Game Pass Deck kontra Playstation Project Q

BLOG
2150V
user-2102887 main blog image
BorsukBudowniczyBlog | 25.05, 18:38
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Wczoraj Sony zapowiedziało nową konsolę przenośną Playstation Project Q. Nazwa z pewnością ulegnie zmianie więc na tą chwilę możemy sprzęt nazywać Playstation Q lub dla uproszczenia PSQ

To konsolka zbudowana jedynie do strumieniowania gier z lokalnej konsoli PS5 za pomocą WIFI. Choć można przypuszczać że w przyszłości może obsłużyć ona także strumieniowanie z Playstation Plus Premium. Nie powinno być problemem strumieniowanie gry z chmury do konsoli PS5 która następnie obraz przesyła do PSQ. Wiązałoby się to oczywiście z dodatkowym opóźnieniem ponieważ obraz byłby przesyłany 2x - najpierw z serwera do PS5 a następnie z PS5 do PSQ. Jednak lepsze to niż nic

Na początek wygląd. Przeskalowałem oba urządzenia na postawie przekątnej ekranu. Urządzenie jest nieco większe niż Ally jednak powinno być o podobnej wadze. Konsola Asusa waży 608g i zawiera ekran 7”. Sony PSQ ma 8” ekran przypominający tablet z doklejonym kontrolerem Dual Sense. Przeciętny tablet 8” waży 320-340g a kontroler do PS5 to 280g. Co daje nam przybliżoną wagę 600-620g. Czyli wagę podobną do konsolki Asus Ally. Całkiem nieźle jak na urządzenie z ekranem o 1” większym! Druga sprawa jest wygląd. To oczywiście sprawa mocno subiektywna ale moim zdaniem Ally jest bardziej stonowany niż nieco bardziej krzykliwe urządzenie Sony. Jeżeli w grupie przypadkowych osób np. w kawiarni ktoś wyciągnąłby z plecaka oba urządzenia to z pewnością urządzenie Sony zwróciłoby większą uwagę. W zależności od charakteru danej osoby może to być zaleta lub wada

Zakładam że pod względem komfortu trzymania wygrywa Sony PSQ. To pełnoprawny kontroler. Także funkcje takie jak force feedback czy adaptacyjne triggery przemawiać będą na korzyść konsoli Sony. Jednak Asus także ma coś na swoją obronę – dwa tylne przyciski. Od wielu lat używam pada Xbox Elite gdzie są z tyłu cztery łopatki. Osobiście podłączone mam tylko dwie które ustawiłem jako funkcję przyciskania joysticków. Dzięki temu biegając w grach nie muszę naciskać joysticka ale przytrzymuję łopatkę z tyłu gamepada. To nie tylko wygodne ale także zmniejsza szansę na uszkodzenie joysticków. W standardowych padach ciągłe naciskanie joysticków z czasem nadwyręża mechanizm co prowadzi do tzw. driftu. Jeżeli nigdy joysticka nie naciskamy to naprężenia mechanizmu są znacznie mniejsze wiec joystick ma przed sobą dłuższe życie. Obie konsole mają swoje atuty

Kolejnym elementem jest dźwięk. W Ally mamy dwa duże głośniki z przodu co pozwala nam grać bez słuchawek. W przypadku konsoli Sony nie ma widocznego żadnego głośnika. Ani z przodu ani z tyłu więc zakładam że urządzenie działać będzie tylko ze słuchawkami. Na co wskazuje także fakt że Sony w tym samym wideo reklamuje także zestaw słuchawek bezprzewodowych. A co z dostępnością gier?

Konsola Asus ROG Ally to klasyczny mini PC. Możemy urządzenie używać w trybie tabletu lub w trybie PC podłączonego do TV. Co więcej po podłączeniu do TV moc urządzenia wzrasta ponad 2x w stosunku do tryby handheld. W trybie przenośnym konsola zużywa średnio 15W energii a po podłączeniu do zasilania moc urządzenia wzrasta aż do 35-40 watów. Tym samym możemy grać w każdą grę dostępną na PC. Po zadokowaniu na biurku to klasyczny PC z bardzo silnym 8 rdzeniowym CPU. Nawet najcięższe gry strategiczne typu Total War Warhammer 3 nie powinny stanowić problemu. A gdy znudzi nam się siedzenie przy biurku to odpinamy konsolkę od doku i gramy w gry na padzie. Perfekcja. Możemy także strumieniować gry z dowolnych usług np. GeForce Now a nawet z lokalnych konsol PS5 oraz Xbox. W przypadku Sony PSQ jedyną opcją jest strumieniowanie z PS5.

Asus Ally (Game Pass Deck):

  • wszystkie gry z Windows 11
  • obsługa Game Pass Ultimate
  • pełnoprawny mini PC pod TV lub na biurko
  • strumieniowane gier z:
    • Game Pass XCloud
    • Nvidia GeForce Now
    • Playstation Plus Premium
    • lokalnej konsoli Playstation 5 (Remote Play)
    • lokalnej konsoli Xbox Series X (aplikacja Xbox)
    • dowolnej innej usługi dostępnej na PC jak Amazon itp

Playstation Project Q:

  • strumieniowane gier z:
    • lokalnej konsoli Playstation 5 (Remote Play)

Czy Sony PSQ ma szansę na sukces? Raczej nie. Krytyka tej koncepcji jest tak duża że projekt może zostać skasowany zanim trafi do masowej produkcji. Mam nadzieję że wpis się podobał. Klikając w miniaturki traficie do innych wpisów z mojego bloga o konsolach przenośnych. Zapraszam. 

Oceń bloga:
21

Komentarze (177)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper