retronagazie wystartowało!

BLOG
566V
retronagazie wystartowało!
repip | 15.05.2015, 18:09
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Tajemnicze fora, wielkie deklaracje, miesiące pracy, dziwne nazewnictwo, jednorazowy klimat, kilka przejęć użytkowników i oto on! Portal dla retrodziadów!

Witam, hajs się zgodz eee to nie dziś. Z kilku luźnych rozmów przez konkretne deklaracje, aż po założenie „tajemnego” forum scalającego ekipę dotarliśmy do momentu w którym pojawił się nasz projekt o nazwie retronagazie.eu.

Przy każdej inicjatywie typu „zróbmy własną stronę!” powinna unosić się pewna idea, tudzież plan na to czym ona będzie. W tym przypadku padło na retro granie. W odróżnieniu jednak od wielkich serwisów poświęconych grom jako takim tutaj retro nie będzie jedynie sloganem. Czy wy też macie wrażenie czytając teksty poświęcone starym grom, że są bardzo sterylne, sztywne i najprawdopodobniej pisane przez kogoś kto w nie nawet nie grał, tylko przez popełnieniem tekstu odpalił wikipedię i filmik na youtube? Zalewa się nas toną tabelek z specyfikacją i podaje masę dat, które w gruncie rzeczy dziś nie są tak istotne. Na koniec przypadkowy screen z google, który nie raz pochodzi z innej wersji opisywanej gry i odbębnione. Z drugiej strony barykady są bunkry maniaków kłócących się od 30 lat nad wyższością jednego komputera z lat 80tych nad drugim. Bez znajomości budowy maszyn i obeznania z lutownicą strach tam wchodzić. Celem tej strony jest podejście do tego od zupełnie innej… strony.

A dlaczego blog na ppe jako ogłoszenie powstania strony? Bo co tu dużo mówić to tutaj się scaliliśmy, tu się policzyliśmy i tutejsze "realia" skłoniły nas do podjęcia rękawicy i powiedzenia - sam zrobię lepiej. A że gadać to każdy może to my poszliśmy dalej i przeszliśmy od słów do czynów. Dziś już oficjalnie możemy Was zaprosić w nasze nadgniłe progi.

Kto tam w ogóle pisze?

Szykujcie się na teksty Mroka, RetroBorsuka, SroQa, Czarnego Iva i Affka, a to dopiero początek. Nasze mini-cykle którymi prócz publicystyki i recenzji bęziemy Was raczyć prezentują się następująco:

Po szczegóły odsyłam tutaj. Nadmienię jedynie, że w przygotowaniu są również wywiady z ciekawymi osobami oraz wypady do miejsc z szeroko pojętym retro. Materiału mamy naprawdę sporo, na pierwszy ruszt idą wspominki i wprowadzenia, ale z kolejnymi dniami będziemy odsłaniać resztę w tym sprzęty ułatwiające obchodzenie się dziś z retro maszynami jak te z rodziny Atari, Commodore i Amiga. Takich tekstów nie znajdziesz na innych stronach! Piszą je ludzie grający na autentycznych maszynach, a nie żurnaliści z youtuba. Borsuk aż wymłodniał przy tych sprzętach i opisach wspominkowych ;)

A jak oceniamy?

Teksty zamieszczone na tym portalu są pisane bez ogródek. Jak coś zachwyciło autora to o tym śmiało mówi, jak coś jest gówno warte to również. Czasem pojawią się wulgaryzmy, więc lojalnie ostrzegam. Nikogo przy werdykcie nie interesuje co ma na ten temat do powiedzenia metacritic, czy inny gamerankings. Z tym wiąże się również całkowicie inna skala ocen przy reckach. Zapomnij o skali 1-10 w której 6-7 to crap, 8 to średniak, a 9 i 10 gra wybitna lub dobrze rozreklamowana (oceny 1-5 są wirtualne bo nikt ich nie wystawia). Tutaj kierujemy się retrometrem, bez jakichkolwiek minusów/plusów oraz „ułamków” (zawsze mnie zastanawiało jak autorzy są w stanie uznać grę na 9,4 lub 9,6 i czym się przy tym kierowali). Za każdym kolorem stoi sensowny przekaz, oceniana jest nie tylko wartość tytułu podczas jego premiery, ale i to jak się w niego gra dziś. Retrometr prezentuje tak:

 

 

Jak katalogujemy?

By wyjść na przeciw tym starszym jak i młodszym postanowiliśmy posegregować odpowiednio teksty. Za pomocą tak przydatnego narzędzia jakim na stronach internetowych są tagi, dla wygody każdy tekst jest oznaczony plakietką oznajmiającą o jakiej „erze” tekst jest. W ten sposób ktoś kto ma awersję do konsol nowszych i w dupie ma teorię o tym, że PS2 to już retro lub jak ktoś nie ma zamiaru oglądać starych komputerów może sobie wszystko przefiltrować. Segregacja i oznaczenie przebiega w ten sposób:

Era piksela łupanego – w skład której wchodzą: starsze atarynki, Commodore 64 i 128, ZX Spectrumy, NES, Pegasus, pongopodobne, Sega Master Systemy i pierwsze automaty. Wszystkie teksty z tej ery oznaczone są tagiem piksel

Era rozkwitu bitmapowego w skład której wchodzą: mocniejsze atarynki, Amigi, Jaguar, SNES, Sega Mega Drive, DOS, „świeższe” automaty. Wszystkie teksty z tej ery oznaczone są tagiem bitmapa

Era polygona ciosanego – w skład której wchodzą: PSX, Saturn, N64, 3dfx. Wszystkie teksty z tej ery oznaczone są tagiem polygon

Era 3D wygładzonego – w skład której wchodzą: PS2, Dreamcast, GameCube, Wii, Xbox. Wszystkie teksty z tej ery oznaczone są tagiem 3D

Może jeszcze bardzo krótko o tym, czego tutaj nie będzie. Nie znajdziesz tutaj drogi czytelniku newsów bombardujących stronę główną, a teksty będą miały więcej treści niż sms. Nie będzie porównań grafiki na poszczególnych sprzętach będących jedynie punktem zapalnym do kolejnej wojenki. Oszczędzimy sobie również „letsplejów” i przechodzenia gier na youtube z żenującym komentarzem. Levelosranii również nie ma (nawet nie wiesz ile komentarzy napisałeś). Gramy w gry, a nie w konsole, bo chyba o to chodziło w tym wszystkim co? Wydaje mi się, że tekst oddał to czym przynajmniej w założeniu kieruje się ta strona i czego czytelnik może po nas oczekiwać.

Na koniec wielkie dzięki dla całej Centrali, Alexemu, Daakowi, Mariowi, Zbunowi, Sychowi, Adikonowi, Perezowi i reszcie która przyczyniła się do powstania rng na różnych jego etapach od konsultacji projektu loga po pisanie tekstów.

 

Do zobaczenia na retronagazie

Oceń bloga:
33

Komentarze (20)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper