"Dziennikarstwo śledcze" #6 - Sony: Finanse

BLOG
534V
"Dziennikarstwo śledcze" #6 - Sony: Finanse
Octavio | 02.02.2019, 15:01
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Powodem napisania bloga jest ostatni news o przychodach Sony. Pojawiły się błędnie odczytane dane. Wynikły nieporozumienia i zgrzyty. Postanowiłem wam więc pokazać gdzie te dane się znajdują, jak poprawnie je odczytywać, kiedy są publikowane i co najważniejsze... PO CO.

Po co w ogóle sporządza się sprawozdania finansowe? Ponieważ tak nakazuje prawo.

Podmioty zobowiązane do sporządzania sprawozdania finansowego:

  • firmy, które obowiązkowo muszą prowadzić księgi rachunkowe np. ze względu na wysokość przychodów
  • firmy, które dobrowolnie wybrały jako sposób ewidencjonowania księgi rachunkowe.

Obowiązek ten może dotyczyć zarówno spółki kapitałowej (np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), spółki osobowej (np. spółki jawnej), jak też osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Cel informacyjny sprawozdań finansowych? Dostarczenie informacji o sytuacji finansowej i majątkowej.

Inwestorzy potrzebują informacji o stopniu rentowności przedsiębiorstwa, stopie zwrotu i o rozmiarach ryzyka związanego z planowanymi inwestycjami. Kredytobiorcy i pożyczkobiorcy mogą potrzebować informacji o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, po to aby ocenić zdolność kredytową jednostki pod kątem udzielenia ewentualnej pożyczki lub kredytu. Pracownicy i organizacje reprezentujące ich interesy. W sytuacji tej grupy najważniejsza będzie informacja o rentowności i wypłacalności przedsiębiorstwa przede wszystkim w zakresie wynagrodzeń, świadczeń emerytalnych i możliwości tworzenia i utrzymania miejsc pracy. Dla dostawców i innych wierzycieli informacje uzyskane ze sprawozdania mogą być istotne przy podejmowaniu decyzji np. warunkach i terminach spłaty lub o zdolności przedsiębiorstwa do kontynuowania działalności w przyszłości. Rząd i agendy rządowe wykorzystują sprawozdania finansowe nie tylko do weryfikacji obciążeń podatkowych ale także do celów statystyki gospodarczej, w tym do obliczenia dochodu narodowego i innych wielkości wykorzystywanych do określenia polityki podatkowej i gospodarczej. Działalność gospodarcza nigdy nie pozostaje bez wpływu na społeczeństwo, które też może być zainteresowane informacjami o sytuacji finansowej lub majątkowej przedsiębiorstwa.

Gdzie mogę znaleźć informacje dotyczące sprawozdań finansowych Sony i kiedy są one publikowane? Zwykle miesiąc po zakończeniu kwartału. 

Kwartały w Sony są w następujących miesiącach. Q1 - kwiecień-czerwiec, Q2 - lipiec-wrzesień, Q3 - październik-grudzień, Q4 - styczeń-marzec. Raporty znajdują się na tej stronie: SONY Najbardziej czytelne są te ze słowem "Presentation". Zaczynamy przegląd za ostatni kwartał tzn. 3Q2018. Ktoś może zapytać dlaczego za 3 skoro cały rok minął :) Ano dlatego że rok fiskalny w Sony zaczyna się od 1 kwietnia a kończy 31 marca roku następnego :) Można samemu zsumować wyniki z dostępnych raportów Sony za wszystkie kwartały roku kalendarzowego. I to właśnie zrobił autor grafik w newsie. My jednak będziemy posługiwać się rokiem fiskalnym, który dla Sony skończy się z końcem marca. Tak więc roczny raport podsumowujący zobaczymy w okolicach 1 maja.

Zobaczmy więc na czym DZISIAJ stoi Sony. Na 1 stronie widzimy slajd z "Q3 FY2018 Consolidated Results" który pokazuje przychody ze wszelkiej działalności Sony - Sales & operating revenue, oraz zysk operacyjny wypracowany z tej kwoty - operating income. Najważniejszy jest właśnie ten drugi który pokazuje nam ile korporacja zarobiła ze swojej działalności po odjęciu kosztów. Tak więc na slajdzie widać że firma ogólnie sprzedała mniej "towaru" niż rok wcześniej, ale zarobiła więcej. Ile to jest 377 miliardów jenów? Około 3,46 mld. dolarów zysku operacyjnego (po odjęciu kosztów ale przed obrabowaniem przez państwo w postaci podatków).

To co jednak nas najbardziej interesuje jako graczy to jaki przychód i jaki zysk wypracowało Sony z działu Gaming. Na dolnym slajdzie znajdziemy każdą działalność którą prowadzi SONY, jej przychód i zysk operacyjny. Należy tu oddać szacunek Sony ponieważ korporacja jest w tym względzie bardzo transparentna. Możemy dokładnie dowiedzieć się gdzie firma straciła, a gdzie zarobiła pieniądze. Śledząc raporty z poprzednich lat człowiek przeciera oczy ze zdumienia. Pamiętacie news na PPE w którym jakaś firma analityczna prognozowała szanse bankructwa SONY na 76%? Widzicie te 377 Mld. jenów. z tylko jednego kwartału 2018r.? To sobie zerknijcie ile SONY zarabiało w poprzednich latach za cały rok:

2005: 113,9 2006: 191,3 2007: 71,8 2008: 374,5 2009: - 227 2010: 31,8 2011: 199,8 2012: - 67,3 2013: 226,5 2014: 26,5 2015: 294,2 2016: 288,7 No i nadszedł rok 2017: 745 (wzrost o 155% rok do roku). No i teraz policzmy ile Sony zarobiło za trzy kwartały 2018r. fiskalnego: 811,5 :) 7,45 miliarda dolarów. Nie mam pojęcia jaki będzie zysk (Q4) z innych działów ale Gaming szykuje się na bardzo wysokim poziomie jak nigdy wcześniej w tym kwartale. Wychodzą w nim: Resident Evil 2, Metro Exodus, Far Cry: New Dawn, Anthem. Devil May Cry 5, Tom's Clancy's Division 2, Sekiro Shadows Die Twice. Co chyba wie samo Sony bo za cały rok fiskalny prognozuje zysk operacyjny z tego działu na poziomie 310. Za cały rok więcej ze wszystkich działów Sony od 2005r. do 2016r. zarobiło ponad 300 MY (miliardów jenów) tylko w 2008r. A teraz tyle może wypracować jeden dział :) Jest to ponad 2,8 miliarda dolarów. Dla kontrastu cała Nvidia w swoim poprzednim roku fiskalnym miała zysk operacyjny na poziomie 4,58 mld.

Należałoby się tu teraz przyjrzeć ile Sony ZAROBIŁO w dziale Gaming względem roku poprzedniego. To nas interesuje najbardziej. Nie to ile wygenerował on przychodu, a dochodu. Otóż za 3 kwartały 2018r. Gaming wygenerował 247,2 miliarda jenów zysku operacyjnego (2,269 mld. dolarów). Aby osiągnąć taki wynik trzeba było sprzedać "towar" za 16,635 mld dolarów. A no i wzrost zysku operacyjnego względem roku poprzedniego za 3 kwartały to +89,3, (+55%). Dla porównania Microsoft również chwali się dobrymi wynikami ale przychodu. Według najnowszych raportów za Q1&2 wzrósł on o 52%. I tu właśnie kluczowe jest wyjaśnienie dlaczego tak ważny jest zysk operacyjny. Otóż przychody Sony Gaming za Q1-3 wzrosły rok do roku tylko o 21% ale zysk wzrósł aż o 55%. Czy logiczne dla was byłoby chwalić się w takiej sytuacji przychodem zamiast dochodem? Na zdjęciu powyżej Gaming Sony za sam 3Q2018r. wzrósł RDR o 10%... ALE dochód spadł o 14%. Działania w których nie podaje się zysku operacyjnego pozwala tworzyć mit wiecznego wzrostu. Kluczowym w tej sytuacji jet więc oferowanie usług i towarów za wszelką cenę dla uzyskania większego przychodu. Możemy to osiągnąć oferując usługi i inne towary po zaniżonych kosztach. Następnie trzeba ludziom podawać dane które sugerują wzrosty, ale nie da się z nich wyciągnąć żadnych konkretnych informacji czy jest to opłacalne. I w tym względzie raporty finansowe Microsoftu są pozbawione jakiegokolwiek sensu. Np. gdybyśmy chcieli ustalić jaki dochód generuje Microsoft Gaming to mamy problem. Microsoft podaje tylko przychody z poszczególnych dywizji. Ba żeby było śmieszniej to nie pokazuje przychodu ze wszystkich działalności jakie się w niej znajdują. I taki dział Gaming jest połączony z Windows, Surface i przeglądarką Bing. Microsoft podaje przychody jakie generuje Surface i Gaming. Dlaczego nie podaje dla reszty? No i teraz kolejny cyrk. Możemy się dowiedzieć ile przychodu generują poszczególne działalności oraz ile wypracowały zysku operacyjnego... ALE tylko połączone razem :) I tu właśnie kłania się ten brak logiki, bo równie dobrze Microsoft mógł wszystkie dane z 3 swoich dywizji podać tak samo jak dla jednej. Dalej wiedzielibyśmy to samo tak przed rozdrobnieniem danych jak i po ich połączeniu. Zero sensu. 

Podsumowując w ostatnich latach podobne wzrosty widać w większości wielkich korporacji. Czym to jest spowodowane nie mam pojęcia. Czyżby nastała tak dobra koniunktura dla gospodarki? W każdym razie na obecną chwilę Sony mocno stanęło na nogi, co nam graczom pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Oceń bloga:
3

Komentarze (97)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper