SKLEP

Blog użytkownika Octavio

Octavio Octavio 21.07.2018, 18:44
"Dziennikarstwo śledcze" #3 "wojny magazynowe"
197V

"Dziennikarstwo śledcze" #3 "wojny magazynowe"

"Jak widać, to nie studia filmowe zdecydują o wyniku wojny formatów. Wkrótce dojdzie do kolejnego potężnego starcia, które może w końcu przynieść rozstrzygnięcie. Rywalizacja pomiędzy PlayStation 3 a Xboksem 360 będzie nie tylko starciem konsol. W PlayStation 3 Sony wbudowało odtwarzacz Blu-ray. Ze swej strony Microsoft będzie sprzedawał zewnętrzny napęd HD DVD, który będzie można podłączyć do konsoli z Redmond."

Playstation z Sega Saturn na poważnie wyniosły CD do roli standardowego nośnika dla gier. Playstation 2 wyniosło na ten standard DVD. Playstation 3 wyznaczyło standard nośnika dla gier na Blu-ray. Co się stało że Playstation 4 nie wprowadził nowego standardu? :) Cóż, patrząc na to ile miejsca zajmuje obecnie większość gier nawet w przyszłej generacji jedyne co zobaczymy to napęd UHD Blu-ray. Jest to rozwinięcie obecnego standardu który pozwala na większe upakowanie danych. O ile Standardowa płyta mieści 25 lub 50GB, płyta UHD 33, 66 lub 100GB. Zwiększa się też szybkość odczytywania danych z 36 Mbps do 100-128 Mbps.

I tu odpowiemy sobie na pytanie skąd się wziął pomysł do napisania tego bloga. Otóż jest on rozwinięciem komentarza który miał dać odpowiedź na pytanie: dlaczego Sony nie dodało do swoich nowych rewizji konsol napędu Blu-ray UHD. Otóż nie wiem dlaczego pytający nie zadał sobie pytania... dlaczego w ogóle zrobił to Microsoft? Otóż ja podzielam zdanie Andrew House'a, dyrektora generalnego w Sony Interactive Entertainment.

- O ile uważamy, że płyty nadal będą odgrywały dużą rolę w branży gier, o tyle w przypadku treści wideo obserwujemy trend w kierunku streamingu przez sieć - tłumaczy menedżer w rozmowie z portalem The Guardian.

- Przynajmniej w przypadku naszych użytkowników, dla których oglądanie filmów i seriali przez internet jest najczęstszą po graniu czynnością wykonywaną na konsoli. Dlatego też kładziemy większy nacisk na ten element - dodaje.

Zauważcie że słowa te padły we wrześniu 2016r. Otóż już znacznie wcześniej bo w 2014r. możemy przeczytać: źródło http://www.kompu(...)ray.aspx

Sony spodziewa się zamknąć rok 2013 z wynikiem 1,27 mld dolarów na minusie (130 mld jenów). Wcześniej japoński gigant sygnalizował stratę na poziomie 1,07 mld dolarów. Skąd nagła zmiana?

Sony zrzuca winę na rynek nośników optycznych (głównie płyt Blu-ray), który kurczy się dużo szybciej niż się tego spodziewano. Najgorzej podobno pod tym względem wygląda sytuacja w Europie. Zadziwiające jest to, że Japończycy nie przewidzieli tej zapaści i dopiero teraz obudzili się z przysłowiową ręką w nocniku.

Ja rozumiem że niektórzy mogą czuć się zawiedzeni brakiem wsparcia dla filmów 4K w nowych rewizjach konsol Playstation. Sony jednak wspiera ten standard i to głównie dzięki niemu został on wypromowany poprzez konsolę PS3. To Sony wie ile odtwarzaczy i filmów Blu-Ray sprzedaje, a w związku z tym jaka jest jego popularność. Sam wydał 1690 filmów na tym nośniku i czerpie zyski z ich sprzedaży. Jeśli widzi że spada zainteresowanie starszym standardem to po kiego ładować się w 4K w tej generacji. Jeśli jest jakaś garstka amatorów dobrego "wina" to sobie kupi Xboxa teraz, a Sony i tak w nowej generacji wstawi ten napęd do konsoli.  Sony nie może sobie pozwolić na straty i działalność charytatywną. Po ostatnich ciężkich latach i restrukturyzacjach niech wreszcie coś zarobią. Rychło w czas bo cienko zaczynać nową generacją ze stratami. 2017r. był najlepszy w historii firmy a prognozy mówią że 2018 będzie jeszcze lepszy.

Jeśli ktoś się zastanawia dlaczego napisałem o stratach i działalności charytatywnej to wyjaśniam że napęd UHD jest prawie dwukrotnie droższy niż standardowy. Na stronie, źródło: http://news.(...)nt-value możemy znaleźć dokładne wyliczenia cen poszczególnych podzespołów. Jak widzimy koszt instalacji takiego napędu zwiększył koszt końcowy Xbox One S o 15,5 dolara. A to tylko koszty produkcji bez licencji którą Microsoft płaci między innymi dla... Sony. źródło: http://www.kompu(...)ray.aspx

The new console also includes a UHD BD-ROM player, with a bill of materials (BOM) cost of $33.50, versus the previous $18 conventional Blu-Ray drive.

Jeśli ktoś myśli że są to wyliczenia z d... to przeczytajmy czym jest i jakich klientów ma firma która się zajmuje takimi analizami:

IHS Markit to światowy lider w zakresie kluczowych informacji, analiz i rozwiązań dla najważniejszych branż i rynków, które napędzają gospodarki na całym świecie. Firma dostarcza informacje, analizy i rozwiązania nowej generacji klientom w biznesie, finansach i administracji, poprawiając ich efektywność operacyjną i zapewniając głęboki wgląd, który prowadzi do świadomych, pewnych decyzji. IHS Markit ma ponad 50 000 kluczowych klientów biznesowych i rządowych, w tym 80 procent Fortune Global 500 i wiodących instytucji finansowych na świecie. 

I teraz możemy sobie policzyć ile na czysto zaoszczędziło Sony, a dzięki temu uzyskało większy dochód w ostatnich latach na sprzedaży swojej konsoli. PS4 Slim został wprowadzony na rynek 15 września 2016r. Wchodzimy na Stronę VGChartz i sprawdzamy ile w tym okresie było konsol PS4 na rynku... 43,5 mln. Jeśli policzymy wszystkie od tamtej pory sprzedane konsole jako Slim i Pro to wychodzi nam 27mln. Oczywiście z czasem cena napędu może zmaleć ale my nie wiemy kiedy to się dzieje i jak szybko, w związku z tym przyjmijmy że cena przez ten okres dla naszych wyliczeń się nie zmieniła. 27x15 = 405 mln. dolarów. A przed nami jeszcze tłuste lata i Sony może sprzedać drugie tyle konsol. Jak wiadomo producenci konsol zarabiają głównie na grach (no chyba że mowa o Nintendo) więc jeśli Sony byłoby pewne że zarobi więcej dzięki sprzedaży filmów BD UHD to by taki napęd w swojej konsoli zainstalowało. Logiczne prawda?

Na koniec kilka ciekawostek o których sam dopiero teraz się dowiedziałem:

Początkowo chciałem napisać więcej o roli wielkości nośnika na jakość gier. Nie ma jednak wiele wypowiedzi w tym temacie. Udało mi się znaleźć np. informacje o grze Gears of War III gdzie jest informacja o tym że będzie to pierwszy tytuł wykorzystujący dodatkowe 1GB na nośniku. Jak widać Microsoft zdecydował się na to dopiero pod koniec generacji źródło: http://www.egmno(...)evealed/ W tej sprawie wypowiedział się też Richard Leadbetter znany z Digital Foundry. Sam podtytuł tego artykułu mówi wiele - Big space upgrade for game developers źródło: https://www.eurog(...)-upgrade

...zwiększenie o 14-15% przestrzeni dostępnej dla programistów jest bardzo pożądanym postępem, a niektórzy mogą twierdzić, że jest to nieco spóźnione, pamiętając, że obecny system bezpieczeństwa okazał się niewystarczający od kilku lat.

"Konsola X360 bez Blu-ray to zaleta" - http://www.bench(...)eta.html

"Czy napęd HD-DVD do Xboxa 360 to dobre posunięcie?" - https://www.gry-o(...)ID=23852

"Pojemność płyt DVD staje się dużym problemem dla Xboxa 360" - https://gadze(...)boxa-360

"Kojima: Blu-ray isn't big enough for MGS4" - http://www.bit-t(...)_mgs4/1/

Philips to nie, jak mi się do tej pory wydawało firma Japońska, a... Holenderska :)

Sony, Philips i Panosonic należą do zespołu rozwijającego format Blu-ray. Sony opracowało 8 warstwowy nośnik o pojemności 200 GB i może być tak że w następnej konsoli może się znaleźć napęd przygotowany pod ten nośnik. Nic nie stoi też na przeszkodzie aby było dostosowany do 400GB 16 warstwowego nośnika Panasonica :)

W trakcie walki o dominację nowego nośnika Microsoft i Sony były w przeciwnych obozach. Microsoft wspierał Toshibę i format HD-DVD. Nawet wydał specjalną przystawkę do Xboxa 360 pozwalającą oglądać wydane filmy w tym formacie. Jeśli chcecie poczytać więcej o tej wojnie to ciekawe teksty znajdziecie w poniższych linkach.

"Świetlne wojny : Blu-ray vs HD DVD" - https://www.pcwor(...)630.html

"Blu-Ray kontra HD-DVD czyli Sony kontra Toshiba" - https://mlody(...)-toshiba

"Microsoft dalej wspiera HD-DVD, ale nie przesądza sprawy" - https://www.gry-o(...)ID=38848

Tagi:

Oceń notkę
+ +3 -

Fundacja "Polacy dla Polaków"
Oceń profil
+ +21 -
Octavio
Ranking: 393 Poziom: 49
PD: 16017
REPUTACJA: 2740
Miesięcznik PSX Extreme