Raport techniczny - Level 2

BLOG
547V
Raport techniczny - Level 2
Octavio | 06.04.2020, 11:40
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Kolejny "wyciek" informacji o Playstation, to kolejny temat po którym trzeba co niektórych znowu postawić do pionu. Na tapetę biorę "przegrzewanie" się Playstation 5 ;)

Jeśli ktoś zaczyna mówić o przegrzewaniu się konsoli zwykle ma na myśli dwa takie przypadki w historii konsol. Czerwony ring śmierci w Xbox 360 i strasznie głośny wentylator w Playstation 4 Pro. Ja akurat mam zaszczyt posiadania tego "osławionego" modelu z serii CUH-70XX. Oba te przypadki różnią się jednak między sobą w szczególnie dobitny sposób :) Jedna "przegrzewając" się umiera, a druga działa głośniej. Hola, hola, dlaczego więc skoro wszystko działa w Playstation 4 Pro ludzie twierdzą, że ona się przegrzewa. Przecież to wychodzi, że ona się nie przegrzewa, a jest po prostu głośna. To weź to wytłumacz fachowcom którzy konsoli nie projektowali ale wiedzą lepiej. Takich ekspertów z dyplomem bez dyplomu na PPE nie brakuje. 360 miała defekt techniczny który nie został wykryty w wyniku... działań SONY :) Tzn. Sony nie przyczyniło się do tego bezpośrednio, ale Microsoft zaplanował start swojej konsoli w tym czasie, myśląc że Sony zrobi to samo. Jak wiemy Sony wyniku poślizgu z dostawami lasera do Blu-ray musiało odwlec premierę na kolejny rok. Microsoft był tak zdesperowany aby wystartować wcześnie, że zlecił produkcję swojej konsoli chińskim fabrykom, które wówczas jeszcze operowały na innym poziomie niż dzisiaj co znacząco przekładało się później na niską cenę konsoli. Ostatecznie 360 została zbudowana z 1700 elementów dostarczonych przez 200 różnych dostawców. Wszystko to mieściło się w małym pudełku... blisko siebie. Co tu dalej pisać? Start Xboxa 360 to była "piękna" katastrofa. Tzn. było to wielkie i oczekiwane wydarzenie i tragedia jednocześnie z której ludzie nie zdawali sobie sprawy. Zdawał sobie z tego sprawę Microsoft, który na premierę wypuścił ledwie 1,5 mln. konsol. W tym czasie kiedy ludzie płacili po kilka tysięcy dolarów za jednego Xboxa na Ebay'u Microsoft znaczną część trzymał w magazynach. Te które nie przeszły testów jakości. Do 31 marca 2006 r. Microsoft oznajmił że dostarczył na rynek 3,3 mln. konsol. 500 tyś. leżało w magazynie czekając na naprawę. Przy okazji taka ciekawostka. Mimo, że Microsoft wygrał początkowe starcie z Playstation 3... to przegrał je z Playstation 2 :) Nie znam dokładnych wyników sprzedaży ale w 2006 r. czyli rok po premierze Xboxa 360 w jednym tylko miesiącu grudniu sprzedało 1,4 mln. Playstation 2. Wracając do "przegrzewania" się samego Xboxa, była to wada inżynieryjna której nie dało się naprawić. W wyniku tego Microsoft musiał rozszerzyć gwarancję na 3 lata, opłacić wysyłkę, naprawę i wymianę wadliwego egzemplarza. Przyczyną RROD były wysokie temperatury układów które powodowały odrywanie się lub pęknięcia kulek łączących je z płytą główną. Można było temu zaradzić zmieniając sposób docisku na mocniejszy i stabilniejszy, ale żadnej gwarancji ponownego wystąpienia problemu to nie likwidowało. Ludzie potrafili nawet sami nagrzewać układy za pomocą nagrzewnicy lutowniczej aby "zrestartować" luty :)

W przypadku PRO żadnej mowy o wadliwym projekcie nie ma mowy. Jedyne czego Sony mogło się nie spodziewać to jak głośno będzie pracował wentylator aby utrzymać określoną temperaturę. Sony w przeciwieństwie do Microsoftu nie walczyło z temperaturą i awaryjnością konsoli a z jej głośnością. A to, że temperatura nie wpływała na działanie konsoli świadczy to, że w najnowszych modelach temperatura ich działania jest wyższa niż w poprzednich :) Sony więc aby zmniejszyć ten problem wymieniło zasilacz na bardziej efektywny, a następnie obniżyło prędkość wentylatora. Cała operacja podniosła temperaturę działania APU ale pozwoliła na znaczące obniżenie hałasu.

Podsumowując zarówno w przypadku Xboxa 360 jak i PRO problemy były całkowicie inne niż przegrzewanie. W pierwszym przypadku Xbox był wadliwie skonstruowany i nie przeszedł wystarczającej liczby testów, które pozwoliłyby wyeliminować problemy powstałe w wyniku wysokiej temperatury pracy konsoli. Natomiast PRO w wyniku wysokiej temperatury działania zwiększał hałas. Każdy układ jest w stanie pracować w ekstremalnie wysokich temperaturach. Ale nie będą one działały dobrze jeżeli tak jak w przypadku Xboxa do tak samo wysokich temperatur nie będzie przystosowana reszta konsoli. Sam Xbox 360 ma w związku z przegrzewaniem konsoli całkowicie inne kody. Ba! ma nawet zabezpieczenia które wyłączają konsolę i uruchamiają wiatraki na 100% aby schłodzić konsolę. Tymczasem RROD wyświetlał kod 3 kreskowy który oznaczał problemy sprzętowe. Sam wiem jak działa przegrzanie i co się wtedy dzieje. Kiedyś mój procesor Athlon 1700 XP tego doświadczył. Przez przypadek luźny wtyk SATA do dysku twardego zablokował mi poruszanie się wiatraka. Korzystałem wtedy normalnie z PC aż mi prąd odcięło. Zorientowałem się, że miedziany cooler jest gorący jak diabli. Po jakimś czasie włączyłem PC z powrotem i wszystko hulało jak zawsze.

I tutaj dochodzimy do sedna tematu, którym jest plotka o przegrzewaniu się Playstation 5 co uważam za kompletną bzdurę wykreowaną przez "rzetelnego" fanboya Xboxa i podchwyconą przez Windows Central. To, że devkit Playstation 5 jest głośny, to ja też czytałem, ale o tym, że się przegrzewa i ma jakieś problemy z działaniem, to pierwszy się dowiedziałem właśnie z komentarza Jeffrey'a Rickel'a. Koleś szybko został prześwietlony ze swoich poprzednich "wróżb", kiedy wieszczył ostatnie dobra lata Sony po premierze Xbox One X. Albo jakie to plotki słyszał o raportach EA i Activision w których są informacje o niezadowoleniu ze sprzedaży liczby gier na PS4 w odniesieniu do liczby konsol dostępnych na rynku. Oczywiście byli zadowoleni z Xboxa i jego fanów którzy kupowali o wiele więcej gier :) Z kolei Windows Central nie przewidział i nie podał żadnych wiarygodnych danych dotyczących specyfikacji PS5, ale oczywiście o przegrzewaniu się PS5 to źródło się znalazło :)

To że Playstation 5 żadnych problemów z przegrzewaniem mieć nie powinien świadczy sam projekt devkita który wykorzystał chyba wszystkie możliwe patenty na schłodzenie APU. Nie wiem jakie cuda jeszcze można by było wymyślić aby przy takim sposobie chłodzenia osiągnąć coś lepszego. Po za tym podejrzewam, że ten Devkit działał jeszcze z technologią RDNA 1. Gdyby polegać na plotkach to chyba każdy zainteresowany słyszał, że Microsoft takowych devkitów nie dostarczył w terminie i "przyjemność" z obcowaniem z takowymi mieli jedynie producenci 1-party. Ciekawe dlaczego? :) A dlaczego napisałem o "takim sposobie chłodzenia?" Bo jest on najtańszy. I przy RDNA 1 oraz technice rurek cieplnych devkity mają prawo działać głośno. W przypadku jednak finalnej już konsoli postanowiono wyeliminować ten problem zmieniając chłodzenie. O czym portale rozpisywały się w połowie lutego, znacznie wcześniej niż "przecieki" Rickel'a.

Z raportu opublikowanego w sieci przez Bloomber wynika, że PlayStation 5 dysponować będzie zaskakująco rozbudowanym i zaawansowanym systemem chłodzenia. Po części właśnie przez niego Sony ma problemy z utrzymaniem ceny PS5 na niskim poziomie.

Sony chce mieć rzekomo pewność, że "rozpraszanie ciepła z potężnych układów wewnątrz konsoli nie będzie problemem". W rezultacie firma wybrała "zaskakująco drogi" system chłodzenia, kosztujący dodatkowe "kilka dolarów na jednostce" - czytamy w raporcie.

Ktoś może powiedzieć ale co da zwiększenie kosztów chłodzenia o kilka dolarów? Bardzo dużo, bo właśnie tyle kosztuje kilogram miedzi. Jeśli chłodzenie kosztuje powiedzmy dwa dolary, a teraz będzie kosztowało 4 to dla nas wydaje się to śmieszne ale w rzeczywistości jest to podniesienie ceny takowego o 100%. Ogromny wzrost :)

No dobrze ale w takim razie jaki to inny sposób chłodzenia można zamontować. Ano taki jak Vapor Chamber (komora parowa). Ogromny wzrost kosztów produkcji do tej pory mocno hamował Sony przed jego stosowaniem. Ale teraz nie będzie miał wyjścia.

Czym więc taki sposób różni się od systemu rurek cieplnych? Ano tym że rurki mają małą powierzchnię oddawania ciepła do metalowych blaszek, a sam blok miedzi stykający się z APU jest mały. Blok miedzi pełni znacznie mniejszą rolę w oddawaniu ciepła niż w komorze parowej. W KP blok jest gigantyczny i styka się bezpośrednio z APU (również z pamięciami i kondensatorami zasilania) w przeciwieństwie do rurek, które stykają się z blokiem miedzi, który styka się z APU. Znalazłem świetny film który pokazuje jak działa taki system gazowego odprowadzania ciepła w rurkach i Vapor Chamber. Od 3 min. 50 sekundy zobaczymy jak szybko jest odbierana i jak szybko przekazywana energia cieplna.

">

Sama podstawa KP to ogromny kawał miedzi z którym stykają się metalowe blaszki które odbierają ciepło z całej ogromnej powierzchni komory, a nie tylko tej wokół rurki. Już te chłodzenie w Playstation Pro wyglądało komicznie przy chłodzeniu z One X. Ale teraz te z OX wygląda z kolei komicznie przy tym z SSeX.

Samo sugerowanie przegrzewania się PS5 przy już dostępnych informacjach, to kompletny absurd. PS5 jak żadna inna konsola czy platforma jest zaprojektowana pod konkretny, stały pobór energii i wydzielanego ciepła. Ktoś nie słyszał, że "konsola obniży pobór prądu o 10%". To tak jak by napisać, że skuter z blokadą do 45 km/h, który przy dłuższej jeździe z maksymalną prędkością schodzi do 42 km/h się przegrzewa. Kto by kupił takiego bubla? Polecam więc wyluzowanie się i ze spokojem oczekiwać wydajnego, cichego systemu chłodzenia... w obu konsolach, tak jak to zawsze było przy starcie generacji, a nie próbować na siłę szukać problemów tam gdzie ich być nie powinno. Zamiast szukać drzazgi w czyimś oku zalecam wyjęcie belki z własnego:

Koniec

PS. Żale, problemy życiowe i inne bóle w komentarzach, nie związane z tematem, znajdą się tam gdzie ich miejsce.

Oceń bloga:
8

Komentarze (68)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper