Retrospekcja

Ten blog jest poświęcony czasom popkultury, które już minęły, a które chcemy zachować w naszych nerdowskich głowach i przekazywać dalej

kiender kiender 09.06.2020, 12:36
Command'n'Conquer - jak powstała gra?
448V

Command'n'Conquer - jak powstała gra?

Chwilę temu na rynek trafiły dwie zremasterowane części Command and Conquer, kapitalnej strategii czasu rzeczywistego w którą zagrywaliśmy się w drugiej połowie lat 90-tych. W poniższym tekście zaglądam za kulisy powstania zasłużonej pierwszej odsłony serii.

kiender kiender 16.03.2020, 14:46
Medal of Honor - jak powstała gra na PlayStation?
897V

Medal of Honor - jak powstała gra na PlayStation?

Był październik 1999 roku kiedy na biurku Stevena Spilberga szefa studia Dreamworks Interactive  wylądował list od Paula Bjuka wojennego weterana uhonorowanego najwyższym odznaczeniem wojskowym w Stanach Zjednoczonych Medalem Honoru. Bjuka kategorycznie sprzeciwiał się wydaniu nadchodzącej produkcji studia uważając, że coś tak błahego jak gra video nie jest godne noszenia takiego tytułu.

kiender kiender 24.02.2020, 19:48
Indiana Jones and the Fate of Atlantis - jak powstała gra?
871V

Indiana Jones and the Fate of Atlantis - jak powstała gra?

Filmowa trylogia z Indianą Jonesem pochodząca z lat 80. to doskonały miks kina przygodowego, akcji oraz humoru. Nic więc dziwnego że jej licencja stała się łakomym kąskiem dla twórców gier video. W ciągu prawie 40 lat ukazało się ponad 20 tytułów zarówno tych bazujących na kinowych odpowiednikach jak i przedstawiających własne historie.

kiender kiender 18.07.2019, 14:08
Wyprawa na giełdę komputerową
303V

Wyprawa na giełdę komputerową

Z pamiętnika amigowca – Wyprawa na giełdę komputerową czyli wspomnienie o tym jak kiedyś kupowało się gry żyjąc w pirackim eldorado bez dystrybutorów legalnego oprogramowania, bez prawdziwych sklepów z grami i powszechnego dostępu do nowości.
 

kiender kiender 11.12.2018, 12:32
"Gry, użytki - co dla Ciebie?" czyli historia giełd komputerowych
265V

"Gry, użytki - co dla Ciebie?" czyli historia giełd komputerowych

Nasz film "Gry, użytki - co dla Ciebie?" trafia na szerokie wody internetu! To materiał w którym bywalcy i sprzedawcy opowiedzą co ciekawego działo się na giedłach komputerowych na przestrzeni ponad 20 lat ich istnienia. Usłyszycie o kupowaniu "nowości", rozprowadzaniu pirackiego oprogramowania, rozkwicie filmów na VHS, domowej roboty instrukcjach, policyjnych nalotach i wielu innych historiach

kiender kiender 25.09.2018, 22:08
"Gry, użytki - co dla Ciebie?" - finałowy trailer filmu o giełdach komputerowych
202V

"Gry, użytki - co dla Ciebie?" - finałowy trailer filmu o giełdach komputerowych

Giełdy komputerowe – stoły uginające się pod ciężarem komputerów, niezliczona ilość kasetowych składanek na 8-bitowce, szczęk amigowych stacji dysków wypluwających kolejne flopy, kolorowe katalogi z „Nowościami”, skarby w postaci zachodnich czasopism z wersjami demo, domowej roboty instrukcje, gry poupychane w plikach .arj zgrywane na CD’ki i pierwsze przerabiane PSX’y.

kiender kiender 08.07.2018, 18:48
Raport z produkcji filmu o giełdach komputerowych
514V

Raport z produkcji filmu o giełdach komputerowych

„Giełda komputerowa na Grzybowskiej to zdecydowanie było centrum piractwa w Polsce. To stąd ludzie pociągami i samochodami rozwozili oprogramowanie na kasetach i dyskietkach dalej w Polskę” – tak o giełdzie opowiadał do kamery Emil „Emilus” Leszczyński. Być może garstka z Was wie, że kręcimy fanowski film o historii giełd komputerowych w Polsce. I ten właśnie projekt ma się dobrze, a wręcz doskonale

kiender kiender 26.04.2018, 14:56
"Gry, użytki - co dla Ciebie ?" historia giełd komputerowych
259V

"Gry, użytki - co dla Ciebie ?" historia giełd komputerowych

W retro siedzę odkąd pamiętam. W zasadzie to od dzieciństwa jestem związany z krainą  8/16-bitów. Miałem to szczęście ewoluować jako gracz od małego Atari przez konkurencyjnego C64 czy ZXa, przez Amigę, erę pierwszych mocnych PCtów, wojnę konsol SNES/MD i wszystkie generacje Playstation oraz Xbox’a. I chociaż pogrywam we współczesne tytuły to jednak moje serce jest retro.

kiender kiender 22.08.2017, 08:29
Retrospekcja #53 - Morrrtaalll Koombaaattt !!!
213V

Retrospekcja #53 - Morrrtaalll Koombaaattt !!!

Moorrttaalll Koombatt !!! Gra która zmieniła Nas na zawsze. Wychodząc na automaty w 1992 roku z miejsca pokazała innym bijatykom ich miejsce w szeregu. Ulec musiał nawet król Street Fighter 2. Digitalizowana grafika łączyła wszystkich – od amigowców, przez PCtowców po posiadaczy konsol. Fabularnie to klasyk – siedmioro zakapiorów ( w tym jedna sympatyczna Pani ) biorących udział w morderczym turnieju z bardzo szczytnym celem uratowania ludzkich dusz

kiender kiender 26.07.2017, 14:38
Retrospekcja #52 - Retro konsole a sprawa polska
235V

Retrospekcja #52 - Retro konsole a sprawa polska

Historia o tym jak konsole wchodziły na nasz rynek. Zaczynamy od mroków retro kiedy rodzime zakłady Elwro wyprodukowały pierwsze egzemplarze „gry telewizyjnej” Ameprod TVG-10 będącej dość prymitywnym kawałkiem elektroniki wyposażonym w dwa manipulatory i sześć prostych gier.

kiender kiender 23.06.2017, 12:26
Retrospekcja #51 - Covertape
199V

Retrospekcja #51 - Covertape

Cover- tape czyli gratisowe taśmy z wersjami demo nadchodzących gier to jeden z symboli prasy komputerowej przełomu lat 80/90-tych. Kiedy na rynku rynku rozpychało się wiele czasopism dla graczy każdy wydawca szukał sposobu na przyciągnięcie jak największej liczby czytelników. Jedni zwiększali objętość, drudzy chwalili się recenzjami gorących nowości aż w końcu przyszedł czas na nowe rozdanie.

kiender kiender 18.04.2017, 15:21
Retrospekcja #50 - Questy Sierry
187V

Retrospekcja #50 - Questy Sierry

Komendy wpisywane z klawiatury, frustrujący poziom trudności zagadek i główny bohater ginący bez powodu. Tym w latach 80-tych charakteryzowały się przygodówki od Sierry

kiender kiender 29.03.2017, 09:08
Retrospekcja #49 – Mass Effect w wydaniu retro ;)
447V

Retrospekcja #49 – Mass Effect w wydaniu retro ;)

Opracowałem kolejnego retro fejka. Tym razem padło na zbliżające się Mass Effect Andromeda przerobione na klasyczne wydanie PC-DOS. Trochę dłubania w photoshopie, drukowanie matryc na ploterze, składanie całości i efekt gotowy. W fizyczne zestawie pudełko, dyskietki, książka i kaseta z muzyką z gry. Odkładam na półkę, może nabierze wartości ;-) 

kiender kiender 15.01.2017, 09:29
Retrospekcja #48 - Jak zostałem atarowcem
520V

Retrospekcja #48 - Jak zostałem atarowcem

Poniższa retrospekcja oparta jest na autentycznej historii. Przed dniem „zero” nie miałem swojego komputera, a wszystkie 8-bitowe maszyny oglądałem u znajomych rodziców którzy takowe kupili do pracy (mniej) i zabawy (bardziej). Dlatego też wizyta w krakowskim Pewexsie przy ul. 18 stycznia (kultowe miejsce) związana z zakupem wymarzonego Atari 800 XL była najbardziej odświętnym dniem jaki mogłem sobie wyobrazić.

kiender kiender 11.12.2016, 21:01
Retrospekcja #47 - Sandboxy minionej epoki
226V

Retrospekcja #47 - Sandboxy minionej epoki

Nie pamiętam kiedy pierwszy raz usłyszałem pojęcie „Sandbox”. Przyjęło się, że tak określa się gry z otwartym światem w którym zamiast pchać fabułę do przodu można zwiedzać wirtualny świat. Dzisiaj w tym worku lądują GTA, Asasyn, Far Cry i masa innych tytułów. A co było kiedyś ? 

Przejdź do strony

Strona

Oceń profil
+ +33 -
kiender
Ranking: 1740 Poziom: 37
PD: 7527
REPUTACJA: 3360