KARCZMA - Legendy branży - Ken Levine - krótka historia ojca Shocków i architekta Rapture i Columbii

BLOG
908V
KARCZMA - Legendy branży - Ken Levine - krótka historia ojca Shocków i architekta Rapture i Columbii
Senix | 08.05.2014, 17:08
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Witam w Legendach branży, które wracają po dłuższej przerwie. Dalej na tapetę bierzemy zachodnich twórców. W dzisiejszym odcinku Ken Levine, ojciec Shocków i architekta Rapture i Columbii.

 

Ken Levine (ur. 01 września 1966) amerykański projektant gier video i dyrektorem kreatywnym oraz współzałożyciel Irrational Games. Ma na swoim koncie miliony sprzedanych gier. Jest głównym autorem serii gier pt. Bioshock, znany jest z takich tytułów jak Thief: The Dark Project i System Shock 2. Został wyróżniony tytułem „gawędziarza roku” przez Game Informer, z kolej w 2007 roku uzyskał tytuł „człowieka roku” przez 1UP Network's. A przy okazji zdobył Golden Joystick "Lifetime Achievement Award" za takie gry jak Bioshock i System Shock 2.


 

 

ŻYCIE I KARIERA:


1) Życie prywatne/dzieciństwo:

Urodził się w Flushing, Nowy Jork w 1966 roku, dorastał w New Jersey w latach 70-tych. Jak sam twierdzi jego dzieciństwo było bardzo niebezpieczne z tego względu, że był odludkiem i osobą która się jąkała, a to nie podobało się innych osobą i dlatego nie był popularny wśród rówieśników. Levine jest zagorzałym fanatykiem gier z serii Dungeons and Dragons i sam musiał uczyć się zasad gry, bo inne dzieci nie chciały z nim grać (chciałbym teraz zobaczyć minę tych osób). Jednak po pewnym czasie znalazł grupę przyjaciół, która dzieliła taką samą pasję do gier RPGie jak on. Sam powiedział też, a dokładniej określił:

finding my tribe

oraz

He said through this expierience, he'd befriend new friends, who would expose him to Monty Python and Doctor Who


 

2) Pre-Irrational:

Jak już wiemy Levine urodził się w Nowym Jorku i tutaj taka ciekawostka w rodzinie żydowskiej, a sam uważa Siebie za ateistę. Levine studiował dramat w Vassar College w Poughkeepsie, Nowy Jork, zanim przeniósł się do Los Angeles, aby rozpocząć karierę filmową, napisał dwa scenariusze. W 1995 roku został zatrudniony przez Looking Glass Studios, które miało swoją siedzibę w Cambridge, Massachusetts jako jeden z projektantów pracujących nad nową marką. Tutaj kłania się kolejna ciekawostka. Levine został zatrudniony przez Looking Glass Studios, po odpowiedzi na ogłoszenie o pracę w Next Generation Magazine. W Looking Glass, Levine pracował razem z Doug Church, który jest określany jako „jeden z pionierów w projektowaniu gier” nad Thief: The Dark Project, w którym odpowiadał za wykreowanie świata i jego wyglądu.

Grałem w gry, odkąd byłem małym dzieckiem, jednak nawet w 1995 roku nigdy nie przyszło mi do głowy, jak one powstają. Pewnego pięknego dnia przeczytałem w Next Generation Magazine, że studio Looking Glass szuka projektantów gry. Choć nie wiedziałem, czym się taka osoba zajmuje, kochałem ich gry. Pomyślałem, że i ja mogę to robić, więc złożyłem aplikację. Do dziś nie wiem dlaczego, ale zainteresowali się moją osobą i dali mi tę pracę – Ken Levine [1]

 

3) Irrational Games:

W 1997 roku po skończeniu prac nad Thiefem, Levine oraz dwóch jego kolegów Jonathan Chey i Robert Fermier odeszli z Looking Glass Studios i założyli Irrational Games. Pierwszą grą, którą stworzyli dla swojego studia, był bezpośredni seque System Shock. System Shock 2 jest połączeniem gry RPGie i shooter w klimatach science fiction, która została wydana w 1999 roku, a Levine odpowiadał za scenariusz i wygląd gry.


 

Kolejnymi grami Irrational były dwie części Freedom Force, jest to taktyczny RPG czasu rzeczywistego. Bazuje on na serii komiksów autorstwa Robba Watersa pt. Silver Age of Comic Books. Pierwsza część ukazała się 2002 roku, a druga pt. Freedom Force vs the 3rd Reich w 2005 roku. Po wydaniu pierwszej części Freedom Force, Irrational Games wydali dwie kolejne gry. Były to Tribes: Vengeance w 2004 roku – jest to sieciowa strzelanina FPS w klimatach science-fiction, drugą grą jest SWAT 4, która ukazała się w 2005 roku – jest to taktyczna gra akcji/strzelanina. W pierwszym tytule Levine odpowiadał za scenariusz, a w drugim był producentem wykonawczym.



 


 

Chociaż takie gry jak Tribes: Vengeance, SWAT 4, i Third Reich powstawały w przedziale roku od siebie (2004, 2005), Irrational pracowała w tajemnicy nad first-person shooter pt. Bioshock, które stało się najbardziej ambitnym dziełem studia i moim zdaniem najlepszą grą studia i Levina. Od 2002 roku gra zmieniała swoje założenia wiele razy, ale ku naszej radości ukazała się w sierpniu 2007 roku i stała się jedną z najlepszych gier minionej generacji. Dodatkowo jedną z najlepszym w swoim gatunku. Nawet nasi zGRedzi wybrali ją jako najlepszą strzelaninę poprzedniej generacji.

Gdy uruchomiłem pierwszego Bioshocka – odpłynąłem. Dosłownie (katastrofa otwierająca rozgrywkę) i w przenośni. Niesamowity klimat wbił mnie w glebę, akcja trzymała w napięciu do końca, spotkanie z „tatuśkiem” wywoływały trzęsawkę, a kombinowanie z tonikami dawało kopa. RE-WE-LA-CJA ze świetną fabuła! – hiv [2]

Podwodne miasto Rapture to jedna z najdoskonalej wykreowanych miejscówek w grach. Historia przetkana politycznymi odniesieniami, design Big Daddych i Little Sisters, mechanika łącząca strzelaninę z RPG – wszystko to połączone w całość dało jedną z najważniejszych gier generacji. – Koso [3] 

W roku 2005, Levine, Chey i Fermier sprzedali Irrational Games wydawcy Take-Two Interactive znane jako 2K po wydaniu Bioshocka. Bioshock odniósł natychmiastowy sukces, branża i recenzenci byli zachwyceni tym dziełem, a sama gra zgarnęła parę nagród i jest jedną z najlepiej ocenianych gier wszech czasów. Gra sprzedała się w ponad 8 milionach egzemplarzy na całym świecie. W roku 2008, Levine wygłosił przemówienie na Penny Arcade Expo w Seattle, gdzie opowiadał o swojej młodości, o tym że był kujonem i o tym co miało wpływ na jego karierę.

Od czasu ukazania się Bioshocka Levine stał się głównym scenarzystą i dyrektorem kreatywnym Bioshock Infinity W Infinity został genialnie wykreowany świat, a dokładniej pisząc podniebne miasto Columbia, od którego biła magia, która w moim przypadku przyciągała jak [cenzura]. Nawet zGRedzi docenili to pisząc:

Choć gra nie zasługuje na ocenę 10, to muszę przyznać, że design świata, postać Elizabeth oraz połączenie nadprzyrodzonych mocy z tradycyjnym strzelaniem wypadają tu znakomicie. Niewiele jest dzisiaj fps-ów, które swój sukces opierają na fabule oraz rozgrywce dla pojedynczego gracza. Infinity pokazuje, jak powinno się to robić – Roger [4]

Poprzednie Bioshocki, mimo że posiadały nietuzinkowy klimat Rapture, to spłynęły po mnie bez podniety. Columbia natomiast w połączeniu z gwoździem programu, Elizabeth, sprawiła, iż przykleiłem się do pada. Bioshock Infinity to niewątpliwie dzieło sztuki, EXPLICITE objawienie! - Sojer [5]

Trzecia część Bioshocka odniosła jeszcze większy sukces niż pierwszaj część, zgarniając ponad 80 nagród branżowych. W dniu 18 lutego, 2014, Levine ogłosił, żę redukuje ilość pracowników w Irrational Games. Zwolnił 90% osób pracujących w studiu, twierdząc, że pragnie pracować w mniejszej grupie nad mniejszymi grami niż Bioshock. Oczywiście miał do tego prawo, ale co się teraz stanie z serią Bioshock? Jak pokazuje druga część Bioshocka, która na pewno nie jest grą złą, ale bez niego traci ze swojej magii i klimatem ponad połowę tego,, co było w pierwszej i trzeciej części. Ja osobiście życzę mu powodzenia i gier indii AAA na poziomie takich perełek jak Child of Light, Fez itp. A może Bioshocka w wydaniu komiksowym, coś na wzór The Walking Dead od Telltale Games.

 

4) Nie tylko gry:

Ken Levine jest współautorem i konsultantem trzech książek z serii Bioshock. W skład tych trzech książek wchodzą następujące tytuły, BioShock: Rapture, BioShock Infinite: Mind in Revolt i The Art of BioShock Infinite. Sam Levine nie jest głównym autorem BioShock: Rapture i BioShock Infinite: Mind in Revolt, a współautorem i konsultantem, głównymi autorami odpowiednio są John Shirley (Rapture) i Joe Fielder (Mind in Revolt). Jednak Levine postawił jeden warunek autorom tych książek:

Provided the intellectual property and quotes used by the authors in the books

Levine osobiście napisał wprowadzenie do Deluxe Edition of The Art of BioShock Infinite, a wydawcą tego artbooka jest Dark Horse Comics. W czerwcu 2013 r. Levine został poproszony o napisanie scenariusza do nowej adaptacji filmowej wersji powieści science fiction pt. Logan's Run, gdzie podobno główną role ma zagrać Ryan Gosling.




 

 

5) Twórczość:

Tytuł Rok wydania Platforma Rola Wydawca
Looking Glass Studios
Thief: The Dark Project 1998 PC Initial Design and Story Concepts Eidos Interactive
Irrational Games
System Shock 2 1999 PC Lead Design, Writing / Dialogue / Story, Voiceovers Electronic Arts
Freedom Force 2002 PC Freedom Force Team, Voices Electronic Arts, 2K Games
Tribes: Vengeance 2004 PC Writer Vivendi Games
Freedom Force vs the 3rd Reich 2005 PC Writer Electronic Arts, 2K Games
SWAT 4 2005 PC Executive Producer Vivendi Games, Sierra Entertainment
BioShock 2007 PC. Xbox360, PlayStation 3 Story, Writing, Creative Direction 2K Games, Feral Interactive
BioShock Infinite 2013 PC. Xbox360, PlayStation 3 Lead Writer, Creative Director 2K Games, Aspyr

 

NAJWYBITNIEJSZE DZIEŁA:

Najwybitniejszymi dziełami Kena Levina są oczywiście dwie części Bioshocka, a dokładniej Bioshock i Bioshock Infinity, gdyż jak wiemy Bioshock 2 nie wyszedł spod jego ręki.

Akcja Bioshocka dzieje się w roku 1960 w podwodnym mieście Rapture. Głównym bohaterem jest niejaki Jack, który przeżył katastrofę samolotu nad Atlantykiem, udało mu się dopłynąć do tajemniczej latarni. W której dostał się do Bathysphere, która zabrała go do mrocznego i tajemniczego podwodnego miasta. Rapture jest miastem stworzonym dla elity, najwybitniejszych ludzi, pełne życia i atrakcji, ale tak było kiedyś. Po konfliktach społecznych w mieście wybuchła wojna, między szychami miasta, która doprowadziła do upadku miasta. I takie miasto pozna Jack, w którym trzeba walczyć o przetrwanie. Mniej więcej tak można opisać fabułę, którą zaserwował nam Levine.

Z kolej w Bioshocku Infinity, Levine zmienił koncepcję artystyczna i z mrocznych klimatów z Bioshocka, w sumie nic nie zostało. Akcja gry dzieje się w 1912 roku, w podniebnym mieście Columbia, gdzie głównym bohaterem jest Booker Dewitt, a jego zadaniem jest uwolnienie dziewczyny o imieniu Elizabeth i dostarczenie jej do Nowego Jorku. Dewitt będzie musiał się zmierzyć z niejakim Comstock. Dużym plusem tej część Bioshocka jest właśnie genialnie wykreowane miasto, które nawiązuje w swoim wyglądem do dzieł Monty Python (tzn ja mam takie odczucia). Natomiast postaci Elizabeth, jest jedna z najlepszych kobiecych postaci wykreowanych w grze. Nie chce też zdradzać więcej szczegółów na temat tych dwóch Bioshocków, bo historie, którą stworzył Levine, trzeba samemu poznać, a gwarantuje, że wciągnie Was na maxa.

 

STYL I MOTYWACJA:


Ken Levine w swoich grach porusza tematy socjologiczne i filozoficzne w przeciwieństwie do innych twórców, które możemy wychwycić w serii Bioshock. W grach Levine można też zauważyć takie style sztuki jak Art Deco, steampunk i frontierism. Levine w czasie tworzenia gier bada różne koncepty od rasowych po metafizyczne i jak sam twierdzi, jest to ciężka praca, a dokładniej ciężko jest to odwzorować w grach. Innimi inspiracjami dla Levine jest twórczość braci Coen i Stanley Kubrick, a co ciekawe nawet serial Mad Men.



 

Na koniec tych Legend branż utworek i nie tylko smiley z Bioshocka.

 

Może się powtarzam, ale to jest GENIALNE!!!!

 

Źródła cytatów:

[1] PSX Extreme nr. 199, str. 82-83, HARDKOR TO BYŁO GRANE, Thief: The Dark Project, autor Roger

[2, 3, 4, 5] PSX Extreme nr. 201, str. 44-49. HARDKOR POŻEGNANIE 7. GENERACJI, Strzelaniny

Źródła informacji i reszty cytatów:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Levine_(game_developer)

http://bioshock.wikia.com/wiki/Ken_Levine

http://www.giantbomb.com/ken-levine/3040-33273/

 

Zapraszam do oddawania głosów na jRPGi z NESa (zasady głosowania i informacje), pod tym linkiem:

http://www.ppe.pl/blog-29640-4055-karczma_pod_zlotym_dziobkiem_chocobosa___top5_jrpgow_na_nesa__.html

 

Oceń bloga:
21

Komentarze (15)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper