Blog użytkownika Ossy

Ossy Ossy 09.02.2018, 21:12
Za co kochamy gry RPG?
272V

Za co kochamy gry RPG?

Gry RPG to jeden z popularniejszych gatunków wśród graczy zarówno na PC jak i konsolach. Chociaż liczba tytułów wychodzących co roku nie jest imponująca, to ich specyfika (długość gry, możliwość przechodzenia kilku(nasto)krotnie tego samego tytułu) powoduje, że wielu graczy zagrywa się w nie godzinami. Dlaczego tak wiele osób pokochało ten gatunek? Spróbuję odpowiedzieć na tytułowe pytanie w poniższym tekście.

FABUŁA

Gry RPG nazywane są nieprzypadkowo również grami fabularnymi. Nie we wszystkich erpegach fabuła jest najważniejsza, ale spośród innych gatunków chyba tylko gry przygodowe mogą pochwalić się tak silnym naciskiem na fabułę. Można wręcz odnieść wrażenie, że w wielu grach elementy inne niż fabularne są doczepione na siłę, tak aby wypełnić czas gry czymś innym niż dialogi. Fabuła w grach RPG wsparta jest odpowiednią narracją (budowaną np. przez dialogi, przerywniki filmowe, książki i krótkie notki, które można przeczytać w świecie gry). To właśnie rolpleje pozwoliły przemycić do gier komputerowych zawiłe i skomplikowane historie (Planescape Torment, Xenogears). Jeśli chcemy poprzeć tezę, iż gry komputerowe to nie tylko bezmyślne nawalanie w klawiaturę to właśnie erpegi będą często przytaczanym przykładem gier "ambitniejszych". Wiele tytułów można przyrównać do książek (Baldur's Gate II, Planescape Torment) czy filmów (trylogia Mass Effect). Jednym z ważnych elementów, którym szczyciły się gry RPG jest nieliniowość. Czasem była to tylko reklama i różnice fabularne na podstawie naszych wyborów były odczuwalne jedynie na etapie zakończenia gry. Pomimo tego wiele gier pozwalało na podjęcie wyborów, które miały realny wpływ na świat gry i opowieść (najlepszym przykładem są tu gry z serii Wiedźmin, Gothic, ale także wyborów takich można było dokonywać w grach jRPG takich jak SaGa Frontier, Legend of Mana).

KLIMAT

Dzięki bardzo skrzętnie budowanej narracji, muzyce, odpowiednio stylizowanej grafice możemy poczuć się jakbyśmy przeniknęli do świata ukazanego w grze. Tutaj znowu możemy odwołać się do książek. Po wielogodzinnym obcowaniu, zarówno z grą jak i z książką wnikamy do świata przedstawionego. Po zakończeniu opowieści odczuwamy uczucie "kaca", gdyż nie możemy kontyunować przygody w znanym świecie. Do gier z tak niesamowitym klimatem możemy zaliczyć np. mroczne Diablo II jak i jRPGi takie jak Ni No Kuni, seria Final Fantasy, Septerra Core.

DIALOGI

Są nieodzownym elementem gier przygodowych, ale ciężko też wyobrazić sobie gry RPG bez dialogów. Oczywiście istnieją gry, w których dialogi zostały ograniczone do minimum (przede wszystkim gry z podgatunku hack'n'slash). Dialogi przede wszystkim pozwalają na zapozanie się z fabułą, ale także podejmowanie decyzji fabularnych (przyjmowanie questów, odbieranie nagród, inicjowanie walk z NPC-ami etc.). W grach z serii Fallout czy Baldur's Gate dialogi są równie ważną częścią rozgrywki jak walka. Odpowiednie statystyki (Charyzma i/lub Mądrość) pozwalają na takie poprowadzenie rozmowy, aby pokonać przeciwnika bez walki, zdobyć trudno dostępny przedmiot lub popchnąć fabułę do przodu. Niestety coraz częściej w nowych grach RPG dialogi są ograniczane i mają one nikły wpływ na rozgrywkę (np. w Fallout 4).

ROZWÓJ POSTACI

Jeden z najważniejszych elementów rozgrywki gier RPG. Najczęściej postacie z gier fabularnych opisane są współczynnikami liczbowymi (znacie gry RPG w których nie ma takich statystyk?). W ciągu gry możemy podejmować sami decyzje o rozdysponowaniu punktów statystyk jak i umiejętności lub punty te są rozdysponowane automatycznie (tak jest najczęściej w grach jRPG). To dzięki erpegom możemy wcielić się w słabą postać, a następnie mozolnie rozwijać swoje umiejętności. Na początku rozgrywki praktycznie każdego rolpleja śmiertelnym zagrożeniem jest dla nas zwykły szczur, a pod koniec gry nie straszne są nam smoki, trolle, orki, mutanty lub inne niebezpieczne stwory. Gry RPG pozwalają nam przeżyć drogę od zera do bohatera. W niektórych grach możemy się nawet wcielić się w smoka (Divinity II: Ego Draconis)!

ZADANIA

Również są niezbędną częścią gier RPG. Możemy podzielić je na główne, związane z głównym wątkiem fabularnym gry, jak i poboczne (ich ukończenie nie jest wymagane do ukończenia gry). Wbrew pozorom to właśnie questy poboczne potrafią być najciekawszą częścią gry. Niektórzy twierdzą, że dzięki zadaniom pobocznym Wiedźmin 3 jest tak dobrą grą. Z drugiej strony questy poboczne są też pułapką. Schemat zadań nieobowiązkowych jaki utarł się w wielu grach jest taki sam. Przynieś 10 skór wilków/ zabij potwory w jaskni/ znajdź mordercę, złodzieja etc. Bezmyślne upychanie bliźniaczo podobnych questów potrafiło zniechęcić graczy do wielu tytułów (np. Dragon Age Inkwizycja). A dlaczego chcemy wykonywać questy? Oczywiście zachęcić może nas intrygująca fabuła, ale częściej jest to chęć zysku: materialnego (złoto, przedmioty) jak i niematerialnego (punkty doświadczenia, nowe umiejętności). Często questy są po prostu blokadą fabularną - jeśli nie wykonasz zadania nie będziesz mógł pchnąć fabuły dalej.

WALKA

Czy istnieją gry RPG bez walki? Podobno można ukończyć praktycznie bez walki Planescape Torment. Ale jest to wyjątkowy tytuł wśród erpegów. W pozostałych rolplejach walka jest nieodzowną częścią rozgrywki. Gry RPG są często klasyfikowane właśnie poprzez to jak wygląda w nich walka. Możemy je podzielić na: -RPGi taktyczne z turową walką (np. Final Fantasy Tactics, seria Vandal Hearts) -RPGi z walką turową (najczęściej jRPG, ale nie tylko) -action RPG (seria Gothic, Wiedźmin), -RPGi z aktywną pauzą (np. seria Baldur's Gate) -hack'n'slash (Diablo i jego klony) Praktycznie w każdym RPG-u walczymy, aby zdobyć punkty doświadczenia niezbędne do levelowania oraz dla złota i przedmiotów. Osobną kwestią w erpegach jest to, że nawet zwykły szczur ma przy sobie złoto, mikstury lecznicze oraz magiczny oręż...

ZBIERANIE PRZEDMIOTÓW

Dla wielu osób (w tym dla mnie) jedną z najprzyjemniejszych czynności w rolplejach jest tzw. lootowanie. Poszukiwanie przedmiotów w ciałach przeciwników, w beczkach, skrzynkach, krzakach etc. To jedna z głównych czynności w hack'n'slashach, gdzie znajdowane przedmioty są generowane losowo. Odnalezienie ukrytych przedmiotów w niektórych tytułach wymaga dokładnego przeczesywania całego świata gry (lub przejrzenie solucji w Internecie). Znacie to uczucie, gdy znajdujecie magiczny miecz+5 i zakładacie swojemu najlepszemu wojownikowi? Osobną kwestią jest zbieranie materiałów do tworzenia nowego ekwipunku, eliksirów lub pożywienia (tak, pożywienia np. w Legend of Heroes Trails in the Sky).

DRUŻYNA

Marzyliście o tym, aby poprowadzić własną Drużynę Pierścienia (lub inną z waszej ulubionej książki), aby uratować świat? To właśnie erpegi pozwoliły nam na dowodzenie całą drużyną śmiałków. Czasem jest ona skromna - 2-osobowa, w jRPG-ach liczba ta często waha się pomiędzy 3, a 4 członkami. Klasyczne gry RPG oparte o zasady AD&D oferowały 6-osobową drużynę, a w Wizardry 8 mogliśmy mieć nawet 8 członków drużyny! W zależności od tytułu werbujemy śmiałków wśród spotkanych podczas gry NPC-ów (np. Baldur's Gate) lub tworzymy całą drużynę na początku rozgrywki (seria Wizardry i Icewind Dale). Oczywiście możliwość dowodzenia dają nam również strategie, ale w niewielu tytułach z tego gatunku możemy poznać członków drużyny z imienia, porozmawiać z nimi i wykonać zadania dla nich. Rekordzistą pod względem możliwości werbunku jest z pewnością seria Suikoden. Drużynę werbujemy tam spośród 108 ochotników!

 

Podsumowując istnieje wiele powodów dla których można pokochać erpegi. Odpowiedzcie proszę w ankiecie co Was skłania do rolplejów (bez względu na podgatunek). Oczywiście tekst ten jest jedynie bardzo powierzchownym potraktowaniem tematu. Jeśli nie znajdujecie powodu, który składnia Was do gry w RPG opiszcie go w komentarzu i koniecznie podajcie przykłady gier. Dziękuję!

Tagi: ankieta crpg gry fabularne jrpg rpg

Oceń notkę
+ +14 -

Oceń profil
+ +16 -
Ossy
Ranking: 769 Poziom: 44
PD: 11850
REPUTACJA: 1158