10 gier z największymi światami z ostatnich lat

10 gier z największymi światami z ostatnich lat

Bartosz Dawidowski | 23.04.2017, 01:35

Dawniej ogromne światy w grach były domeną role-playów. Wykonanie przepastnych przestrzeni np. z The Elder Scrolls II: Daggerfall, które oferowało świat o rozmiarach 161 tysięcy kilometrów kwadratowych było jednak umowne (autorzy korzystali z lokacji generowanych proceduralnie). Dzisiaj deweloperzy przyzwyczaili nas do zupełnie innej, lepszej jakości.

Nikt w dzisiejszych czasach nie zaakceptuje już świata rodem z wczesnych MMORPG czy pierwszych odsłon The Elder Scrolls. The Elder Scrolls: Arena oferuje wirtualne środowisko o rozmiarach ok. 6 milionów kilometrów kwadratowych (!), co stanowi branżowy rekord, ale - nie oszukujmy się - to po prostu zbiór powtarzających się, generowanych proceduralnie scenerii. Obecnie gracze mają znacznie wyższe wymagania. Dlatego też postanowiłem skupić się na zestawieniu największych światów z gier obecnej generacji - bo łatwiej jest je w ten sposób porównać i skomentować jakość ich wykonania.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dlaczego na liście zabrakło Final Fantasy XV? Bo gra - wbrew pozorom - wcale nie oferuje tak wielkiego świata, jak zapowiadało Square Enix przed premierą. Oczywiście do przemieszczania się w FFXV używa się samochodu, ale zauważcie, że odbywa się to często w "tunelach", z których nie sposób zboczyć. W związku z tym całą przestrzeń, którą można eksplorować w grze oceniam na ok. 13-15 kilometrów kwadratowych (to i tak dobry wynik :).

10. Fallout 4 (ok. 15 kilometrów kwadratowych)

Jeden z użytkowników Reddit (BradburyMan) zaraz po premierze zmierzył przestrzeń, jaką Bethesda oddała dla graczy w Fallout 4. 6 kilometrów kwadratowych to wynik, który nie rozbudza wyobraźni. Ale pamiętać trzeba przy tym o dwóch rzeczach: po pierwsze ilość atrakcji/budynków/dungeonów w Fallout 4 jest niesamowicie wysoka. Praktycznie na każdym kroku spotykamy tu nowe, unikalne miejsca. Po drugie do tego wyniku nie zalicza się ogromna ilość wnętrz budynków.

Do wyniku zaliczam mapę z Far Harbor, która ma rozmiary ok. 3 kilometrów kwadratowych.

9. Skyrim: The Special Edition (ok. 39 kilometrów kwadratowych)

Kolejna gra Bethesdy, która wydaje się w trakcie grania znacznie większa od tego, co mogą sugerować suche cyferki. Skyrim może pochwalić się światem o rozmiarach 38 kilometrów kwadratowych, ale - podobnie jak Fallout 4 - tytuł oferuje ogromną liczbę dungeonów, atrakcji, osad ludzkich i innych ciekawostek. Do wyniku nie została zaliczona również gigantyczna przestrzeń skrywana pod ziemią, w jaskiniach i lochach gry.

8. Far Cry 4 (ok. 45 kilometrów kwadratowych)

Wchodzimy w strefę gier, które teoretycznie oferują znacznie większe przestrzenie od tytułów Bethesdy, ale za to można w nich pomarzyć o takim zróżnicowaniu oraz liczbie ciekawych lokacji, do których można zajrzeć. Jednym z takich tytułów jest strzelanina Far Cry 4, która może pochwalić się imponującym wynikiem ok. 29 km kwadratowych.

7. Wiedźmin 3 (ok. 52 kilometry kwadratowe)

Wiedźmin 3 z pewnością nie oferuje aż tak dużej ilości lokacji jak Skyrim, ale za to tytuł nadrabia ten fakt znacznie większymi dzikimi przestrzeniami. Fani prze kilka dni próbowali określić, jakie są rozmiary tej wirtualnej piaskownicy i doszli do wniosku, że to summa summarum ok. 32 kilometry kwadratowe.

W tym miejscu warto powiedzieć, że sami deweloperzy Wiedźmina 3 narobili trochę zamieszania przed premierą, przebąkując, że całkowite rozmiary świata to ok. 139 kilometrów kwadratowych. Ten wynik może i jest prawdziwy, ale dotyczy również rozmiarów oceanu, wnętrz budynków, dungeonów itd.

6. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (74 kilometry kwadratowe)

Żeby poczuć dzikość natury potrzebna jest otwarta przestrzeń. Można powiedzieć, że Nintendo dobrze zadbało o ten aspekt zabawy w Breath of the Wild. Gra ma czym oddychać. Pomiarów dokonał użytkownik CrystalVivian z Reddit, który określił rozmiary świata Breath of the Wild z pomocą mini-gierki lotniczej.

5. Grand Theft Auto V (ok. 80 kilometrów kwadratowych)

Produkcja, w której można poruszać się nie tylko superszybkimi samochodami, ale nawet odrzutowymi samolotami musi mieć odpowiednie rozmiary. Tak jest oczywiście w przypadku Grand Theft Auto V, które oferuje potężną piaskownicę. To największa przestrzeń, jaką Rockstar zbudowało dotychczas w swoich produkcjach. W naszej galerii możecie sprawdzić, o jakiej skali tu mówimy. Jeden z graczy nałożył na mapę z GTA V  siatkę kartograficzną z Grand Theft Auto: San Andreas.

4. Assassin’s Creed 4: Black Flag (ok. 100 kilometrów kwadratowych)

Assassin’s Creed 4: Black Flag może pochwalić się gargantuicznym światem, o rozmiarach w okolicach 250 kilometrów kwadratowych. Taki wynik gra uzyskuje jednak, gdy będziemy liczyć również obszary morskie. Jak wygląda sytuacja w przypadku, gdy weźmiemy pod uwagę tylko lądy? Wtedy nie jest już tak kolorowo. Black Flag może pochwalić się przestrzenią ok. 100 kilometrów kwadratowych.

3. Xenoblade Chronicles X (ok. 340 kilometrów kwadratowych)

Spodziewaliście się, że jeden z największych światów oferuje gra na konsolę Nintendo? Xenoblade Chronicles X faktycznie zapewnia aż przesadnie dużą piaskownicę. Inna sprawa, że nie znajdziemy tu zbyt dużo ciekawych punktów - większość z tych terenów to pustkowia.

Wynik ok. 380 kilometrów kwadratowych obliczyła redakcja Nintendo World Report. Metodologię pomiarów możecie sprawdzić poniżej.

2. Just Cause 3 (ok. 370 kilometrów kwadratowych)

Zróbcie miejsce. Na scenę włazi owłosiony mastodont, który nie ogląda się na mikroskopijne mapki. Jego imię to Just Cause 3.

Żeby wyobrazić sobie, z jaką skalą mamy tu do czynienia ogarnijcie takie porównanie: żeby przejść piechotą wszerz świat z Fallout 4 trzeba poświęcić na taką czynność 41 minut. W przypadku Just Cause 3 maszerowanie przez Medici zajmie... ponad 8 godzin (byli śmiałkowie, którzy się podjęli takiego wyzwania). Oczywiście w oficjalnie podawanym wyniku 1000 kilometrów kwadratowych zawierają się też akweny gry, ale nawet po ich odjęciu zostaje nam ok. 400 kilometrów kwadratowych lądu. Imponujący wynik!

1. Ghost Recon Wildlands – (ok. 400 kilometrów kwadratowych)

Ubisoft nie żartował w kampanii promocyjnej Ghost Recon: Wildands. Świat tej strzelaniny faktycznie ma monstrualne rozmiary. Co prawda na pierwszy rzut oka to Just Cause 3 wydaje się większe, ale pamiętajmy, że w grze wydawanej przez Square Enix ponad 60% przestrzeni to woda. Inaczej jest w Wildans, na które składają się prawie wyłącznie lądy. Daje to w związku z tym rewelacyjny wynik ok. 400 kilometrów kwadratowych. Żeby przelecieć ten obszar samolotem wszerz z prędkością ok. 180 km, trzeba wygospodarować ponad 8 minut wolnego czasu, co udowodniła ekipa WikiGameGuides na YouTube. Gigant!

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper