Z blogiem wśród graczy, ot takie przesłanie rodacy.

Blogi Radesito
Radesito Radesito 07.05.2015, 10:13
Było czytane #1
467V

Było czytane #1

Dziś na warsztat postanowiłem wziąć dwie gazety ze swojego magazynku podręcznego po to aby, przypomnieć Wam i sobie co to się czytało lata temu. Pierwszy pacjent (używając terminologii medycznej) to Secret Service nr 7-8/94 a drugi w kolejce po poradę, to Świat Gier Komputerowych nr 8/95.

Cena Secreta w 1994 roku była jak na dzisiejsze czasy oszałamiająca. Gazetka kosztowała 18 500,00 zł  (na dzisiejsze to 1,85 zł, czyli nie było źle). Okładka reklamuje nam takie hiciory jak Alien Breed 2, Simcity 2000, Monkey Island 2. Takie wtedy było granie, ale do szczegółów zaraz wrócimy.

Redaktorem SS natenczas był Marcin Przesnyski. Co obecnie jest rzadkością, wg stopki, nakład gazety liczył ni mniej ni więcej tylko 104 tysiące.

Na próżno szukać rozbudowanego wstępniaka w tym numerze. Został on podany w pięciu punktach:

1. Temat przewodni: wampiry 2. Kolor przewodni numeru: zielony 3. Info o tym, że numeru wakacyjnego nie będzie 4. Info o brakach w cenach przy recenzjach oraz w punkcie 5 dostajemy pozdrowienia od redakcji. Krótko, zwięźle i na temat. Nie wiem czy teraz ludzie by się nie obrazili za takie słowo wstępu, ale wówczas nie miało to żadnego znaczenia.

Kolejne strony przeznaczone są na newsy. Podzielone na Informacje o Commodore i o dziwo razem Amiga i PC. Z Commodore ciekawsza informacja, to ta iż powstaje kolejna polska gra na C-64, a mianowicie Under The Ground. "Akcja gry umieszczona jest w kopalni, a zabawa polega na jeżdżeniu wagonikiem i zbieraniu różnych spadających przedmiotów". Autorzy zalecają dobry refleks i joystick ;) Jeśli jesteśmy już przy Polsce, to na Amigę zapowiedziano grę Janosik, jak go określili autorzy: "dyrektor przedstawicielstwa brytyjskiego konsorcjum Robin Hood Holding" ;) Wydawcą gry jest Mirage, a gra ma być zręcznościówką. Jako Pecetowy news podano, że już wkrótce na piecach zagości gra The Settlers, która po ogromnym sukcesie na Amidze pojawi się u konkurencji.

 

 

Kolejne strony, to krótkie recenzje, dosłownie na 1/3, 1/4 strony i trafiły tu takie gry, jak Scenario, Skarbnik, Eureka, Jonny Quest, Sim Pig ;). Na jednej ze stron przemknęła reklama gry Franko od Mirage Software. Twórcy zachęcają nas do zagrania takimi tekstami, jak: "Widziałeś Double Dragon III, oczarował Cię Mortal Kombat, Zagraj!!! Franko". Reklama okraszona tekstem: "Tylko dla ludzi o mocnych nerwach". Tak to były czasy dla hardkorów.

Następnie naszym oczom ukazuje się bardzo ceniony i zachwalany przez czytelników dział KGB. W newsach autor pyta czy "Commodore będzie trupem?". A związek ma to z faktem, iż w dniu 29 kwietnia 1994 roku firma Commodore ogłosiła likwidację. Następnie mamy wydruki mapek do systemu RPG Ravenloft. Jest i dział Help, gdzie Goblin radzi zabłąkanym. I tu pojawia się pytanie Piotrka, Rafała i Michała dotyczące gry Genesia: "Nie mogę nagrać stanu gry, mimo odbezpieczonego dysku?" w odpowiedzi słyszą, że "Wersja piracka na Amigę ma skopane dwie rzeczy - pierwsza to instalator na twardziela, zaś druga to robienie SAVE game. Nie ma na to lekarstwa." No cóż nie ma się co dziwić wtedy takie czasy były ;).

W KGB mamy też TOP TEN, gdzie na pierwszym miejscu jeśli chodzi o PC jest DOOM, na Amidze króluje Mortal Kombat, na Atari ST Formula One, na Atari XL/XE Cywilizacja a na poczciwym C-64 podium wieńczy gra Creatures 2.

Są też Super Supery, gdzie rozszyfrowywany jest skrót KGB i ludzie wahają się pomiędzy Konwentem Grubych Bab a Kilem Górskiego Betonu.

Na wyblakłych stronach KGB, bo trzeba o tym wspomnieć, że ta wkładka ma papier rodem z Trybuny Ludu, jest też dział SAVEGAMER, gdzie szkolimy się w edytowaniu zapisów stanów gry celem ułatwienia sobie gry, w takich tytułach jak Dune 2, czy Gunship 2000.

Następne strony przynoszą już naszym oczom obszerniejsze recenzje. Beverly Hillbillies dostało ocenę 75% za grafikę, 70% za dźwięk, 75% za miodność. Tak wówczas były oceniane gry w SS. Symulator latania EPIC dostał 85% za grafikę, 90% za dźwięk, 90% za miodność. Andrzej Kapusta, Michał Klimaszewski, Marcin Welner pod batutą Micza recenzują Betrayal at Krondor grę role-playing od Firmy Dynamix. Gra otrzymała 90% za grafikę, 80% za dźwięk, 95% za miodność. Chyba hit numeru. Jako ciekawostkę podam, że przy ocenie podana jest też cena oryginalnej gry, która wynosi 671 tysięcy złotych z vat. Jest też recenzja Secret of Monkey Island 2 pióra Micza oraz Simcity 2000 która dodatkowo została oceniona w jeszcze jednej kategorii: Obsługa i tu dostała 100%.

 

 

Numer urywa się znienacka recenzją gry Putt-Putt Goes To The Moon na ostatniej stronie. Teraz bankowo byłaby tam reklama, ale wtedy to inne czasy były. Samych reklam wówczas w numerze były ze 3 - 4. Sam numer liczył 52 strony, ktoś powie, że lipa względem obecnych standardów, ale wtedy liczyło się to, że gazeta jest i jest co czytać.

 

 

Z roku 1994 teleportujemy się do sierpnia 1995 roku. Na okładce Świata Gier Komputerowych mamy screen z Pinball Manii. W Świecie możemy przeczytać już profesjonalny wstępniak Piotra Pieńkowskiego ze zdjęciem RedNacza, które wygląda jak wycięte z legitymacji szkolnej. Jako ciekawostkę rzucił mi się wpis w stopce redakcyjnej, że czasopismo jest składane na komputerach Amiga. Mile to i łechce moje ego, ponieważ z tym komputerem łączą mnie wspaniałe chwile. No ale bez rozrzewniania się tutaj - lecimy dalej. Stopka niestety jest już nowocześniejsza, w sensie, że zbliżona do dzisiejszych standardów i niestety nie daje nam informacji o nakładzie. Może się czegoś wstydzą, czy co? Jest oczywiście spis treści, a na sam początek dostajemy dział listy. Tu pojawiają się  palące problemy m.in. Gumisia, który pyta tak redakcję: "Od kilku miesięcy posiadam komputer IBM PC 286 i przez przypadek skasowałem Nortona Commandera. Nie wiem, co mam teraz zrobić i jak go zainstalować?". Jest też pytanie o to, czy "Mortal Kombat i Mortal Kombat 2 będą chodziły na Amidze 600?". Dalibyście radę odpowiedzieć potrzebującym? Jeśli tak, to widać nie przez przypadek trafiliście do mojego bloga.

Kolejne strony, to Plotki, ploteczki, czyli podobnie jak w Secret Service zbiór krótkich newsów. I tu mamy np. informację że najprawdopodobniej powstanie amigowa wersja hitu firmy MicroProse UFO 2.

Później mamy dział poświęcony nowościom. Po 4 na jedną stronę i z podziałem na platformy PC i Amiga. Kolejno leci dział zawierający opisy gier, które nie są jeszcze oceniane z uwagi na fakt, że są w przygotowaniu. Dzisiaj w PSX Extreme też mamy coś na kształt tego.

No i wreszcie dostajemy to, co lubimy najbardziej, czyli recenzje gier. Przeważnie dwu, trzy stronicowe z jedną oceną zaprezentowaną procentowo dla całej gry. I tak w sierpniu 1995 roku gra Baldies dostała ocenę 100%, Sensible Golf 95%, a Liga Polska 95 od MarkSoftu tylko 85%.

 

 

Jest kolejne 100%. Tym razem dostała je gra Star Trek w wersji na PC. Należy dodać, że przy grach przeznaczonych na komputery osobiste podawane są minimalne wymagania potrzebne do uruchomienia gry. I tak taki Star Trek potrzebuje maszyny 486 DX2, z napędem CDROM, 8 MB RAM, kartę grafiki SVGA i karty dźwiękowej SB.

Fajna jest recenzja Pinball Manii od 21st Century Entertainment, która na 4 stronach opisuje dokładnie cztery stoły ze wskazówkami w co mamy uderzać, jaką funkcję pełni dana zapadka, itp. Dawno nie widziałem takiego pinballowego kompendium wiedzy. Jeśli już mówimy o kompendium, to jest też recenzja gry Brutal: Paws of Fury, z podanym samouczkiem dotyczącym wykonywania ciosów. Niestety gra oceniona tylko na 80%. Wspomniałem tylko o niektórych recenzjach. Tych w gazecie jest co niemiara. To zawsze był mocny element Świata Gier Komputerowych.

W gazecie nie mogło zabraknąć publicystyki. Na czterech stronach Marcin Hinz i Cezary Horewicz tłumaczą nam jak być trenerem. Swój wywód opierają na najpopularniejszych tytułach, które są dostępne na rynku, a dotyczą prowadzenia drużyny piłkarskiej.

Jest też kącik sprzętowy. Tym razem pod lupę została wzięta kolorowa drukarka przenośna Citizen PN60. Autor tekstu poleca ją słowami: "jest doskonałą drukarką dla każdego gracza, a nawet całych grup graczy. Osoby grające są przeważnie ludźmi mobilnymi, przenoszącymi się to tu, to tam i szczególnie im przyda się ruchomość tej drukarki połączona z jej niebagatelną jakością". Nawet dziś te słowa o mobilności i przemieszczaniu są jak najbardziej aktualne.

Czym byłaby gazeta bez listy notowań... do dziś jest to kultywowane z sukcesem. Świat Gier Komputerowych też miał swoje zestawienie, tylko tutaj było one podzielone ze względu na gatunek gry. I tak w sierpniu 1995 roku w grach logicznych królował Tetris. Najlepszą zręcznościówką był Mortal Kombat 2. Gra przygodowa numer jeden to Universe. Pierwsze miejsce na podium dla gier Role-Playing należało do Ishara 3. Jako symulator najlepiej sprawdzał się Gunship 2000, a stratedzy swoje głosy oddali na   UFO - Enemy Unknown.

Miesięcznik zamykają artykuły tematyczne takie jak Między nami, graczami... Kantyna (o strategicznych działaniach wojennych), Tawerna, tu chyba nie muszę tłumaczyć jaką tematykę poruszał autor.

Jest też dział S.O.S. - chyba dzisiejszym odpowiednikiem jest YouTube i Google, gdzie w przypadku problemu szukamy odpowiedzi. Wtedy to tam ludzie pytali, a redaktorzy odpowiadali na takie pytania, jak: "Czy mógłbyś podać jak przejść dziesiąty etap w grze Goblins. Cyprian K.".

Gazetę zamyka czterostronicowa rubryka Triki, która zawiera także wskazówki dotyczące edytowania zapisów gry. I tak mamy tu kody do gry na Amigę Impossible Mission 1. ADQVUXOB 2. AHQRRXKK 3. ALQPTXWK i inne. Niestety bez opisu czego one dotyczą :).

 

 

I to już koniec dzisiejszego przeglądu porannej prasy komputerowej. Jeśli cykl się przyjmie, to nie wykluczam, że znów zajrzymy co tam w trawie piszczy.

Aha byłbym zapomniał. Na przedostatniej stronie Świata Gier Komputerowych jest zaproszenie na Mistrzostwa Polski "Sensible Soccer" Chełmno 95. Zawody odbędą się w Zakładowym Klubie Pracy przy Fabryce Akcesoriów Meblowych S.A. w terminie 25-27 sierpień 1995. Zgłoszenia przyjmowane są do 10 sierpnia 1995 roku. Wpisowe 90 tysięcy, osoba towarzysząca 20 tysięcy. Organizatorzy zapewniają sprzęt, a na miejscu można załatwić noclegi i wyżywienie.

Zapraszam!

 

Wszystkie użyte znaki firmowe i nazwy towarowe są zastrzeżone przez ich właścicieli i do nich należą.

Tagi: amiga prasa secret service świat gier komputerowych

Oceń notkę
+ +25 -

Microsoft Zone
Oceń profil
+ +27 -
Radesito
Ranking: 110 Poziom: 63
PD: 32136
REPUTACJA: 5407