SKLEP

Blog użytkownika Laughter

Laughter
Laughter Laughter 13.02.2017, 23:56
Love is in the air! - różne rodzaje miłości w grach
508V

Love is in the air! - różne rodzaje miłości w grach

Cześć i czołem, kluski z rosołem! Już jutro walentynki, więc przyszło mi do głowy skleić na szybko jakiś tekst podpinający się pod święto zakochanych.

Miłość - jedna z najważniejszych cnót w życiu człowieka, wręcz nadająca sens istnienia naszemu gatunkowi. Od zarania dziejów pełni rolę inspiracji w najróżniejszych dziedzinach i była motywem powstania wielu dzieł. Począwszy od niezliczonych tekstów literackich, a kończąc na malarstwie, filmach i muzyce. Czy to samo można powiedzieyć o grach? Nasze hobby chcąc dojrzeć i być postrzegane w poważniejszy sposób musi być wszechstronne i nie bać się poruszać tak poważnych tematów, jak miłość czy seks. Dzisiaj chciałem się przyjrzeć kilku grom, które eksponowały różne podejście do tej, jakże ważnej, tematyki.

Miłość platoniczna
 

Miłość platoniczna to wyidealizowany obraz tego uczucia. Niesie za sobą duchowy wydźwięk i pozbawiona jest uciech cielesnych - seksu i pożądania. W grach najczęściej ujawnia się ona pod postacią przyjaźni. Silnie zaakcentowano ją w serii Persona. Szczególnie trzeciej oraz czwartej odsłonie. Wprowadzony w trzeciej części cyklu system Social Link pozwala nam w psychologiczny sposób budować więzi międzyludzkie z najróżniejszymi postaciami. Grupa głównych bohaterów to z kolei przyjaciele, których więź zacieśnia się wraz z postępami w fabule. Darzą oni siebie silną miłością, która ujawnia się w kryzysowych sytuacjach - gotów są zawsze stanąć w swojej obronie, ale i niejednokrotnie świadomie pełnią rolę bodźca, który zmusza, aby druga osoba zmierzyła się ze swoimi wewnętrznymi lękami, wadami i strachem. Nawet w sytuacji niechybnej śmierci gotowi są stanąć za sobą murem. Ów miłość w serii jest o tyle silnie zaakcentowana, że przez wiele godzin jesteśmy świadkami codziennych czynności, z jakimi mierzą się nasi bohaterowie, gdy tylko nie są zajęci ratowaniem świata. Dzięki temu ich więź nie jest w żaden sposób wymuszona a gracz odbiera ją w bardzo naturalny sposób, widząc tę codzienną i "zwykłą" stronę życia protagonistów.

Innym przykładem miłości platonicznej jest Final Fantasy XV, którego scenariusz został rozpisany właśnie wokół idei przyjaźni. Nie wypowiem się jednak na ten temat, bo osobiście jeszcze nie zmierzyłem się z przygodami Noctisa.

Miłość rodzicielska

Miłość jaką rodzic darzy swoje dziecko stanowi jedną z najpotężniejszych sił we wszechświecie! Idealnym przykładem tej miłości są takie gry jak: NieR, seria YakuzaThe Last of Us czy Heavy Rain.

W przypadku tego pierwszego byliśmy świadkami desperacji ojca, który był gotów poświęcić nie tylko siebie, ale i cały świat wraz z gatunkiem ludzkim. Tylko po to, aby ujrzeć uśmiech swojej córki i uratować ją z objęć śmiertelnej choroby. Była to wspaniała i poruszająca historia o wytrwałości i bezwzględności zrozpaczonego ojca, który w rozdzierającym bólu znajduje motywacje do parcia naprzód. Podobnie było w grze Asura's Wrath.  Główny bohater zrzeka się swojej boskości i gotów jest wybić cały panteon bogów, burząc tym samym fundamentalne zasady świata oraz godząc na wymazanie z egzystencji. Wszystko po to, aby uwolnić córkę od niesprawiedliwych zasad utworzonych przez siły wyższe.

Zachodnie podejście do tej tematyki jest oczywiście mniej przerysowane. The Last of Us bardzo ładnie przedstawiło graczom wątek zrozpaczonego ojca i jego zakorzenioną nieufność, który jednak z biegiem czasu na nowo rozpala w sercu miłość do córki. Joel przechodzi w trakcie gry istną metamorfozę. Gdy spotyka Ellie jest wobec niej oschły i traktuje dziewczynkę przedmiotowo uważając za produkt, który po prostu ma za zadanie eskortować. Przygoda w jaką się wpakował go odmienia. Bohater otwiera się na nowo i ponownie staje człowiekiem z emocjami. Uczucie do Ellie jest na tyle silne, że instynkt ojcowski nakazuje mu porzucić szansę na uzyskanie leku, który mógłby uratować ludzkość. Zamiast tego wybiera, w dosyć samolubny sposób, bezpieczeństwo dziewczynki i ratuje ją z rąk niedoszłych oprawców. Fabuła przedstawia masę innych scen, które eksponują głębokie uczucie łączące dwójkę bohaterów, ale to właśnie zakończenie robi to w najbardziej bezpośredni sposób.

Miłość romantyczna

Od czasu czwartej odsłony serii miłość była istotnym elementem Final Fantasy. VI odsłona cyklu mocno eksponowała różne jej wariacje. Sama tragedia głównego antagonisty - Kefki - polegała w głównej mierze na jego niemożności zrozumienia idei miłości i tego, jak dzięki niej nawet ulotne chwile przekładają się na radość życia, dla której warto trwać w świecie z pozoru pozbawionym nadziei.

Za pomocą postaci takich jak Cyan, Strago czy Shadow twórcy przedstawili istotę miłości ojcowskiej. Wątki Locke'a, Ceres i Setzera to z kolei przykłady miłości romantycznej. Locke był zatwardziałym poszukiwaczem przygód, który jednak przez większość osób był traktowany jako podrzędny łotrzyk. Jedynie kobieta o imieniu Rachel nie patrzyła na niego z góry. Młody chłopak szybko się w niej zakochał. Między obojgiem wytworzyła się silna i piękna miłość, której moc zdawała się pokonywać wszelkie przeciwności losu. Ojciec Rachel potępiał jednak ideę ich wspólnego życia - nie widział w nim materiału na partnera dla swojej córki. Locke postanawia więc pokazać na co go stać i wyrusza do niebezpiecznej jaskini razem z Rachel. Tam jednak dochodzi do nieszczęśliwego wypadku, a dziewczyna traci pamięć. Ojciec i całe miasto obwinia o to Locke'a - chłopak zostaje przegnany z wioski, a największy ból sprawia mu fakt, że największa miłość jego życia kompletnie zapomniała nie tylko o nim, ale i o wszystkich chwilach jakie ich łączyły. Ten tragiczny wątek ma rozwinięcie i dosyć smutne zakończenie, które jednak otworzyło przed naszym bohaterem nową ścieżkę życia. Mimo wszystko, miejsce dla Rachel zostało w jego sercu po kres dni.

Steins;Gate

To bardzo ciekawa graficzna powieść opowiadająca o grupie przyjaciół, których eksperymenty doprowadzają do wplątania się w międzynarodową intrygę i sam środek walki o wehikuł czasu. Najważniejszym elementem historii jest jednak metamorfoza głównego bohatera. Ten z początku tłamsi swoje emocje i strach za pomocą przybierania dziecinnego płaszczyka oraz maski niezrównoważonego, aroganckiego nerda. Jego relacja z genialną koleżanką Makise Kurisu to encyklopedyczny przykład przysłowia - "kto się czubi, ten się lubi". Uczucia skryte pod płachtą wzajemnych złośliwości dojrzewają razem z bohaterami, tworząc tym samym najpiękniejszy romans z jakim się spotkałem w grach. Jest to kolejny przykład, gdzie miłość nadaje bohaterom determinacji, która posyła ich na granicę wytrzymałości zdrowia fizycznego i psychicznego. Wydarzenia niejednokrotnie zmuszają ich niemal do rezygnacji z obranych celów i porzucenia własnego komfortu na rzecz dobra ukochanych osób. Miłość przedstawiona w Steins;Gate jest niezwykle ciepła i autentyczna.

Miłość erotyczna

Skupiająca na pożądaniu. W grach jest to często temat tabu lub porusza się ją sposób wybitnie kiczowaty, zahaczając nieświadomie o autoparodię (Mass Effect). Wyjątkiem jest gra Catherine, która z racji swojego japońskiego rodowodu nie uniknęła jednak znacznego przerysowania i udziwnień.

Głównym bohaterem jest Vincent, który stając przed widmem małżeństwa popada w panikę. Rosnący w nim strach i wątpliwości podyktowane przez niepewną przyszłość jego życia sprawiają, że egzystencja chłopaka staje się dosłownie koszmarem na jawie. Wszystko przez pojawienie się pewnej kobiety - ponętnej blondynki, która wywraca jego świat do góry nogami. Podpity Vincent daje się omamić jej wdziękom i dla chwili rozkoszy cielesnych dopuszcza się zdrady. Gra przez większość czasu porusza problematykę miłości, małżeństwa i pożądania. Twórcy zadają nam trudne pytania, a gracz za pomocą odpowiedzi przedstawia swój profil psychologiczny i spojrzenie na sprawy miłości. Wyłącznie od nas zależy jaką ostatecznie drogą będzie kroczyć bohater - ścieżką szczerej miłości, czy może rozpusty.

W kategorii miłości erotycznej nie można również nie wspomnieć o największym podrywaczu w branży, czyli kultowym Larrym Lafferze i jego serii przygodówek point & click

Jest jeszcze wiele typów miłości. Miłość rodzeństwa/braterska - przedstawiona chociażby w grze Brothers; A Tale of Two Sons, czy w pewien sposób w trylogii Gears of War (tak, wiem, że Dom i Marcus nie są spokrewnieni!). Miłość z rozsądku, do której obecnie trudno mi znaleźć odpowiedni przykład. Gry, w których miłość odgrywa istotną rolę można mnożyć w nieskończoność - wiele ikonicznych tytułów z gatunku jRPG szeroko sięga po ten wątek i eksponuje go w najróżniejszy sposób.

Nie sposób jednak wymienić i opisać wszystko. Dlatego jestem ciekaw, jakie przykłady miłości Wy jesteście w stanie wymienić i jakie gry ciepło wspominacie w kontekście tego zagadnienia? Może poza grami jesteście w stanie wymienić jakieś ulubione sceny?

Wybaczcie za wszelkie błędy, literówki itd. - pisałem na szybko i bez korekty, jeśli znajdziecie coś rażącego - wymieńcie to w komentarzach, a postaram się szybko to poprawić.

Tagi:

Oceń notkę
+ +17 -

Oceń profil
+ +21 -
Laughter
Ranking: 282 Poziom: 54
PD: 20384
REPUTACJA: 1809