTACJA: 9179