Zapowiedź Assetto Corsa

Zapowiedź Assetto Corsa

Wojciech Gruszczyk | 20.02.2016, 19:32

Od pewnego czasu fani nie mogą narzekać. Systematycznie na rynku pojawiają się nowe produkcje, które pokazują, że nie tylko Japończycy potrafią stworzyć piękne samochody i ubarwić je wyjątkowym modelem jazdy. Gracze na konsolach długo musieli czekać na zapowiedź konsolowej wersji dzieła od Kunos Simulazioni, ale bez wątpienia jest to pozycja, o której należy pamiętać. Na PlayStation 4 i Xboksa One nadjeżdża król, który może zdetronizować panujących mistrzów. 

Gracze na konsolach długo czekali na taki dobrobyt. W zasadzie systematycznie na każdej platformie debiutują mocne symulatory, które pokazują wciąż rosnące zainteresowanie klientów. Producenci prześcigają się w grafice, liczbie licencjonowanych samochodów, dodatkowych trybach rozgrywki, ale wszystkie te elementy nie mają tak naprawdę znaczenia, gdy gra nie prezentuje odpowiedniego modelu jazdy. Właśnie pod tym względem Assetto Corsa nie zawodzi, a można nawet powiedzieć, że wyznacza standardy. Jesteś zainteresowany produkcją? Zapraszamy na naszą zapowiedź.

Dalsza część tekstu pod wideo
  1. Proces powstawania, czyli Włosi robią nie tylko dobrą pizzę.
  2. Oceny wersji na PC i zapowiedź edycji na konsole.
  3. Gdzie jeździmy i na jakich zasadach?
  4. Szybkie samochody od znanych producentów.
  5. Gra dla nielicznych, którzy docenią.
  6. Zobaczcie kilka pięknych samochodów.

Proces powstawania, czyli Włosi robią nie tylko dobrą pizzę

Gra została oficjalnie zapowiedziana w 2010 roku, jednak pierwsze prace zostały zapoczątkowane już 2 lata wcześniej. Deweloperzy od początku tworzenia tytułu korzystali z wiedzy oraz zdolności utalentowanych kierowców, którzy pomagali udoskonalić system prowadzenia samochodów. W 2011 roku zespół oficjalnie poinformował, że zamierza wykorzystać do produkcji Unity, ale przez początkowe problemy porzucono pomysł i autorzy postanowili stworzyć własny silnika. Był to strzał w dziesiątkę i w kolejnych latach deweloperzy mogli skupić się na jak najlepszym odwzorowaniu wyścigów. Na początku 2013 roku studio opublikowało wersję demonstracyjną zawierającą tylko jeden samochód (Lotus Elise SC), pojedynczą trasę (Autodromo dell’Umbria) oraz dwa tryby rozgrywki (trening i Time Attack). Po kolejnych 9 miesiącach twórcy rozbudowali fragment kodu i wrzucili grę do programu Wczesnego Dostępu na Steam. W kolejnych tygodniach produkcja była wciąż rozwijana, gracze mogli sprawdzać kolejne urywki tytułu i w grudniu 2014 roku odbyła się oficjalna premiera.

Sporym osiągnięciem deweloperów jest przygotowanie produkcji, którą gracze mogą dowolnie personalizować i rozbudowywać. Twórcy udostępnili narzędzia dla moderatorów, którzy stale tworzą nową zawartość. Ponadto nad projektem wciąż czuwają twórcy, którzy kreują kolejne aktualizacje i wprowadzają do produkcji ciekawe dodatki. Trudno na dzień dzisiejszy zgadywać, czy studio otworzy wersje konsolowe na pracę sympatyków blachy, ale możemy mieć nadzieję, że autorzy przynajmniej pozwolą korzystać z najlepszych elementów wykreowanych na pierwotnej platformie.

Oceny wersji na PC i zapowiedź edycji na konsole

Gra w dniu debiutu nie grzeszyła ogromną zawartością, ale mimo to została bardzo ciepło przyjęta przez graczy oraz dziennikarzy z całego świata. Zainteresowani wychwalają wyborny system jazdy, otwartość na modyfikacje, wyśmienite udźwiękowienie (ryki silników!) oraz przyjemną dla oka oprawę. Zespół od początku nie ukrywał, że premiera pozycji jest dopiero początkiem, a przez kolejne miesiące klienci otrzymają dodatkową zawartość, która rozbuduje tytuł dosłownie pod każdym względem. Aktualna średnia oceny gry wynosi 85%!

Twórcy grają z fanami w otwarte karty i już podczas Wczesnego Dostępu, pokazali, że chcą rozwijać ten projekt ze społecznością. Deweloperzy pytają, otrzymują odpowiedzi, zbierają cenną wiedzę, którą następnie mogą przełożyć na produkcję.

Wersja na konsole została zapowiedziana w maju 2015 roku, a wielka premiera odbędzie się w 22 kwietnia 2016 roku. Autorzy celują w bardzo gorący okres (jeden z najmocniejszych miesięcy w roku), ale najwidoczniej są bardzo pewni swego. W oficjalnym komunikacie przedstawiono specyfikację poszczególnych wersji – PlayStation 4 w 1080p i 60 klatkach na sekundę, Xbox One w 900p i 60 fpsów.

Gdzie jeździmy i na jakich zasadach?

Nikogo nie powinno dziwić, że w grze można znaleźć wiele znanych i lubianych tras. Zespół odpowiedzialny za lokacje odwzorował miejsca i zajął się dopracowaniem wszystkich aspektów lokacji. W konsekwencji gracze otrzymują trasy przygotowane na najwyższym poziomie i zarazem zapewniające przyjemność z rozgrywki. Autorzy przygotowali między innymi:

  • Magione - "Autodromo dell'Umbria" 
  • Imola - "Autodromo Enzo e Dino Ferrari" 
  • Mugello - "Autodromo Internazionale del Mugello" 
  • Silverstone - GP track 
  • Silverstone - International track 
  • Silverstone - National track 
  • Monza - "Autodromo di Monza" 
  • Monza - "Classic 60's Edition" 
  • Nurburgring - GP 
  • Nurburgring - Sprint 
  • Spa Francorchamps 
  • Vallelunga - "Autodromo Piero Taruffi" 
  • Vallelunga - Club track 
  • Zandvoort 
  • Trento - Bondone Hillclimb 
  • Drift Track 
  • Drag strip 

Produkcja nie zawodzi również pod względem trybów, ponieważ autorzy dbają o samotników oraz sieciowych mistrzów. W grze możecie sprawdzić następujące warianty zabawy:

  • Free Practice 
  • Race Events vs AI 
  • Career 
  • Online Multiplayer 
  • HotLap 
  • Time Attack 
  • Special Events 
  • Drift Mode 
  • Drag Race 

Szybkie samochody od znanych producentów

Najlepszym potwierdzeniem słów dotyczących rozwoju Assetto Corsa jest spojrzenie na listę samochodów. Gra debiutowała z 30 autami, ale i tak mało kto narzekał, ponieważ nawet tak krótkie zestawienie charakteryzowało się wybitnym odwzorowaniem pojazdów. Nie mówię tutaj nawet o samej grafice – która prezentuje się przyzwoicie – ale o najdrobniejszych szczegółach. Każdą z maszyn prowadzi się inaczej i według dostępnych informacji niemal identycznie jak w przypadku rzeczywistego modelu. Twórcy od początku prac nad tytułem zapowiadali wyborny system jazdy i dotrzymali słowa. Dodajmy do tego zapadające w pamięci ryki silników, a otrzymujemy przepis na sukces.

Tak prezentuje się zestawienie producentów z liczbą dostępnych modeli w grze:

Abarth [9]
Abarth
Alfa Romeo [14]
Alfa Romeo
Alpine [1]
Alzen Motorsport [1]
AMC [1]
Aston Martin [10]
Audi [31]
Austin Healey [1]
BAC [1]
Bentley [3]
BMW [68]
Brabham [1]
Bugatti [2]
Buick [3]
Cadillac [2]
Caterham [1]
Chevrolet [28]
Chrysler [1]
 

Citroen [6]
Datsun [1]
Datsun
DMC [2]
DMC
Dodge [16]
Ferrari [40]
Fiat [5]
Ford [38]
Formula [62]
Gemballa [1]
Ginetta [1]
Ginetta
GMC [3]
GMC
GoKarts [4]
Gumpert [4]
Gumpert
Holden [2]
Honda [26]
 
Hyundai [5]
Infiniti [1]
Jaguar [9]
Jeep [1]
Kia [3]
Kinetik [2]
Koenigsegg [5]
KTM [1]
Kutch [3]
Lada [3]
Lamborghini [18]
Lancia [7]
Land Rover [1]
Lexus [4]
Lola [2]
Lotus [20]
Lotus Classic Cars [5]
Maserati [3]
Mazda [24]
McLaren [9]
 
Mercedes-Benz [19]
Mercury [1]
MG [2]
MINI [6]
Mitsubishi [14]
Morgan [1]
Nissan [58]
Nissan
Opel [6]
Oreca [4]
Packard [1]
Pagani [4]
Panoz [1]
Pantera [2]
Peugeot [13]
Plymouth [4]
Pontiac [5]
Porsche [64]
Radical [1]
Reliant [1]
zz-Fictional-zz [9]
 
Renault [19]
Renault Trucks [1]
RUF [6]
Saleen [3]
Saturn [1]
Scuderia Glickenhaus [2]
Seat [15]
Shelby [6]
Spania GTA [1]
Sprint Cars [1]
Subaru [10]
Suzuki [3]
Tesla [3]
Toyota [29]
Vauxhall [3]
VAZ [2]
Volkswagen [12]
Volvo [5]
W Motors [1]
Yugo [1]
Zakspeed [6]

Należy oczywiście pamiętać, że posiadanie samochodu to dopiero początek. Każdy zainteresowany spędzi wiele godzin na dostosowaniu maszyny dla własnych potrzeb. W tym przypadku nawet najwierniejsi sympatycy grzebania pod maską i dokręcania śrubek nie będą narzekać.

Gra dla nielicznych, którzy docenią

Produkcja w wersji na komputery osobiste zbiera fenomenalne opinie, ale trzeba mieć świadomość, że do tego tytułu nie powinien podejść każdy. Gra jest symulatorem najwyższej klasy, więc podczas zmagań nie możemy pozwolić sobie na najmniejszy błąd. Wielu graczy ponadto uważa, że tytuł został wprost stworzony dla kierownic. Deweloperzy specjalnie nie ukrywają, że ta produkcja ma trafić do wąskiego grona odbiorców, ale właśnie oni najbardziej docenią wieloletnie starania i rozwój przyjętej koncepcji. 

Zobaczcie kilka pięknych samochodów

Wojciech Gruszczyk Strona autora
Miał przyjść do redakcji zrobić kilka turniejów, ale cytując klasyka „został na dłużej”. Szybko wykazał się pracowitością, dzięki której wyrobił sobie pozycję w redakcji i zajmuje się różnymi tematami. Najchętniej przedstawia wiadomości ze świat gier, rozrywki i technologii oraz przygotowuje recenzje gier i sprzętu. Jeśli jest zadanie – Wojtek na pewno się z nim zmierzy. 
cropper