SKLEP

Blog saptis'a

saptis
saptis saptis 26.01.2015, 07:22
Nintendo a edycje HD, rimejki i ponowne wydania.
499V

Nintendo a edycje HD, rimejki i ponowne wydania.

Edycje HD to domena poprzedniej generacji, ale nie tylko bo obecna rowniez mocno siega po wydane na poprzeniej gry, ktore zostaja wydane po raz kolejny jako remastery. Sprawa reedycji siega jednak dosyc daleko i wbrew pozorom sporo tego poswstawalo na konsole Nintendo.
 

Mogloby sie wydawac, ze korzystanie z wydanych juz gier to domena Sony i Microsoftu bo to wlasnie na konsole tych firm ukazalo sie ostatnimi czasy sporo remasterow. Juz na poprzedniej generacji wydano na te konsole ladnych pare kompilacji tego typu, edycji pod postacia HD Collection, byly to m.in. Metal Gear Solid HD Collection, SIlent Hill HD Collection, Devil May Cry Collection czy Splinter Cell Trilogy.

Na konsole obecnej generacji pojawiaja sie remastery czyli kolejne edycje HD jak np. Tomb Raider Definitive Edition, The Last Of Us Remastered, GTA V czy Halo: Master Chief Collection.

 

 

Mozna odniesc wrazenie, ze obecni wydawcy organizuja tzw. "skok na kase" i chca zarobic na tym samym produkcie po raz drugi "odgrzewajac kotlety" , ponowne wydania ukazuja sie ostatnimi czasy dosyc czesto na konsole Playstation oraz XBOX. Mogloby sie wydawac, ze przynajmniej Nintendo nie robi takich skokow na kase, ale nawet oni stosuja tego typu "zabiegi" i co ciekawe robili to jeszcze przed Sony i Microsoftem.

Trudno jednoznacznie okreslic kiedy to sie zaczelo, ale sprawa "rimejkow" siega dosyc daleko i widac ja co ciekawe glownie na konsolach firmy Nintendo. Oto przyklady kilku gier, ktore mialy swoje ponowne wydania:

  • Super Mario 64 - N64, NDS
  • Zelda: A Link To The Past - SNES, GBA
  • Trylogia Donkey Kong Country - SNES, GBA
  • Super Mario World - SNES, GBA
  • Yoshi's Island - SNES, GBA
  • Diddy Kong Racing - N64, NDS
  • StarFox 64 - N64, 3DS
  • Donkey Kong Country Returns - Wii, 3DS
  • Xenoblade Chronicles - Wii, 3DS

 

Poza tym wiele gier ukazalo sie po jakims czasie w odswiezonej formie:

  • Zelda: Ocarina Of Time - N64, GameCube, 3DS
  • Zelda: Majora's Mask - N64, 3DS
  • Zelda: Wind Waker - GameCube, Wii U
  • Metroid Prime Trilogy

 

Byly takze gry, ktore doczekaly sie calkowitych rimejkow:

  • REsident Evil REmake - GameCube, a od niedawna PS3, X360, PC, PS4, XB1.
  • Metal Gear Solid: The Twin Snakes
  • Super Mario All Stars - SNES, Wii U


 

Sporo tego, ale czy Nintendo jest w takim razie naczelnym kucharzem branzy odgrzewajacym kotlety ? - w zasadzie tak, tyle, ze obecnie nie robia tego juz na taka skale, oczywiscie jesli nie bierzemy pod uwage Virtual Console.

Zelda: A Link To The Past miala swoja premiere w roku 1991 na konsoli Super Nintendo, jako, ze jej nie posiadalem to nie mialem okazji sprawdzic tej interesujacej i bardzo dobrze ocenianej gry. Na szczescie w roku 2002 ukazala sie na przenosnej konsoli Nintendo - GameBoy Advance, po ktorej zakupie postanowilem siegnac po ta gre. Taka Zelda idealnie nadaje sie na przenosna konsole, pamietam, ze zrobila na mnie duze wrazenie swoim niezwyklym rozbudowaniem - to moja ulubiona Zelda 2D - jest wciagajaca i nawet dzisiaj robi ogromne wrazenie swoim rozbudowaniem.

 

 

Innymi ponownymi edycjami sa wydania New Play Controll na Wii skladalo sie z gier znanych z GameCube z zaimplementowanym sterowaniem ruchowym. Ukazywaly sie na plycie jako pojedyncze gry, byly to:

  • Mario Tennis,
  • Pikmin 1,
  • Pikmin 2,
  • Donkey Kong Jungle Beat,
  • Metroid Prime 1 i 2 (tylko w Japonii).

 

Wlasnie Metroidy byly najciekawsze i pojedynczo ich nowe wersje na Wii nie ukazaly sie na naszym rynku, na szczescie Nintendo wymyslilo cos znacznie lepszego.

Swietnym ruchem Nintendo bylo wydanie trylogii Metroid Prime na Wii. Dwie pierwsze czesci ukazaly sie na GameCube, trzeba na Wii, Nintendo wydalo je na Wii jako trylogie oferujac w dwoch pierwszych sterowanie ruchowe, ponadto dodano pare usprawnien oraz maly artbook ze szkicami koncepcyjnymi z procesu tworzenia gry.

 


Gra ukazala sie w prawdziwie limitowanym nakladzie i jest w tej chwili jedna z trudniej dostepnych i drozszych gier na ta konsole - nic dziwnego bo to wydanie jest na prawde interesujace.

Producent gry Kensuke Tanabe w wywiadzie przyznal, ze pod koniec prac nad Metroid Prime 2: Echoes pojawil sie pomysl na wydane trylogii, bardzo zalezalo im na stworzeniu czegos dla fanow Samus Aran.

Tak powstalo Metroid Prime Trilogy - swietna kompilacja gier na jednej plycie w bardzo ladnym wydaniu. Niedawno Nintendo oglosilo pojawienie sie gier z Wii na Wii U Virtual Console, bedzie tam m.in wlasnie Metroid Prime Trilogy za promocyjna cene 9.99€, mysle, ze kazdy posiadacz konsoli powinien ja kupic bo na prawde warto - nawet osoby, ktore ograly je na GameCube poniewaz nowe sterowanie sprawia, ze mozna odkryc ta gre na nowo.

 

 

Na konsole firmy Nintendo pojawilo sie kilka "rimejkow". Na najwieksza uwage zasluguje REsident Evil Remake, ktory zostal gruntownie przemodelowany - gra do dzisiaj jest przykladem na to jak powinna wygladac prawdziwa REedycja. Gralem co prawda w pierwszego REsidenta na Playstation, ale to co pokazalo Capcom robilo niesamowite wrazenie - odwiezona grafika prezentowala sie fenomenalnie i nawet dzisiaj wyglada bardzo dobrze !

 

 

Niedawno pojawil sie REmaster tej gry, wiec osoby, ktore wczesniej nie posiadaly tej czesci beda mogly ja w koncu sprawdzic, ja pomimo, ze posiadam juz REsident Evil REmake na GameCube to mysle, ze siegne rowniez po nowa wersje.

 

Kolejnym ponownym wydaniem jest Super Mario All Stars na Super Nintendo - kompilacja kilku czesci gry z wasatym hydraulikiem, w zestawie przemodelowano je dajac im calkowicie nowa oprawe graficzna oraz dzwiekowa co sprawilo, ze mozna bylo odkryc je na nowo. Co ciekawe w roku 2010 Super Mario All Stars zostal ponownie wydany - tym razem w prawdziwie limitowanej edycji na Wii z okazji 25-lecia Mariana - co bylo uklonem w strone fanow Nintendo oraz serii Mario.

Zestaw oprocz samej kompilacji gier zawiera plyte z utworami znanymi z roznych czesci gier z serii Mario oraz ksiazeczke opisujaca kolejne czesci jakie pojawialy sie na przestrzeni lat - bardzo fajne dodatki dla wszystkich fanow. Gra moglaby co prawda zostac wydana w wersji cyfrowej na Virtual Console, ale przeciez chodzilo rowniez o cos extra dla fanow czyli ciekawe dodatki kolekcjonerskie.

 

 

Nintendo przy okazji wydania konsoli GameBoy Advance konkretnie siegnelo po sporo gier ze swojej poprzedniej konsoli, a dokladniej ze SNES'a, do tego dochodza wydania Classics na GBA pochadzace z NES'a jak np. Zelda, Ice Climber, Super Mario Bros, Excitebike.

Mozna wiec smialo powiedziec, ze GBA byl takim malym SNES'em - konsola byla swietna okazja do ogrania najlepszych gier dla wszystkich osob, ktore nie posiadaly tamtej stacjonarki, jak widac dodatkowo mozna bylo zagrac w kilka klasykow z NES'a. W Zasadzie mozne powiedziec, ze GameBoy Advance byl sporym powrotem do przeszlosci i wydanych wczesniej gier.

Starsze gry mogly sie pozniej ukazac w innej formie, Nintendo na Wii i Wii U ma w swojej ofercie cala mase gier na Virtual Console pochadzacych ze starszych konsol - wlasnie NES i SNES, ale rowniez Gameboy Advance. Wiadomo, ze fanow retro-grania nie brakuje, wiec takie gry znajduja chetnych. Ja osobiscie cieszylem sie z wydania dwoch czesci NES Remix - nie sa to co prawda zadne rimejki, ale bazuja na starszych, klasycznych produkcjach - gra jest ciekawym sposobem na ponowne wykorzystanie znanych i lubianych klasykow.

 

 

Na Wii U jakis czas temu zagrywalem sie w Zelde: Wind Waker HD. Gre ogrywalem ponad 10 lat temu na konsoli GameCube - byla dla mnie tytulem startowym, ukonczylem ja i bardzo mi sie podobala. Pomimo tego, ze nadal posiadalem czesc z GameCube postanowilem kupic wersje HD na Wii U, a starsza sprzedalem.
Gra po latach wciagnela mnie jeszcze bardziej - ukonczylem ja zdobywajac chyba wszystko co sie dalo - to ponadczasowa gra, ktora z odsiwezona grafika nawet dzisiaj robi wrazenie. Dodatkowo poprzez zaimplementowanie nowych funkcji sprawia, ze nawet osoby, ktore graly w nia wczesniej nie beda narzekac, ze dostaly po raz kolejny to samo - gra bardzo dobrze korzysta z funkcji GamePada i ekranu dotykowego, ponadto wykorzystuje spolecznosciowe zalety Mii Verse.

 

Niestety bywa, ze reedycje pomimo rzekomo lepszej oprawy, podwyzszonej do HD grafiki wypadaja gorzej - tak na przyklad Splinter Cell Trilogy okazal sie lekkim zawodem, gra ma problemy z plynnoscia animacji, Silent Hill Collection zawiodl - szczegolnie czesc druga, w ktorej brakowalo budujacej klimat mgly. God Of War Collection na PS Vita ma natomiast spore problemy z animacja, wiec jak widac niezawsze ponowne wydania sa lepsze.

To jednak nie regula bo niektore najnowsze remastery wypadaja calkiem dobrze - Tomb Raider Definitive Edition ma znacznie lepsza animacje, poprawiono wyglad glownej bohaterki i inne rzeczy. Kolejnym przykladem dobrego remastera jest GTA V, w ktorym nie tylko poprawiono grafike podwyzszajac rozdzielczosc, wprowadzono widok z pierwszej osoby, dodano nowe znajdzki oraz wszystkie pojazdy jakie pojawily sie w darmowych DLC do poprzedniego wydania gry.

 

 

Nie tylko "Nintendo Seal of Quality" gwarantuje dobra jakosc - wiele zalezy od ekipy, ktora zajmuje sie rimejkiem/remasterem. Dlatego jesli na przyklad zadanie to zostanie przydzielone zewnetrznemu, niedoswiadczonemu teamowi to edycja HD moze byc gorsza od oryginalu bo okaze sie, ze ci sie nie przylozyli. Rockstar niedawno pokazalo jak powinno sie robic nowe wydania gier nie ograniczajac sie do podwyzszenia rozdzielczosci dodajac do niej sporo nowych atracji.  W przypadku Nintendo mozemy byc jednak pewni, ze gry ponownie wydane beda mialy odpowiednio wysoka jakosc, nie beda to byle jakie, zbugowane porty, w ktorych animacja gubi klatki.

 

Nie bede tutaj rozwazal sensu wydania reedycji czy rimejkow, chcialbym po prostu pokazac, ze nie tylko Sony i Microsoft maja w swojej ofercie takie wydania i ze sprawa nie zaczela sie na poprzedniej generacji konsol, wiec to wcale nic nowego. Jakby nie patrzec tego typu gry czesto robia za tzw. "zapchajdziury", ale sa rowniez sposobem na jakby nie patrzec latwy zarobek. Kto chce ten kupi, a kto nie ten przejdzie obojetnie - kazdy ma wybor, nikt nikogo nie zmusza.

Ponowne wydania nie sa wcale zle, ale wiele zalezy od tego kiedy developer siega po swoja produkcje po raz kolejny - wydawanie remastera The Last Of US w rok po premierze pierwszej wersji gry wydalo mi sie troche dziwne, Sony celowo do tej pory w ponad 1.5 roku od premiery nie wydalo gry w edycji platynowej po pierwsze zeby zarobic na premierowym wydaniu i utrzymac cene, a po drugie po to zeby sklonic graczy do zakupu remastera na Playstation 4. Jednak GTA V i Tomb Raider tez zostaly w miare szybko przeniesione na nowsze konsole i nadal nie maja platynowych wydan - jak cos dobrze sie sprzedaje to sie na tym zarabia, a wydawca dobrze o tym wie..

 

 

Jakis czas temu wlasnie na PS3 zapowiedziano The Last Of Us: Game Of The Year Edition zawierajaca wszystkie dodatki, niestety to wydanie jeszcze do tej pory sie nie ukazalo, a cena podstawowej wersji jest nadal wysoka

 

Nintendo na obecnej generacji konsol udowodnilo, ze mozna dac cos graczom i bardzo milym uklonem w ich strone bylo to co zrobilo wraz z Platinum Games - wydali edycje specjalna gry Bayonetta 2, ktora zawiera w komplecie pierwsza czesc gry. Bylo to dla wszystkich bardzo duzym zaskoczeniem, ja sam wybralem wydanie Special Edition bo nie gralem w pierwsza czesc, ale ciesze sie bo ta wydana na Wii U jest najlepsza wersja gry.

 

Jak widac nie tylko Sony i Microsoft maja w swojej ofercie "odgrzewane kotlety", Nintendo bardzo dobrze zna ten temat - nie twierdze, ze to zle, ale jak widac nie jest to nic niezwyklego w branzy gier bo czasami mozna wrocic do ulubionych tytulow lub po prostu zagrac w przegapiona z jakiegos powodu gre. Wiadomo, ze wydawca niczego nie robi harytatywnie i zawsze chodzi o pieniadze, czasami nowe wersje sa dobre, a czasami nie tak jakby chcieli tego gracze.

Co jednak zwraca szczegolna uwage to to, ze Nintendo w swoim stylu dba o najwyzsza jakosc wydawanych przez siebie reedycji, a czasami dodaje do nich cos ekstra - jednak "Nintendo Seal Of Quality" zobowiazuje i miejmy nadzieje, ze tak pozostanie.

Tagi: HD Edition HD Remake mario Metroid Nintendo takie dobre odgrzewany kotlet remaster remastered skok na kase zelda

Oceń notkę
+ +28 -

Gracz multi - platformowy
Oceń profil
+ +97 -
saptis
Ranking: 16 Poziom: 73
PD: 48767
REPUTACJA: 39282
Miesięcznik PSX Extreme