Zapowiedź DiRT Rally

Zapowiedź DiRT Rally

Wojciech Gruszczyk | 26.03.2016, 19:27

Na początku przyszłego miesiąca gracze na konsolach w końcu otrzymają najnowszą produkcję Codemasters. Twórcy z Wielkiej Brytanii wrócili do wymagających rajdów i wiele na to wskazuje, że właśnie na taki tytuł czekaliśmy od kilku długich lat. Zapraszamy na podsumowanie dostępnych informacji, które przygotują Was na sporo przyjemnej jazdy. Wsiadajcie, zapinajcie pasy i jedziemy!

Codemasters zostało założone w 1985 roku i początkowo deweloperzy specjalizowali się w przygotowaniu prostych łamigłówek. Studio w tamtych latach eksperymentowało, zajmowało się najróżniejszymi gatunkami, ale już w 1997 roku na rynku zadebiutował TOCA Touring Car Championship. Od tej premiery twórcy systematycznie kreowali kolejne gry wyścigowe, dopracowywali koncepcje i pozwolili graczom prowadzić najróżniejsze bryki. Jednak autorzy w ostatnim czasie niemal wyłącznie skupili się na licencji Formuły 1 i w konsekwencji Mistrzowie Kodu zaniedbali sympatyków innych sportów samochodowych. Od wielu lat gracze czekali na porządną rajdówkę i dopiero DiRT Rally zaprezentował oczekiwany poziom.

Dalsza część tekstu pod wideo

Spis treści

  1. Nietypowa zapowiedź, szybka premiera i dobre opinie.
  2. Gra dla najwierniejszych fanów gatunku.
  3. Kariera na wiele godzin. Poznajcie tryby.
  4. Dołącz do ligi i zaprezentuj swoje umiejętności.
  5. Lista samochodów robi wrażenie.
  6. Tak będzie na konsolach.
  7. Wymagania sprzętowe i lista obsługiwanych kierownic.
  8. Zobaczcie naszą rozgrywkę.

Nietypowa zapowiedź, szybka premiera i dobre opinie

DiRT Rally tak naprawdę nie doczekał się wielkiej zapowiedzi. Pierwsze plotki o powstawaniu pozycji sięgają 2014 roku, ale to 27 kwietnia 2015 roku autorzy oficjalnie potwierdzili pracę nad grą. Jednocześnie tytuł wylądował w programie Wczesnego Dostępu na Steam i pozycja zaoferowała zainteresowanym trzy wielkie lokacje, 14 samochodów i zupełnie przebudowany system prowadzenia samochodów. Była to bardzo nietypowa sytuacja, ponieważ autorzy zaryzykowali serwując graczom bardzo skromny wycinek swojej pozycji. W konsekwencji nie wszyscy byli zadowoleni z takiego modelu dystrybucji, ale twórcy systematycznie rozbudowywali tytuł, słuchali informacji zwrotnych od graczy i małymi krokami przygotowywali się na wielką premierę.

Produkcja trafiła do sklepów 7 grudnia 2015 roku i pierwsze recenzje potwierdziły wcześniejsze opinie. Brytyjczycy zaserwowali graczom bardzo wymagający model jazdy, który został obudowany odpowiednią zawartością. Dziennikarze zachwycali się poziomem trudności i dzięki temu gra może pochwalić się średnią ocen na poziomie 86%.

Gra dla najwierniejszych fanów gatunku

Nawet w programie Wczesnego Dostępu tytuł charakteryzował się wybornie trudnym systemem jazdy. Twórcy w pierwszej informacji zapowiedzieli, że zupełnie przebudowali rozgrywkę, by zaoferować graczom wyzwania na odpowiednim poziomie. Ponadto, deweloperzy stworzyli również nowe modele dyferencjału, zawieszenia, mapowania silnika i turbosprężarki.

Przed rozpoczęciem rozgrywki należy przygotować się na wielokrotne powtarzanie poszczególnych odcinków, ponieważ gra nie wybacza najmniejszych błędów. Początkowo bez problemu możemy cieszyć się rozgrywką za pomocą kontrolera, ale studio na późniejszych etapach kariery rekomenduje korzystanie z kierownic. Pozycja jako rasowa rajdówka otrzymała rozbudowany system zniszczeń, który wpływa nie tylko na wygląd pojazdu, ale przede wszystkim na jego osiągi.

Autorzy dodali do tytułu przeróżne asysty, ale nawet przy korzystaniu ze wszystkich ułatwień, gra potrafi wymęczyć. W Sieci można znaleźć jednoznaczne opinie, według których DiRT Rally powrócił na odpowiedni tor i serwuje zainteresowanym zmagania na odpowiednio zawyżonym poziomie trudności.

Kariera na wiele godzin. Poznajcie tryby.

Najważniejszym trybem rozgrywki w tytule jest kariera, dzięki której możemy brać udział w przygotowanych mistrzostwach, zdobywać punkty do klasyfikacji generalnej i rywalizować o coraz to większą pulę nagród. Za zdobytą gotówkę kupujemy nowe samochody i oczywiście takie zmagania  stale zachęcają do rozgrywki, ponieważ im więcej gramy, tym lepiej jeździmy i możemy poszerzać swój wirtualny garaż.

Podczas kariery bierzemy udział w trzech konkurencjach:

  • Klasyczne rajd – standardowe zmagania o jak najlepszy czas na kilku etapach. Jeden fragment trasy zajmuje od 5 do 10 km, a każdy kierowca ma określony limit czasu na dojechanie do mety (15 minut podczas sprintu, 30 minut w trakcie długich wyścigów). Pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami możemy naprawiać pojazd i warto dokładnie zaznajomić się ze swoim zespołem. Zatrudniając i zwalniając ekipę możemy skrócić czas reperowania wybranych elementów.
  • Rallycross – wyścigi na zamkniętym torze o mieszanych powierzchniach. Najlepsza dwunastka zawodników z czterech kwalifikacji awansuje do dwóch przejazdów półfinałowych, a najlepsza trójka z obu wydarzeń trafia do finału. Każdy z kierowców musi spróbować swoich sił w „Joker Lap”, czyli alternatywnej trasie.
  • Hillclimb – każdy z kierowców ma dwie próby na ustanowienie jak najlepszego czasu na wyznaczonym odcinku. Zwycięża kierowca z najlepszym wynikiem z obu przejazdów.

W grze znalazło się sześć ogromnych rajdów z ponad 70 odcinkami specjalnymi. Podczas wydarzeń zawodnicy muszą zaprezentować swoje umiejętności na różnorodnych terenach i każda z powierzchni w znaczący sposób wpływa na prowadzenie samochodu. Warto tutaj na pewno wyróżnić:

  • Walia – błotniste tereny.
  • Grecja – szutrowe lokacje.
  • Monaco – przymrożone trasy.
  • Szwecja – zaśnieżone miejscówki.
  • Stany Zjednoczone – legendarny Pikes Peak.

Twórcy przygotowali również oficjalną zawartość FIA World Rallycross Championship, dzięki której możemy zasiąść za sterami sześciu najszybszych aut terenowych i sprawdzić swoje umiejętności podczas bardzo wymagających wyścigów. Ponadto, zainteresowani mogą podszkolić swoje zdolności w trakcie niestandardowych przejazdów, w których można wybrać dowolny pojazd, trasę i samemu skonfigurować rozgrywkę. 

Lokacje zostały rozdzielone według następujących kryteriów:

  • Klasyczny rajd – Grecja, Monaco, Walia, Niemcy, Finlandia, Szwecja.
  • Rallycross – Anglia, Szwecja, Norwegia.
  • Hillclimb – Stany Zjednoczone.

Dołącz do ligi i zaprezentuj swoje umiejętności

Twórcy nie zapomnieli jednocześnie o rywalizacji w Sieci. Gracze mogą tworzyć specjalne ligi, do których zapraszają znajomych. Każde wydarzenie jest na początku konfigurowane i dostosowywane przez organizatora wydarzenia.

W grze znalazły się również wyzwania, dzięki którym sympatycy wyścigów mogą rywalizować z całą społecznością w dziennych, tygodniowych lub nawet miesięcznych konkurencjach. Dzięki zabawie gracze podnoszą swoje umiejętności, mogą ulepszać pojazdy i zdobywają kredyty na zakup kolejnych samochodów.

Lista samochodów robi wrażenie

Na dobry początek twórcy zaoferowali graczom zaledwie 14 samochodów. Studio obiecało, że zamierza rozbudowywać to zestawienie i na szczęście dotrzymali słowa. Aktualnie w grze znajduje się ponad 40 pojazdów, które powinny zadowolić nawet najbardziej wymagających miłośników gatunku. Deweloperzy zaznaczyli, że podczas dobierania modeli starano się wybrać legendarnych przedstawicieli przeszłości i ikonicznych reprezentantów współczesności.

Tak prezentuje się pełna lista samochodów z uwzględnieniem podziału na trzy kategorie:

Rally 

  • Mini Cooper S
  • Lancia Fulvia HF
  • Renault Alpine A110
  • Opel Kadett GT/E 16v
  • Fiat 131 Abarth
  • Ford Escort Mk II
  • Lancia Stratos
  • BMW E30 M3 Evo Rally
  • Ford Sierra Cosworth RS500
  • Renault 5 Turbo
  • MG Metro 6R4
  • Audi Sport quattro Rallye
  • Ford RS200
  • Peugeot 205 T16 Evo 2
  • Lancia Delta S4
  • Opel Manta 400
  • Lancia 037 Evo 2
  • Ford Escort RS Cosworth
  • Subaru Impreza 1995
  • Lancia Delta HF Integrale
  • SEAT Ibiza Kit Car
  • Peugeot 306 Maxi
  • Subaru Impreza WRX STI 2011
  • Mitsubishi Lancer Evolution X
  • Ford Focus RS Rally 2001
  • Subaru Impreza 2001
  • Ford Focus RS Rally 2007
  • Citroën C4 Rally 2010
  • Mini Countryman Rally Edition
  • Ford Fiesta RS Rally
  • Volkswagen Polo Rally
  • Hyundai i20 Rally

Rallycross 

  • DS Automobiles DS3
  • Ford Fiesta Rallycross
  • Volkswagen Polo Rallycross
  • Peugeot 208 WRX
  • Mini Countryman Rallycross
  • Subaru WRX STI
  • Mini Classic Rallycross
  • Opel Corsa Super 1600
  • Renault Clio S1600
  • Peugeot 207 S1600




















     

Hillclimb

  • Peugeot 205 T16 Pikes Peak
  • Audi Sport quattro S1 PP
  • Peugeot 405 T16 Pikes Peak
  • Peugeot 208 T16 Pikes Peak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tak będzie na konsolach

Gra na PlayStation 4 i Xboksach One zadebiutuje dokładnie 5 kwietnia. Twórcy zapowiedzieli, że chcą wynagrodzić graczom wyczekiwanie i na start otrzymamy miły pakiet powitalny. W tytule pojawią się następujące, nowe samochody:

  • Peugeot 208 T16 Pikes Peak
  • Renault 5 Turbo
  • Renault Alpine A110
  • Opel Corsa Super 1600
  • Peugeot 207 S1600
  • Renault Clio S1600
  • Mini Classic Rallycross

Dodatkowo zainteresowani będą mogli kupować od początku auta Rallycross. Produkcja w edycji na konsole ma działać w płynnych 60 klatkach na sekundę, a obraz zostanie wyświetlony w rozdzielczości 1080p na obu platformach.

Wymagania sprzętowe i lista obsługiwanych kierownic

Jeśli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z tytułem na komputerze osobistym, to powinniście zapoznać się z poniższymi informacjami.

Wymagania sprzętowe:

Wymagania minimalne

Procesor: AMD FX Series or Intel Core i3 Series 
Pamięć: 4 GB RAM 
Karta graficzna: AMD HD5450 or Nvidia GT430 or Intel HD4000 with 1GB of VRAM (DirectX 11 graphics card required) 
DirectX: Wersja 11 
Miejsce na dysku: 35 GB dostępnej przestrzeni 
Karta dźwiękowa: DirectX Compatible soundcard 
Obsługiwane karty graficzne: AMD HD5000 Series, HD6000 Series, HD7000 Series, R7 Series, R9 Series Nvidia GTX400 Series, GTX500 Series, GTX600 Series, GTX700 Series, GTX900 Series Intel HD4000 Series, HD5000 Series

Wymagania zalecane

Procesor: AMD FX-8150 or Intel Core i5 4670K 
Pamięć: 8 GB RAM 
Karta graficzna: AMD R9 290 or Nvidia GTX780 
DirectX: Wersja 11 
Miejsce na dysku: 35 GB dostępnej przestrzeni 
Karta dźwiękowa: Direct X compatible soundcard 
Obsługiwane karty graficzne: AMD HD5000 Series, HD6000 Series, HD7000 Series, R7 Series, R9 Series Nvidia GTX400 Series, GTX500 Series, GTX600 Series, GTX700 Series, GTX900 Series Intel HD4000 Series, HD5000 Series, HD6000 Series

Lista obsługiwanych kierownic:

  • Fanatec Clubsport Wheel
  • Fanatec CSR Elite Wheel
  • Fanatec Porsche 911 Carrera
  • Fanatec Porsche 911 GT2 Wheel
  • Fanatec Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel
  • Fanatec Porsche 911 Turbo S Wheel
  • Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel
  • Generic Keyboard
  • Logitech Cordless RumblePad 2 USB
  • Logitech Driving Force EX
  • Logitech Driving Force GT
  • Logitech Driving Force Pro
  • Logitech Dual Action Gamepad
  • Logitech F710 Wireless Gamepad
  • Logitech G25
  • Logitech G27
  • Logitech G29
  • Logitech G920
  • Logitech MOMO Racing Wheel
  • Logitech Rumble Gamepad F510
  • Logitech RumblePad 2 USB
  • Microsoft Sidewinder Force Feedback Wheel
  • Microsoft Wireless Xbox 360 Racing Wheel
  • Official Xbox 360 Wired Pad
  • Official Xbox 360 Wireless Pad
  • SimSteering
  • SimXperience AccuForce Pro
  • SPEEDLINK Strike FX Gamepad
  • Thrustmaster Dual Trigger 3-in-1
  • Thrustmaster F430 Force Feedback Racing Wheel
  • Thrustmaster Ferrari GT Experience Racing Wheel
  • Thrustmaster RGT FF Pro
  • Thrustmaster T500 RS F1 Racing Wheel
  • Thrustmaster T500 RS Racing Wheel
  • Thrustmaster TX
  • Thurstmaster T300 RS
  • Xbox Wireless Speed Wheel
     

Zobaczcie naszą rozgrywkę

Nasz naczelny miał przyjemność pojawić się w biurze rodzimego wydawcy – firmy Cenega – gdzie sprawdził wersję na PlayStation 4. Roger grał w wybornych warunkach (kierownica – Thrustmaster T300 RS + kierownica Ferrari 599XX EVO, pedały – Thrustmaster T3PA, skrzynia biegów – Thrustmaster TH8A, stojak - Wheel Stand Pro z dodatkowym mocowaniem RGS) i potwierdza, że 60 klatek na sekundę w tak dynamicznych wyścigach robi różnicę. Zobaczcie jego rozgrywkę.

Wojciech Gruszczyk Strona autora
Miał przyjść do redakcji zrobić kilka turniejów, ale cytując klasyka „został na dłużej”. Szybko wykazał się pracowitością, dzięki której wyrobił sobie pozycję w redakcji i zajmuje się różnymi tematami. Najchętniej przedstawia wiadomości ze świat gier, rozrywki i technologii oraz przygotowuje recenzje gier i sprzętu. Jeśli jest zadanie – Wojtek na pewno się z nim zmierzy. 
cropper