O teledyskach o grach słów kilka - wspomnień czar.
Branża elektronicznej rozrywki zawsze była nierozerwalnie związana z przemysłem muzycznym. Doznania audiowizualne stanowiły podstawowy i kluczowy czynnik w czerpaniu przyjemności płynącej z kontaktu z tą konkretną formą rozrywki.
Publicystyka
10 teledysków traktujących o znanych markach gier wideo
**********************************************************
Branża elektronicznej rozrywki zawsze była nierozerwalnie związana z przemysłem muzycznym. Doznania audiowizualne stanowiły podstawowy i kluczowy czynnik w czerpaniu przyjemności płynącej z kontaktu z tą konkretną formą rozrywki.
Niniejszy tekst obejmie 10 teledysków, które pełnymi garściami czerpały inspiracje z szeroko pojętej branży growej – zarówno kultury salonów gier,automatów, pinballi ( flipperów ) i samych konsol. Towarzyszyły im ekscytujące, gorące rytmy muzyki Eurodance.Jednym ludziom zapadły w pamięć, inni wpuścili jednym uchem a drugim wypuścili. Pozostały wspomnienia z lat dzieciństwa…
Lista obejmuje :
1. X-Pression – Riding on the wave – Namco Aqua Jet
2. ">Hexstatic - Extra Life – Namco - Xevious
3. 2 Unlimited - No Limit – Pinball Machine EM Zaccaria Ten Stars
4. Red 5 - Da Beat Goes –Pinballe - Jack Bot Pinball By Williams
5. Everything But The Girl - Five Fathoms – Dance Dance Revolution Konami
6. Eisenfunk – Pong – klasyczny Pong
7. Fluke - Atom Bomb –Stary,dobry Wipeout
8. Peter Kitsch Starring Olivia - ABC Pour Casser –Tekken 2 – Namco Bandai
9. Super Sonic Dance Attack – Sega – Sonic the Hedgehog - seria
10. KOTO - Dragon's Legend (Unofficial) – Dragon’s Lair
Ciekawostki Deskee - Dance Dance 1991 – Pang – banieczki z Panga
Shystie – Juiced – Promowało grę wyścigową Juiced
LEZGO - Justin Martin & Ardalan - dirtybird records
Co zmotywowało tych artystów, dlaczego zdecydowali się oddać hołd takim, a nie innym tytułom ? Opiszę tu pokrótce kilka najbardziej utytułowanych, ale i zapomnianych klipów.
Zacznę od zespołu, który jest mojemu sercu najbliższy. Joe Thompson i Toyya Atkinson, z zespołu X-Pression. Był rok 1997, 23.05. Miałem 8 lat, a gdy zobaczyłem ten klip na Aster City wyemitowany dzięki staraniom wytwórni pana Węża, Snake’s Music, zostałem oczarowany. Piękna, wysportowana i o ślicznym głosie, ciemnoskóra Toyya Atkinson, ubrana tylko w srebrny kostium kąpielowy i białe okularki oraz prześwitujący płaszcz kąpielowy ekscytowała mnie do żywego. Była to ostatnia piosenka tego zespołu. Joe Thompson, weteran wojny w Wietnamie i Toyya chcieli odejść z branży w miarę pamiętny sposób. I pomimo, że wielu ludzi zapomniało już o tym klipie, na swoje czasy był bardzo innowacyjny, swoisty prekursor łączący rozgrywkę z muzyką.
Toyya zaproponowała Joemu pewien eksperyment – a jakby tak połączyć nieskrępowaną zabawę znaną z salonów gier z muzyką i jej wokalem ? Toyya kochała skutery wodne i lubiła grać na symulatorach, a zwłaszcza Aqua Jet od firmy Namco. Ceniła poziom wyzwania,czystą przyjemność z tego płynącą i swobodę. Joe, młody raper z potencjałem i fan muzyki eurodance i house uznał, że to może się udać.Sam lubił grać w produkcje od Namco,choćby Pac- Mana czy Dig Duga. Miał rację ! Piosenka była może trochę powtarzalna, ale ten klip, ten innowacyjny klip – jak na rok 1997 rządził i dzielił ! Toyya po emisji uznała ,że już dawno tak dobrze się nie bawiła. Wcieliła się w rolę dzielnej, zuchwałej graczki szukającej adrenaliny i wyzwań, a Joe w avatara gracza, typowego operatora skutera wodnego.Występ Toyyi i jej pasja doprowadzała młodych widzów do czystej ekscytacji…sesja z gry była tak wspaniale zgrana z muzyką i zmontowana, a w połączeniu ze zmysłowymi ruchami Toyyi, że widzowie myśleli że to reklama automatu i samej gry Aqua Jet. Chwalono też Joego za pomysł interakcji avatara gracza z samym graczem. Toyya uznała nawet to za przykład łamania czwartej ściany. Joe tylko się uśmiechnął. Potem drogi sympatycznej pary się rozeszły, a klip zniknął na 19 lat z sieci, wrócił dopiero w wakacje 2016 roku. Pozostanie w mym sercu na zawsze.
Kolejnym zacnym przykładem łączenia gie z muzyką jest przypadek francuskiego artysty Petera Kitscha i jego ukochanej Olivii - ABC Pour Casser. W klipie tym Peter postanowił oddać hołd swojej ulubionej serii gier walki –królowi bijatyk – Tekkenowi 2 ! Był rok 1996. Pod przykrywką lekkiej piosenki w stylu synth –pop , traktującej o miłości i alfabecie uczuć, Peter i Olivia chcieli oddać hołd Paulowi i Ninie, swoim ulubionym fighterom. Dla fanów Tekkena może brzmienia były za lekkie, ale we Francji klip robił ogromną furorę i cosplay Niny i Paula zapadł fanom w pamięć ! W klipie była masa humoru, smaczków i odwołań do klasycznych zagrań jak choćby specjalny cios Niny, jej rzutu czy piąchy Paula ! Peter uznał po latach, że zawsze marzył o uhonorowaniu tej serii w taki , a nie inny sposób, i wspominał, że podobno nawet twórcy Tekkena, Katsuhiro Haradzie, przypadł on do gustu ! Poza tym, była to darmowa reklama dla tej marki w Europie i utkwiła graczom mocno w pamięci. Niestety, rok po emisji klipu,Olivia zginęła w wypadku samochodowym. Dla Petera zamknęło to pewien rozdział.
Czas na taneczną rewolucję od Konami ! Dance Dance Revolution i Beatmanię ! Siłą DDR od Konami było to, że każdy mógł spróbować i wkręcić się w szalone, gorące rytmy muzyki klubowej ! Ten automat i innowacyjna gra wystąpiły gościnnie w klipie Everything but the Girl’s ”Five Fathoms”, a zdaniem zespołu była to idealna kombinacja dwóch form aktywnego spędzania czasu. Klip przypadł też do gustu Pani menadżer z Amerykańskiego oddziału Konami, Mary Hermanson. Unała, że była to genialna promocja tej branży i samej marki. Jak na rok 1999, klip odzwierciedlał typowe nocne życie, pełne zabawy, tańca i energii. W klipie przewijała się też główna bohaterka cyklu DDR, seksowna i sympatyczna ciemnoskóra tancerka, Janet Lyze z Jamajki. Biła nawet brawo głównej wokalistce. W stosunku do swojej starszej siostry, DDR , Beatmania nie była nigdy behemotem popkultury, nawet nie dostając swojego własnego filmu. Jej najsłynniejszym występem był właśnie teledysk "Five Fathoms" gdzie Ben Watt z duetu wchodził do salonu gier i grał w Hiphopmania - "U Gotta Groove, DJ Battle i "Jam Jam Reggae" - chociaż główny nacisk położono na ujęcia graczy bawiących się na maszynie do tańca Beatmania ! Nawet Time Crisis 2 i Gwiezdne Wojny Arcade się załapały. Piosenka miała specjalne ujęcia, zrobione w celu promocji BeatmaniaIIDX 3rd Style, z wideo skupionym prawie wyłącznie na tytułach od Bemani i Konami. A co z flipperami ? Klasyczne odbijanie metalowej kulki łapkami też było chwytliwym tematem w branży muzycznej ! Styczeń 1993 – Ray i Anita mieli pomysł jak wpleść kulturę flipperów i połączyć ją z energicznymi brzmieniami Euro House ! Klip osadzony był na stole do flippera od znanej i ważnej dla branży marki,EM Zaccaria - Ten Stars ! z roku 1976. Anita odgrywała rolę kulki, bujając się w rytm muzyki w swoim seksownym, srebrnym gorsecie , a Ray jej dzielnie asystował jako gracz. Piosenka kipiała energią, a klip wpisał się w kanon stylu Eurodance. Miał energię, moc i nawet do dziś jest wspominany w wielu notowaniach klasyków. No i wypromował kulturę grania na flipperach. Dał przykład jak łączyć rozgrywkę, zbliżenia na elementy stołu, wyświetlacz (z piękną królową gwiazd ), to musiało się podobać. Podobna historia dotyczyła kolejnego klipu o pinballach, Red 5 – Da Beat Goes z roku 1996 ! Przywiązanie do detali,ukazanie gameplayu w pełnej krasie…poezja, czysta poezja…a był to trybut dla 2 klasycznych stołów: Jack – bot od firmy Williams z roku 1995 i Atari Airborne Avenger z roku 1977. Dla fanów pinballi cud, miód i orzeszki. Ciekawostka - graczem była dziewczyna, członkini zespołu RED 5. Zbliżamy się powoli do końca, ale wspomnę jeszcze o królu wyścigów futurystycznych – grze WIPEOUT ! Klip z listopada roku 1996. Główna bohaterka, Arial Tetsuo, która była ikoną i maskotką tej gry, a także samego zespołu Fluke, manewrowała i dawała z siebie wszystko ! Fluke – Atom Bomb , gdzie klip oddawał prawdziwą esencję serii – szybkość, trzymanie nerwów na wodzy i kontrolowanie swojego bolidu pędzącego z zawrotną prędkością bardzo przypadł graczom do gustu. Arial była seksowna, a tempo zawrotne ! Idealna recepta na sukces ! Tak też się stało, kawałek na długo zapadł graczom w pamięć. Jak sam WIPEOUT zresztą. Jeszcze pozostańmy w serii Wipeout – dzięki utworowi Keemo - The Dawn, z roku 2002, który zasługuje na szczególne wspomnienie ! Fantastyczny klip i piękna elektroniczna nuta, której towarzyszy bardzo subtelny wokal. W teledysku cały czas przewijają się sceny z gry wipeout Fusion, z uwzględnieniem pilotów, maszyn, tras i cutscenek. Dla fanów marki i serii – obejrzenie tego klipu to obowiązek ! Wipeout się nie starzeje, on wciąż wymiata na futurystycznych torach i żyje w sercach fanów wyścigów !
Swoje występy w klipach zaliczały też ikony branży growej: Sonic, np. dzięki staraniom pana Oscara Oberheima w piosence Sonic z 1996,Sonic – They Call Me Sonic czy w Super Sonic Dance Attack. DJ @ Fluid feat. Veela "STREET FIGHTER" (Video Mix), (Chun li czy Zangief ),
Mario w klipie Super Mario Land rap, RIDGE RACER Music Video - Pleasures of Speed i Reiko Nagase, cały klip LEZGO - Justin Martin & Ardalan,ze swoją stylistyką nawiązującą do Streets of Rage, a więc jak widzicie, temat klipów traktujących o grach to temat rzeka,o której mógłbym snuć opowieści godzinami…ale na to jeszcze przyjdzie czas. Dziękuję serdecznie za uwagę, miło było wrócić do lat dzieciństwa. Aż się łezka w oku zakręciła.
Patryk Galas