MediEvil (PS4). Premiera, cena, najważniejsze informacje o grze

MediEvil (PS4). Premiera, cena, najważniejsze informacje o grze

Enkidou | 07.09.2019, 16:00

Branżowy trend odświeżanie marek z dawnych latach trwa. Po udanych przedsięwzięciach w rodzaju trylogii Crash Bandicoot, Spyro czy Crash Team Racing następny w kolejce czeka MediEvil, remake klasyka z czasów pierwszej konsoli Sony. Oryginał urzekał atmosferą, światem i satysfakcjonującą rozgrywką, co wysoko postawiło poprzeczkę kalifornijskiemu studiu Other Ocean, któremu powierzono zadanie odświeżenia gry. Rezultat ich starań poznamy w przyszłym miesiącu.

Premiera

Dalsza część tekstu pod wideo

Premiera MediEvil (2019) odbędzie się 25 października 2019 roku. Gra ukaże się tylko na PlayStation 4.

Cena

Gra będzie dostępna w dwóch edycjach.

Edycja standardowa - 124,00 zł (PS Store)

Edycja Digital Deluxe - 169,00 zł (PS Store)

Edycja Digital Deluxe oferuje:

  • Superpancerz dostępny w grze
  • Cyfrowy album z grafikami The Art of MediEvil
  • Cyfrowy komiks
  • Oryginalną ścieżkę dźwiękową
  • Motyw dynamiczny

Ponadto osoby, które złożą przedpremierowe zamówienie na dowolną z wyżej wymienionych edycji, otrzymają dziesięć avatarów.

Historia

Historia marki sięga 1995 roku. Pomysł narodził się w głowie Chrisa Sorrella, brytyjskiego game designera i pracownika niezależnego wówczas studia Millennium Interactive z siedzibą w Cambridge, który wcześniej miał okazję udzielać się przy serii James Pond. Sorrell początkowo planował stworzyć grę raczej arcade’ową, tj. czysto zręcznościową, która miała być połączeniem Ghosts 'n Goblins z filmem “Miasteczko Halloween”. Plan ten jednak stopniowo ewoluował i to za sprawą Jasona Wilsona, głównego projektanta i scenarzysty, a także fana The Legend of Zelda, projekt zaczął zyskiwać cechy gatunku action-adventure, co zaowocowało zgoła innym rozstawieniem gameplayowych akcentów: większym naciskiem na eksplorację i rozwiązywanie łamigłówek.

MediEvil, jak wiemy, odniosło sukces (podobno zwłaszcza we Francji, gdzie według Wilsona przymierzano się nawet do nakręcania animowanego filmu na podstawie gry), lecz proces produkcji nie przebiegał bez kłopotów. Zespół, który nie miał wcześniej doświadczenia w tworzeniu gier trójwymiarowych, przez co potrzebował więcej czasu na eksperymentowanie, borykał się z chronicznym brakiem środków. 

Sorrell wspominał, że w tamtych czasach kierownictwo Millennium Interactive przejawiało coraz mniejsze zainteresowanie elektroniczną rozrywką. Firma planowała skupić się na tworzeniu nowych technologii, jak zaimplementowane w Creatures Cyberlife (technologia sztucznej inteligencji), a nieperspektywiczny oddział odpowiedzialny za gry sprzedać. - Kosztowało nas to wiele bezsennych nocy - relacjonował w jednym ze wspominkowych wywiadów twórca MediEvil, obawiając się wówczas, iż nowy właściciel będzie mniej wyrozumiały i nie zechce cierpliwie czekać na realizację wizji developerów. 

Postanowił więc wziąć sprawy w swoje ręce. Stawiając karierę na szali, podjął ryzyko i zaaranżował potajemnie spotkanie z producentem z ramienia Sony, które wcześniej nabyło prawa do wyłączności (na pewnym dość wczesnym etapie zainteresowanie grą wyrażała też Sega). - Poinformowałem go jaka jest sytuacja i że najlepiej by było, gdybyśmy dokończyli prace jako studio należące do Sony. Na szczęście tak też się stało. Kilka miesięcy później zostaliśmy drugim ich studiem first-party w Wielkiej Brytanii [po Psygnosis]. 

Fabuła

Akcja MediEvil rozgrywa się w królestwie Gallowmere. Głównym bohaterem jest sir Daniel Fortesque, za życia bajarz czystej wody, który podkoloryzowanym opowieściami o swoich heroicznych wyczynach zyskuje sławę i wpływy w kraju (przy kreacji postaci brał udział zawodowy script doctor Martin Pond).

Dobrą okazję by zademonstrować swoje umiejętności sir Dan otrzymuje, gdy królestwo zostaje zaatakowane przez czarnoksiężnika Zaroka i jego armię nieumarłych. Niestety, już w pierwszych minutach bitwy trafia go jedna z wystrzelonych przez nieprzyjaciela strzał. Gallowmere wprawdzie wojnę potem wygrywa, a kompromitujące okoliczności śmierci Dana, który nie przestaje uchodzić za bohatera w oczach ludu, są znane tylko stosunkowo niewielkiemu gronu wtajemniczonych, jednak w rzeczywistości wyrok na sielską krainę zostaje jedynie odroczony.

Zarok wraca bowiem po 100 latach i tym razem jest lepiej przygotowany. Rzuca zaklęcie, które sprawia, że umarli powracają do życia, żywi tracą swe dusze, a Gallowmere spowija ciemność niekończącej się nocy. Nie bierze pod uwagę tylko jednego efektu ubocznego: że z grobu zmartwychwstanie też Dan, wprawdzie już w stanie zaawansowanego rozkładu, ale wciąż zdolny walczyć. 

Tym sposobem niedoszłemu bohaterowi los daje niespodziewanie jeszcze jedną szansę. Fortesque zamierza ją wykorzystać i dopaść Zaroka, aby móc się zrehabilitować i trafić do Hali Bohaterów, gdzie -- jak uważa -- jest jego miejsce.

Rozgrywka

MediEvil to trójwymiarowa gra action-adventure, w której mamy do czynienia z podziałem na levele. Do tych zyskujemy natomiast dostęp z poziomu mapy świata, gdzie wybieramy lokację, do której zamierzamy zajrzeć. Sir Daniel odwiedza w trakcie swojej przygody najróżniejsze zakątki Gallowmere: ponure cmentarzyska, wioski, miasteczka, po ulicach których grasują opętani żądzą krwi mieszkańcy, plantacje opanowane przez zmutowane dynie, lasy, ruiny zamczyska, szpital dla obłąkanych, latający statek piracki i wiele więcej.

Zasadniczo rzecz biorąc, naszym celem na każdym levelu jest przejść z punktu A do punktu B. W praniu jednak wyzwania, jakie na nas czekają, mogą być różne. W niektórych lokacjach większy nacisk położono na przykład na walkę, a w innych na rozwiązywanie zagadek (przeważnie polegających na używaniu przedmiotów we właściwych miejscach, ale nie tylko takich). 

O stanie zdrowia głównego bohatera informuje zielony pasek, funkcję żyć pełnią natomiast butle z zieloną energią. Im więcej ich znajdziemy, tym większą liczbę żyć pozyskamy, co w efekcie da nam większy margines błędu. Zdrowie można regenerować specjalnymi fiolkami lub przy fontannach tryskających życiodajną energią, które służą również do napełniania pustych butli życia. W pierwowzorze ich zasoby były nieodnawialne.

Do dyspozycji Dana oddano wiele rodzajów broni, zarówno tych mniej, jak i bardziej wymyślnych: miecze, łuk, kuszę, udka kurczaka, maczugę, młot, błyskawice itd. Dostępne są także tarcze pozwalające bronić się przed atakami nieprzyjaciół. Niektóre bronie można znaleźć w trakcie eksploracji, ale większość -- tzn. te najlepsze -- otrzymujemy po wizytach we wspomnianej Hali Bohaterów.

Na każdej planszy ukryty jest kielich, który napełniamy duszami zabitych przeciwników. Jeśli pokonamy ich wystarczająco dużo, kielich się zmaterializuje i będziemy mogli go zabrać. Sprawi to, że po ukończeniu poziomu odwiedzimy Halę Bohaterów, gdzie za trud zostaniemy wynagrodzeni jakimś nowym orężem lub inną użyteczną nagrodą. Teoretycznie napełnianie kielichów jest zajęciem opcjonalnym, w rzeczywistości jednak przejście gry bez najlepszych broni jest mało prawdopodobne. 

Nowości

Remake autorstwa Other Ocean nie wprowadza znaczących zmian. Oprócz uwspółcześnionej oprawy graficznej i nagranej ponownie ścieżki dźwiękowej jest to m.in. zmieniony wygląd mapy Gallowmere, dodatkowy lore w Hali Bohaterów czy zatrudnienie aktorki Lani Minelli w roli narratorki.

Tym samym nie została więc dodana zawartość, którą usunięto podczas produkcji oryginału ze względu na napięty kalendarz, jak np. ucieczka przed potworem Jabberwockym, level z Mortenem (robakiem zamieszkującym pusty oczodół Dana) czy wspinaczka do siedziby Zaroka.

Materiały video

Enkidou Strona autora
cropper