Blog użytkownika dKc

dKc

dKc dKc 25.02.2015, 21:27
Władcy licencji muzycznych [cz. 1]
359V

Władcy licencji muzycznych [cz. 1]

Firma EA ma nieprzychylną prasę. Mimo to, nie przeszkadza to im w tworzeniu gier, które faktycznie są grami. Dobrze się przy nich bawimy, mimo tego, że spora część z nich to niekończące się telenowele. Oprócz charakterystycznych "I EJ Sports. Cyne gejm" czy "I EJ Gejmz. Czalencz ewryfink" jest inna cecha, która wyróżnia EA na tle pozostałych producentów.

To właśnie przez tą cechę Electronic Arts odważnym krokiem wychyla się przed szereg, a reszta firm pokornie spuszcza wzrok. Blask zajebistości bije od nich i oślepia resztę. Niektórzy mdleją olewając temat, inni idą w naśladownictwo i starają się nadgonić tempa głośno dysząc. Ta cecha wybija firmę Moore'a ponad przeciętność, staje się wzorem do naśladowania, to prawdziwy marketingowy rozpierdol. O czym mowa?

To świetna oprawa dźwiękowa ich gier (a konkretniej chodzi o muzykę), która często buduje niezobowiązujący, lekki klimat zabawy. Muzyka w grach Electronic Arts (jak to ładnie brzmi, nie? To ciekawe, że żyjemy w czasach, kiedy „EA” brzmi pejoratywnie, a „Electronic Arts” brzmi dumnie :) ) jest dobra. „No ale jak to dobra?” – zapytacie pewnie. Nooo, tak to. Nie wiadomo o co chodzi? To wyciągnij przed siebie prawą rękę. Połącz palec środkowy i wskazujący. Teraz połóż na nich kciuk. Zacznij pocierać. Licencje na utwory. Utwory, które znamy z dnia codziennego. Utwory, które wyznaczały trendy w muzyce. Utwory, które idealnie wpasowywały się w klimat ówczesnej (pop)kultury. Komercyjne, świetnie dopasowane utwory muzyczne są tym, czym Electronic Arts błyszczy wśród twórców gier wideo. Electronic Arts są władcami licencji muzycznych[1]. To oni zaczęli wykorzystywać popularne i dobre utwory w grach wideo na tak szeroką skalę.

Chciałbym Cię zabrać w podróż po tym, jak muzyka w grach od EA zmieniała się na przestrzeni lat. To będzie długa podróż i raczej nie zmieści się w jednej części. Zapinamy pasy i przenosimy się do roku, w którym utwory w grach dopiero zaczynały występować. Do roku...

1997

Jest rok 1997. Siedzisz w domu, włączasz komputer, słyszysz trzeszczenie modemu 56k. Nie, nie ma Twojej ulubionej strony. O RedTube możeesz zapomnieć, PPE nie istnieje, ale za to Electronic Arts się rozkręca. Zaczyna mocno. Blur – Song 2.  Warto tu nadmienić dlaczego piosenka nazywa się tak, a nie inaczej. W FIFA 96 utwory nazywały się kolejno Song 1, Song 2, Song 3 i tak aż do 15. Chyba jeszcze nikt wtedy nie myślał, że utwory z gier Electronic Arts będą miały znaczący wpływ na popkulturę. Woo-hoo! Idźmy dalej i posłuchajmy głośnego dosłownie i w przenośni Chumbawamba – Tubthumping, które na stałe zapisało się w kartach historii muzyki i do dziś grane jest w klubach. Innym wykonawcą, który zagościł w soundtracku jest przedstawiciel muzyki elektronicznej The Crystal Method, który będzie w przyszłości przygrywał podczas wyścigów samochodowych. Rave’owe Keep Hope Alive klimatycznie kojarzy się z Matriksem. Po More chcemy więcej i faktycznie tyle dostajemy. Techno w utworze Now is the Time (iCloud remix). Busy Child nie odpuszcza klimatu piłki. Innym przedstawicielem muzyki elektronicznej w FIFA 98 jest Electric Skychurch i kawałek Hugga Bear [2]. Oprócz powyższych są też mniej znane utwory jak Soul Beat Runna w wykonaniu Boymerang  czy Terminal Intensity w wykonaniu Wizard of Oh . Co w ’98 było słychać w serii NBA? Ano Porn Music. Traz Damji (później będzie połową The Humble Brothers[3], o którym jeszcze usłyszymy) stworzył jazzowe Paint Dance  i Dawn to the Wire i Fresh Trip. Za oceanem wyszedł Madden ze swoimi ">epickim saksofonami, ale wtedy nie kwapił się jeszcze do chwalenia się porządnym soundtrackiem na licencjach. W NHL 98 usłyszymy muzykę stworzoną przez Jeffa van Dycka robiącego jakąś muzykę elektroniczną. Ścigałka Test Drive 4 też ma kilka utworów z gatunków Trance i Techno. Jest wśród nich Orbital z kawałkiem Out There Somewhere, z którego dokonań Electronic Arts nadal będzie czerpać w przyszłości.

1998

Rok, w którym wychodzi pierwszy Metal Gear Solid na szaraka, Ocarina of Time na N64, Half-life, MediEvil (cześć repip), Blood 2 (cześć Bloodergo), Xenogears (cześć, posiadacze Wii U) i Baldur’s Gate. To też rok, w którym brytyjski DJ z Brithon - Fatboy Slim – Rockafella Skank zadebiutował w grze FIFA 99. Poza tym pojawiły się tam kawałki: God Within – Raincry, Lionrock – Rude Boy Rock, elektroniczne DanMass – Gotta Learn. Jeśli chodzi o NBA Live 99 to muzykę nadal tworzył Traz Damji i na płycie znalazły się chiloutowe kawałki: Keep’n it live, The Big Ticket, Shakin N Bakin, 1999 Funk St. i From Downtown. W grze Moto Racer 4 użyto rockowego, nic nie mówiącego nikomu kawałka V-Town Have-Nots – Unnatural Selection, który mimo wszystko brzmi całkiem przyzwoicie. Przy Need for Speed III: Hot Pursuit też pracował Traz Damji. Dał do pieca. Po kawałkach, jakie zaprezentował we wcześniejszym NBA Live nikt by nie pomyślał, że może stworzyć coś tak dynamicznego. Oprócz niego na soundtracku do gry znaleźli się: Saki Kaskas, Rom Di Prisco, Matt Ragan czy Alistair Hirst. Sporo tu metalu i muzyki elektronicznej. Do NHL 99 muzykę robił Jeff van Dyck.  Test Drive 5 mógł poszczycić się kilkoma mniej znanymi wykonawcami. Byli wśród nich Fear Factory, Gravity Kills, KMFDM, Pitchsifter i najpopularniejszy z nich wszystkich – Junkie XL z kawałkiem Def Beat.

1999

Rok przed wybuchem pluskwy milenijnej wychodzą takie perełki jak Matrix, Fight Club, American Beauty i Zielona Mila. Gier też jest kilka. Wychodzą pierwsze odcinki telenowel Super Smash Bros, Silent Hill, Tony Hawk, Pokemon Yellow, Shenmue oraz pecetowe hiciory Unreal Tournament i Quake 3 Arena. Nie zgadniesz co grało podczas gry w F.A. Premier League Starts! ATB – 9PM (Till I Come). Co prawda był to remix, ale hej! To ATB! FIFA 2000 mogła pochwalić się takim killerem jak Apollo 440 – Stop The Rock  czy obecnością Robbiego Williamsa wykonującego jakiś pop-rock. Poza tym można było tam posłuchać wykonawców takich jak Lunatic Calm, Junior Blanks, DJ Sniper  czy Gay Dad... Yyyy, przejdźmy dalej. Hot Wheels Turbo Racing miało na soundtracku Metallicę - Fuel z płyty Reload!  NBA Live 2000 w końcu mogło pochwalić się jakimś sensownym czarnym rapem na płycie – Naughty By Nature – Hip Hop Hooray czy Razhel – All I know. Need for Speed: High Stakes tradycyjnie miał udany OST i moglibyśmy na nim usłyszeć juz więcej utworów Junkie XL. W intrze NHL 2000 usłyszeliśmy Garbage – Push It. Poza tym zespołem w grze można usłyszeć zespół o ciekawej nazwie Gearwhore.

2000

W roku 2000 pojawiły się dwa hity od EA. Mowa o NFS: Porsche 2000 ze średnim soundtrackiem  oraz The Sims. Poza grami od EA, PC dostało wtedy killery w postaci Deus Ex’a, Diablo 2, Soldier of Fortune czy pierwszego Hitmana. N64 dostało Banjo Tooie, a PSX Vagrant Story, a DC Jet Set Radio. OST’y z gier EA w tym czasie nie zwalniały tempa. F1 2000 miał Phat Planet w wykonaniu Leftfield, FIFA 2001 w swoich prograch powitała Moby’ego, Knockout Kings 2001 dostało Tash, NBA Live 2001 Bootsy’ego Collinsa, na ścieżce dźwiękowej SSX (ale czy to nie było na Tricky?) zawitał Run DMC, a okolicznościowe Euro 2000 dostało trochę kawałków Paula Oakenfolda.

2001

2001. N64 dostaje Conker Bad Fur Day, GBA Super Mario Advance, PC Maxa Payne’a, a GBC Pokemon Crystal, Xbox Halo a PS2 Metal Gear Solid 2 i Final Fantasy X. FIFA 2002 ma jeden z najbardziej dźwięcznych filmików wejściowych. W tle przygrywa Gorillaz, a piłkarze robią cuda na kiju. Poza tym na soundtracku uświadczymy BT czy Schiller'a. W Nascar Thunder 2002 gra jakiś rock. NBA Live w tym roku jakieś ciche, ale NBA Street ma fajne czarne rytmy. SSX Tricky dostaje drum’n’bassowy klasyk od Aphrodite – King of the beats

2002

2002. PS2 się rozbestwiło, a Gamecube i Xbox starają się nadążyć. Wychodzą jakieś crapy, ale EA nadal robi swoje. FIFA 2003 ma zremiksowaną Avril Lavinge, ale poza tym na OST pojawia się Ms Dynamite, Kosheen, Safri Duo czy Timo Maas zremiksowany. W końcu Madden NFL 2003 ma dobrą muzykę. Pojawia się tu Andre W.K., Good Charlotte czy Bon Jovi oraz Hed PE – Suck It Up. W NBA Live 2003 pojawia się Snoop Dog  i Monica (nie, nie ta z PE). Need for Speed powolutku się rozpędza i w Hot Pursuit 2 dane nam jest usłyszeć Uncle Krakera w utworze Keep it Coming, rockowe Fever to the Flava – Hot Action Cop  no i jest zapowiadane Humble Brothers. NHL 2003 dostał Papa Roach'a i Queens of the Stone Age.
 

2003

Wychodzi Matrix Reaktywacja i wszyscy są rozczarowani. Potem wychodzi Matrix Rewolucje. Wszyscy znów są rozczarowani. Od EA wychodzi Def Jam Vendetta w którym pojawia się Public Enemy, DMX czy Method Man. FIFA dostaje Goldfrapp, Kings of Leon, Asian Dub Foundation, remix Tiesto, Radiohead czy DJ Sensei  – trochę się tego nazbierało. Madden NFL 2004 jest najlepiej sprzedającą się grą w USA i ma na soundtracku Ademę, Avcenged Sevenfold, Alien Ant Farm, Blink 182 czy Outkast. Na rynku pojawia się gra MVO Baseball 2003, która na OST ma Sum 41. Nascar Thunder 2004 dostaje Iggy’ego Popa. NBA Live 2004 Black Eyed Peas, Sean Paula, The Game’a oraz Chingy’ego. NBA Street Vol. 2 ma Nelly’ego na ścieżce. W NHL 2004 pojawia sie Jerk – Sucked It. Zabawne, bo ten wałek pojawi się też w Need for Speed Underground. Śmisznie. W SSX 3 pojawia się remix utworu Rockstar zespołu N.E.R.D. Wychodzi też przede wszystkim Need For Speed Underground z Asian Dub Foundation - Fortress Europe, kultowym Lil Jon & THe Eastside Boyz - Get low i metalowym Rancid – Out of Control.

 

2004

Def Jam Fight For New York dostaje ">Fat Joe  i LL Cool J. FIFA 2005 dostaje Scissor Sisters, The Streets (wyżej) czy Faithless – No roots [brak na youtubie? Fight Night dostaje Notorious B.I.G., Madden NFL 2005 – Green Day - American Idiot, a NBA Live 2005 MC Lyte - My Main Aim. Need for Speed Underground 2 ma jeden z najbardziej pamiętnych soundtracków. Jest tu i Snoop Dog wspierany przez The Doors i metal z elementami reggae Skindred i klubowy artysta Felix The Housecat. NFL Street ma w zanadrzu Korn'a z Play Me. NFL Street 2 ma Drowning Pool, Rock – I Am Rock i Xzibit – Hey Now. Pojawił się tu jeszcze Bishop Lamont z I Am A Soldier. Jeden jest kamieniem, a drugi żołnierzem. Zajebiście. Dalej.

2005

BURNOUT Revenge chwali się mocnymi brzmieniami - Apocaliptyca, Goldfinger (znany z pierwszego Tony’ego Hawka) czy Billy Tallent są tu na porządku dziennym. FIFA 06 – Jamiroquai i LCD Sound System - Daft Punk is Playing under my house przygrywają nam w menusach. FIFA Street dostaje niezłego reprezentanta Wielkiej Brytanii Dizzee Rascal - Stand Up Tall, a w Madden NFL 06 pojawiają się Chamilionaire, Disturbed i Avanged Sevenfold. W NBA Live 2006 pojawia się prekursor Eminema - God of Rap Afu-Ra i oryginalna wokalistka M.I.A. W NBA Street v3 wita nas świetne Shells – Ladies And Gentlemen. NFS: Most Wanted ma nadzwyczajny kawałek geniusza elektroniki Prodigy - You're Be Under My Wheels.

Ostro hamujemy i zderzamy się z maską nadjeżdżającego z przeciwnej strony samochodu niczym w Need for Speed'zie. W tym momencie zakończę. Miałem rację - nie zmieszczę tego w jednej części, za jednym zamachem. Planuję napisać drugą część, bo po pierwsze i tak wszystkiego się nie przesłucha czytawszy ten tekst, a po drugie zmęczyło mnie szukanie  kolejnych utworów:) A jest o czym pisać - NFS Rivals ma ciekawy soundtrack, podobnie jak ostatnie FIFY, a i w ścieżkach od EA był polski akcent... Fajnie by było, jakby ktoś mnie zachęcił pisząc coś innego niż „ale gówno” czy „chciało Ci się?”.


Jak sie pewnie domyślasz nie grałem we wszystkie ze wspomnianych gier. Jeśli coś jest nie tak, czegoś brakuje to pisać – z chęcią poprawię.

[1] miałem niezły zgryz z wyborem tytułu. Inne tytuły, które brałem pod uwagę to: Growy Elvis, Królowie licencji, Mistrzowie licencji :)

[2] http://www.fifpl(...)ndtrack/

[3] http://en.wi(...)Brothers

Tagi:

Oceń notkę
+ +13 -

Oceń profil
+ +122 -
dKc
Ranking: 52 Poziom: 73
PD: 48535
REPUTACJA: 22065