Gry wideo- wczoraj, dziś, jutro

BLOG
480V
GameLike | 05.01.2014, 17:34
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.
Wpis dedykowany głupocie ludzkiej. Powstał z powodu wielu przemyśleń z ostatnich dni.

Geneza wpisu


Pomysł na wpis powstał z powodu Internetu. W obecnych czasach ludzie czerpią ogromną radość z oglądania lub czytania nieprzydatnych treści- królują serwisy jak kwejk, demotywatory czy perełka JoeMonster. Jednak o tym wiedziałem, punktem krytycznym był filmik na youtubie, gdzie zobaczyłem filmik 28-letniego kolesia, który nazywa siebie life coachem (trener życie, trener personalny itd.). Denerwuje mnie jak ludzie porzucają dobre, rzetelne zawody i zajęcia na rzecz mniej merytorycznych zajęć w internecie- bo szybciej, łatwiej etc. Potem zobaczyłem bloga na PPE o głupich filmikach z pokemonami- nic do niego nie mam, po prostu dotarło do mnie, że ludzie rzeczywiście wolą oglądać głupoty niż poważny stuff. O wiele więcej kasy da się zarobić na filmiku dymających się  żab niż na dogłębnej analizie i wytłumaczeniu teorii strun. Dziwne, nie? To straszna rzecz w Internecie, że wartościowe i ciekawe, inspirujące treści są wypierane przez słabej jakości, lekkie filmiki i obrazki. 

 

Oczywiście wierzę, że są osoby genialne, które w wieku kilkudziesięciu lat potrafią zainspirować i porwać ludzi do lepszych działań- takie osoby właśnie powinny prowadzić blogi, robić filmy i inne ciekawe projekty. Niestety wiele osób dojrzało sposób na łatwy zarobek, co chwilę powstaje głupszy kanał jak adbuster, abstrachuje lub inne tego typu. Nawet na PPE w blogach i newsach możemy dojrzeć coraz lżejszą treść, suche informacje i głupie obrazki. Recenzja pisana przez poważnego redaktora lub dziennikarza upstrzona przerobionym ''gagowym'' obrazkiem akurat do mnie nie trafia-co kto lubi, jak to mówią. Wiadomo, że nie można być sztywniakiem, ale są miejsca do różnych treści przeznaczone.

 

Do meritum- na przekór dzisiejszemu internetowi mam przyjemność zaprezentować dwa bardzo interesujące filmy dotyczące branży gier, nie są to śmieszne filmiki, ''zwałowe'' przeróbki ani wulgarne komiksy, ale wysokiej jakości wykłady całkowicie za darmo dzięki platformie TED.


1.  TED 2006- czym są gry i czym będą w przyszłości?


http://www.ted.com/talks/david_perry_on_videogames.html


Jest to wystąpienie na konferencji TED z 2006 roku (jeżeli nie wiesz co to TED to shame on you, biegnij i sprawdź bo dla ignorantów nie ma czasu). Projektant gier David Perry opowiada o swoich przemyśleniach dotyczących gier. Najciekawszym punktem jest zestawienie grafiki w bieżących czasach (2006 rok) oraz spekulacje na temat poziomu graficznego w kolejnym roku. Bardzo ciekawe, że już wtedy określano grafikę jako niemożliwie realistyczną, dodatkowo autor zachęca do pomyślenia- jak grafika będzie wyglądała za 10 lat?


Mamy 2014 rok, za 2 lata wybije magiczne 10 lat od daty tego filmu. Czy grafika i przekaz się zmienił? Bardzo, wygląd wizualny gier coraz mocniej postępuje, widać to szczególnie na przykładach z najnowszych konsol. Warto zauważyć jak ważne są tego typu publikacje- jest to krótka historia tworzenia gier. Wykład zamyka film autorstwa jednego ze studentów, który idealnie odwzorowuje hobby i branżę. To nie wielkie molochy zaprojektują przyszłość, ale młodzi ludzie, dzisiejsze dzieci i studenci. Niestety my w obecnych czasach nie będziemy mieli na to wpływu, ale mamy wpływ na tych młodych ludzi. W zależności od sposobu ukazania im świata możemy kreować przyszłość. 


Wykład przedstawia jak pięknym hobby są gry wideo, ale także porusza bardzo ważne branżowe elementy, które kierują odbiorcami gier. Na prawdę polecam, jeden taki wykład (kompletnie za darmo, ludzie płacą tysiące za takie chwile). jest warty więcej niż sto słodkich kotów na youtubie. No, może więcej niż 80.


Gry wideo mają wiele czynników, które sprawiają, że gracze podatni są na uzależnienie oraz na wyrabianie w sobie złych nawyków, ale tak jak student powiedział '' nie boję się, że zabijanie w grach staje się coraz bardziej realne, ale że zabijanie w rzeczywistości staje się coraz bardziej podobne do tego z gier''. Jednocześnie to medium rozwija się w tak szybki sposób, że łatwo moglibyśmy stworzyć z niego coś dobrego. Już w 2006 roku zauważono, że można stworzyć gry dla dzieci i młodszych, które wyrabiają w człowieku prawidłowe postawy (jak bajki za naszych czasów, które nasycone były dobrymi cechami i prawidłowym postępowaniem). Czy coś z tym zrobiliśmy? Nie sądzę.


Wierzę, że jeszcze długa droga przed nami, ale gry będą coraz lepsze. I tego wam wszystkim życzę- nie tylko poprawiania swoich umiejętności w grach, ale także przenoszenie prawidłowych postaw z życia realnego na to wirtualne i odwrotnie. 

 


2. TED 2010- wpływ gier wideo na świat rzeczywisty- czego uczą nas gry a czego my możemy nauczyć się od nich?


http://www.ted.com/talks/tom_chatfield_7_ways_games_reward_the_brain.html


Kolejny wspaniały wykład z TED. Tym razem z 2010 roku. Tom Chatfield mówi głównie o sposobach, w jaki gry wideo przenikają świat rzeczywisty. Gry mają rzesze, miliony odbiorców, którzy cechują się innym sposobem myślenia i indywidualnymi elementami, jednak duże grupy zazwyczaj mają wiele wspólnych punktów, które realizują jakieś określone działanie.


Poprzez badanie graczy można oddzielić najciekawsze bodźce i wykorzystać je w rzeczywistości. W 2010 roku zauważono jak można dzięki grom poprawić obecny, rzeczywisty świat- czy coś z tym zrobiliśmy? Nie sądzę.


Jednym z najciekawszych pomysłów jest ten rewolucjonizujący edukację- polega on na tym, żeby ze szkolnictwa wyrzucić cele długofalowe i zamienić je na krótkofalowe.

Dwie alternatywy


1. Nauka, która zakreśla się w semestrach, latach i egzaminach. Tak na prawdę edukacja na wczesnym etapie nie przydaje się w przyszłości. Możesz całe życie zbierać same słabe oceny, ale świetnie wypaść na maturze- jesteś lepszy niż osoba, która zawsze miała świadectwo z paskiem, ale podczas matury miała gorszy dzień i niestety zaliczyła słabo. Too bad bro. Całe życie byłem leniem, miałem


2. Nauka, która podsumowuje wszystkie twoje umiejętności, zdobywasz oceny i punkty za frekwencję (sumienność), z konkretnych przedmiotów (specjalizacja), zadań grupowych (kooperatywność), zadań jednoosobowych (samodzielność), które podsumowane stworzą twój idealny profil, dzięki któremu będziesz dobry w konkretnej dziedzinie. Na tej dziedzinie będziesz mógł się skupić i być w niej coraz lepszym bez wnikania w mniej interesujące aspekty.


Te i inne przemyślenia były już proponowane kilka lat temu. Czy w przyszłości coś się zmieni i jak duży wpływ gry wideo będą miały na świat rzeczywisty?

Podsumowanie:


Czym jest granie? Jak wpłynie na przyszłość? Nikt tego nie wie, wiemy na pewno, że branża ta jest komercyjna jak każda inna i nie dajcie się oszukać. Nawet najwspanialszy, najczystszy indyk jest robiony dla pieniędzy. Żyjemy w czasach gdzie parafrazując ''za darmo nawet w mordę nie można dostać'', więc na prawdę nie wierzę, że ktoś robi grę i nie liczy na zysk. Nawet jeżeli nie liczą się pieniądze, ale może zależy autorowi na rozgłos w branży i propozycję pracy? Kto wie.


Gry to hobby jak każde i tak powinno być traktowane- żadne bóstwo czy wyższy stopień człowieczeństwa, ot zabawa dla miłośników tego typu rozrywki. Jednak każde medium jest kreowane nieznacznie przez swoich odbiorców- zmieniają się książki, komiksy, cały Internet, więc zmienić się mogą i gry.

 

 

 

Oceń bloga:
11

Komentarze (12)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper