Operation Flashpoint

BLOG
1437V
Operation Flashpoint
Maciej2801 | 26.12.2015, 11:55
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.
W drugim odcinku blogu poświęconemu czeskiemu game developingu zajmiemy się moją ukochaną częścią gry od Bohemia Interactive Studio

 czyli pierwszym Operation Flashpoint. Żadna kolejna ich gra z serii Arma jak dla mnie nie miała tego klimatu i nie sprawiała mi radochy co pierwszy Operation Flashpoint,ale zacznijmy po kolei.

Jest rok 1985. W Czechosłowacji, pozostającej za Żelazną Kurtyną, komputery osobiste i oprogramowanie do nich to całkowita nowinka i wielka rzadkość. Nie dziwi więc, że gdy młodzi chłopcy, bracia Spanel, Marek i Ondrej, dostają swój pierwszy 8-bitowy komputer, nie mogą zdobyć programów i gier, które mogłyby na nim działać. Lekko załamani, ale też i niezwykle zmotywowani bracia postanawiają nauczyć się programować to cacko i napisać własną grę. Ich postanowienie i konsekwencja w jego realizacji owocuje powstaniem w 1999 roku studia Bohemia Interactive. Oficjalnie studio narodziło się właśnie wtedy, ale prace nad jego pierwszą grą trwały już od prawie dwóch lat - pierwsze linijki kodu silnika Real Virtuality, będącego podstawą Operation Flashpoint: Cold War Crysis, zostały napisane przez Ondreja Spanela w styczniu 1997 roku. Rok później bracia Spanel zatrudnili dodatkowych ludzi do pracy nad grą, a w roku 2000 podpisali umowę na wydanie tejże gry z dużym wydawcą Codemasters (trzecim z kolei już). Możliwe, że później żałowali, że nie doczytali tego, co było napisane w umowie drobnym druczkiem...

 

Operation Flashpoint: Cold War Crysis zostaje wydane 22 czerwca 2001 roku i szturmem zdobywa sobie fanów na całym świecie. Jest to dość nieoczekiwane, bo zwykle symulatory nie cieszą się taką wielką popularnością - ani teraz, ani wtedy nie było na nie aż tak wielu amatorów. Ale Operation Flashpoint to nie jest zwykła symulacja hipotetycznego konfliktu NATO i Układu Warszawskiego, do którego doszło na kilku fikcyjnych wyspach wymodelowanych na podstawie Teneryfy, greckiej wyspy Levkas oraz chorwackiej Krki. Celem Czechów z Bohemia Interactive było stworzenie gry maksymalnie realistycznej, przedstawiającej wszystkie aspekty działań zbrojnych, od walk piechoty przez broń pancerną aż do lotnictwa, ale nadal utrzymanej w stylu zrozumiałym dla laika. Mówiąc prościej - tak, była to symulacja, ale z systemem kontroli bardziej przypominającym gry akcji. Symulacja bardzo rozbudowana, zaawansowana i rozległa - zamiast dzielić grę na małe kawałki, oddzielne misje, jak to się wtedy powszechnie robiło, Czesi dali graczom cały jej otwarty świat. I kazali w nim przeżyć jako zwykły żołnierz, co nie było wcale proste... także dlatego, że grę trapiły liczne błędy wynikające z niedopracowania. Projekt był po prostu zbyt duży i zbyt ambitny dla takiego małego i niedoświadczonego studia, co zresztą przyznał sam Marek Spanel w jednym z wywiadów, żartując, że gdyby w momencie rozpoczęcia prac wiedział jak w zasadzie niewykonalnego zadania się podejmuje, to natychmiast by zrezygnował. Na szczęście nie wiedział. A gracze wybaczyli, bo żadna ilość minusów nie potrafiła przysłonić plusów Operation Flashpoint: Cold War Crysis. W ciągu następnej dekady gra, razem z jej dodatkami, doczekała się ponad dwóch milionów nabywców, a także zasłużonej sławy. Być może ta popularność oraz związane z nią wielkie pieniądze poróżniły producentów z Bohemia Interactive oraz wydawców z Codemasters...

W kilka miesięcy po premierze gry, jeszcze w 2001 roku, wydany został pierwszy dodatek, Red Hammer, który oferował przede wszystkim możliwość rozegrania głównej kampanii po stronie radzieckiej - w oryginale wszyscy bohaterowie walczyli po stronie amerykańskiej. Równo w rok po premierze wersji podstawowej pojawił się drugi i ostatni dodatek, Resistance, z nową wyspą i nową kampanią, w której gracz wciela się w żołnierza ruchu oporu walczącego z radzieckim okupantem w realiach bardzo wyraźnie wzorowanych na interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji w 1968 roku. Choć był to dodatek ostatni, twórcy sumiennie pracowali nad ulepszeniem gry, zwłaszcza zaś jej aspektu wieloosobowego, który cieszył się niezmienną popularnością nawet całe lata po premierze oryginału. Oficjalne łatki i poprawki wydawane były aż do 2005 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała także gra Operation Flashpoint: Elite, będąca konsolową wersją pecetowego hitu, wydana na Xbox.

Gra w dniu premiery olsniewała pod względem grafiki jak i muzyki, a same creditsy można było ogladać godzinami.
 
 
Warto zaznaczyć iż za każdym razem zakończenie było inne, ponieważ film był generowany proceduralnie za każdym razem.
 

Dwa lata temu wyszedł mod do Army II przenoszący Operation Flashpoint na nowy silnik. Dla tych co nie są w stanie źnieść przedepokowej grafiki jak znalazł.

The Cold War Rearmed 2 
http://cwr2.arma2.fr/

 

OST z gry

Bohaterowie kampanii

David Armstrong - członek oddziałów amerykańskiej piechoty, początkowo zwykły żołnierz, z czasem zostaje dowódcą własnego oddziału. To właśnie on będzie pierwszą postacią którą pokieruje gracz w trybie kampanii, również najwięcej misji opisuje jego losy.

Robert Hammer - czarnoskóry dowódca czołgu, nowicjusz, początkowo również prowadzi jedynie swój pojazd, by z czasem stać się osobą dowodzącą czterema maszynami.

James Gastovski - członek oddziałów specjalnych, niemłody i doświadczony żołnierz. Przyjaciel pułkownika Blake'a. Gdy rozpoczyna się akcja gry, Gastovski jest już na emeryturze, jednak na prośbę starego druha wraca do akcji. Bardzo dobrze zna język rosyjski, co wielce przydaje mu się w ostatniej misji - bowiem właśnie nim gracz kieruje w finałowej części gry.

Sam Nichols - pilot, latający zwykle na śmigłowcach, jedynie w jednej misji zasiada za sterami samolotu A-10 Thunderbolt. Podczas wspomnianej misji zostaje zestrzelony i wzięty do niewoli przez Sowietów, ale udaje mu się uciec. Po tym już go nie spotykamy, gdyż po tym wydarzeniu odchodzi na zwolnienie.

Pierwsi trzej bohaterowie prowadzą pamiętniki, zaś Nichols pisze listy do swojej dziewczyny. Wszystkie te zapiski można poczytać między misjami, wraz z odprawą.

Pozostałe postacie

Generał Guba - zbuntowany wobec pierestrojki radziecki dowódca. Poprzez atak na archipelag Malden usiłuje zdobyć reputację, która umożliwiłaby mu odebranie władzy na Kremlu z rąk Gorbaczowa. Sprawia wrażenie człowieka szalonego, zaślepionego ambicją i ideałami, aczkolwiek niepozbawionego inteligencji i talentu strategicznego, czego świadectwem są spore sukcesy dowodzonych przez niego oddziałów.

Jim Darling ( członek zarządu Codemaster ) wcielił sie w rolę złego generała.

Pułkownik Blake - głównodowodzący sił NATO na archipelagu. Jest człowiekiem spokojnym, opanowanym, rozważnym, zdającym sobie sprawę z odpowiedzialności spoczywającej na jego barkach. Przyjaciel Jamesa Gastovskiego. Nazwisko dowódcy może być nawiązaniem do filmu i serialu M*A*S*H, gdzie również pojawia się postać pułkownika Blake'a.

Slava - jeden z oficerów partyzantki na Everonie. Bohater spotyka go po tym jak oddział Slavy odbija Davida Armstronga z krótkiej niewoli u Rosjan. Sowieci zamordowali jego żonę i syna oraz spalili mu dom. Pomaga Armstrongowi wydostać się z Everonu. Ginie w jednej z akcji, a o jego śmierci gracz dowiaduje się od dowódcy ruchu oporu.

 

W nastepnym odcinku

 

Mafia: The City of Lost Heaven

Oceń bloga:
7

Komentarze (8)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper