Gry jako nowe dzieła sztuki cz. 3

BLOG
481V
Sneakyhunter12 | 09.09.2013, 15:47
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Witam czytelników. Ostatnio zrobiliśmy sobie małe podsumowanko; pogadaliśmy trochę i postaraliśmy się z tego wyciągnąć pewne, logiczne wnioski. W kolejnych odsłonach zastanowimy się nad tym czy gry wysoko budżetowe mają szansę być dziełami sztuki...

Dzisiaj chciałbym, abyśmy się zastanowili, czy produkcje, których fabuła oparta jest na obecnych i historycznych konfliktach zbrojnych, mogą być grową alternatywą dla takich filmowych perełek jak na przykład Pluton O. Stone'a, Full Metal Jacket S. Kubricka, czy wreszcie Szeregowiec Ryan S. Spilberga?

1. Na pierwszy ogień, pogadajmy sobie chyba o najdłuższych i najbardziej cenionych tasiemcach growej branży. Mam tutaj na myśli oczywiście serię Battlefield oraz Call of Duty. Nie wiem jednak, czy owe gry, mimo coraz większych budżetów, zawierają w sobie tak wyrazisty obraz wojennej rzeczywistości jak wspomniane przeze mnie filmy, czy raczej powielają bezpieczne i nie kontrowersyjne schematy. Może po prostu produkt skierowany do mas, nie może być czymś wartościowym z punktu widzenia estetycznego? Jeśli tak to w sumie żadna gra nie mogłaby być sztuką. Na to pytanie musicie sobie odpowiedzieć sobie sami...  Zachęcam was do dyskusji...

2. Co z resztą tytułów traktujących o wojennym rozpierdzielu? No tutaj też jest dość ciekawie. Seria Wolfenstein na przykład nie jedno krotnie pokazała pazur - zaskakując niejednokrotnie odbiorcę (niezapomniana krypta)... Medal of Honor, mimo iż dostał lekkiej zadyszki, był kiedyś jednym z najznamienitszych dzieł branży... A Brother in Arms? Też był niczego sobie... Moje jednak pytanie brzmi: Czy te gry wideo mają w ogóle jakieś podstawy by mogły być interesujące estetycznie. Nie mówię tutaj, broń Boże, o pewnym wykorzystywaniu tych gier do tworzenia dzieł sztuki. Takie praktyki również są przecież spotykane (np. sztuki performatywne). Ja pytam, czy gry takie mogą być wartościowe artystycznie same w sobie? Jest to złożony problem i wydaję mi się trudny do roztrzygnięcia na tym etapie naszych rozważań... Dlatego proszę was o aktywny udział w dyskusji.

Oceń bloga:
1

Czy gry wysoko budżetowe mogą być traktowane jako dzieła sztuki?

Tak
34%
Nie
34%
Nie mam zdania
34%
Pokaż wyniki Głosów: 34

Komentarze (9)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper