Szef Level 5 opowiada o sukcesach i przyszłości swojego studia

Gry
519V
Szef Level 5 opowiada o sukcesach i przyszłości swojego studia
Enkidou | 15.08.2016, 14:27

Akihiro Hino, założyciel i szef studia Level-5, które zwłaszcza w ostatniej dekadzie odnosiło wiele komercyjnych sukcesów (a wcześniej odpowiadało za takie tytuły jak hołubiony Dragon Quest VIII, opowiada w nowym wywiadzie między innymi o tym, jak odnieść sukces w branży (a także poza nią) i dlaczego wielkie roboty wciąż mają przed sobą świetlaną przyszłość.

Level-5 uzbierało już na swoim koncie sporo sukcesów, ale za ten największy można by prawdopodobnie uznać Yo-Kai Watch, serię RPG, w której -- to tak w sporym uproszczeniu -- rozgrywka sprowadza się do łapania duchów wszelkiej maści (często inspirowanych np. japońskimi legendami). W Japonii cykl stał się prawdziwym społecznym fenomenem, dając pole do spekulacji czy nie jest on pogromcą Pokemonów, na Zachodzie z kolei ukazała się na razie tylko pierwsza część, która wprawdzie list sprzedaży nie podbiła, ale Hino zapowiedział już, że to dopiero początek drogi. Jak zresztą tłumaczy, w Japonii szaleństwo też zaczęło się dopiero od części drugiej.

Dalsza część tekstu pod wideo

Skąd ten sukces? Po pierwsze, Hino mówi o doświadczeniu. Yo-kai Watch to nie pierwszy multimedialny projekt Level-5. Fundament położyły wcześniej takie serie jak Inazuma Eleven czy LBX: Little Battlers eXperience. Dzięki nim w firmie powstała organizacyjna struktura, która pozwoliła stawić czoło tego typu wyzwaniom. Po drugie, uważne badanie rynku. Hino chce, by w jego grach odbicie znajdowały najpopularniejsze popkulturowe trendy. Dzięki temu, tłumaczy, sukces nie zależy tylko od działań promocyjnych.

Sam Hino jest trochę jak człowiek renesansu. Nie tylko zarządza, ale też angażuje się bezpośrednio w produkcję, np. przygotowuje konspekty scenariuszy (liczące zwykle coś koło 40 stron). Potrafi ponadto programować. Jak mówi, zawsze chciał tworzyć gry, a RPG lubi najbardziej dlatego, bo pozwalają długimi godzinami czerpać radość z gameplayu i fabuły. Gry, które go uformowały, to między innymi , The Black Onyx i seria Wizardry.

Wprawdzie z Yo-kai Watch w Japonii już trochę zeszło powietrze (trzecia część sprzedała się relatywnie dobrze, lecz to już nie te same liczby co wcześniej), ale Level-5 ma następne multimedialne projekty w zanadrzu. Pierwszy to Snack World, drugi - Megaton Musashi. Ten drugi to anime science-fiction z dużymi robotami, który w założeniach przypomina nieco “Knights of Sidonia” Tsutomu Niheia. O ile wcześniejsze przedsięwzięcia studia były skierowane raczej do młodszych odbiorców, Megaton Musashi powstaje z myślą i o młodszych, i o starszych. Zwłaszcza tych, którzy mają sentyment do anime z mechami. Swoje błogosławieństwo projektowi udzielił już popularny autor mang Go Nagai.

Pytanie jednak brzmi, czy to nie jest zbyt oklepany temat? Zwłaszcza w Japonii, gdzie -- jak mogłoby się wydawać -- tamtejsza popkultura pełna jest tego typu motywów? Hino uważa, że nie. Złota era anime z wielkimi robotami być może już minęła, ale właśnie dlatego Level-5 chce zrobić coś nowego w tym segmencie rynku - obudzić poczucie nostalgii i wykorzystać najnowocześniejsze technologie. W tym szef studia widzi szansę na realizację strategii niebieskiego oceanu.

W tej chwili nie wiadomo na jakiej platformie ukaże się gra na podstawie Megaton Musashi. W innym wywiadzie Hino twierdził, że studio rozważa rozpoczęcie prac nad wersją dla 3DS-a, lecz z drugiej strony chciałby on też, by można było jej doświadczyć na większym ekranie (PS4, NX?).

Hino dodaje ponadto, że w przyszłości chciałby ugryźć temat wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Nie wiadomo jednak kiedy miałoby to się stać. Swego czasu wyraził chęć stworzenia gry w otwartym świecie, jednak do tej pory plan ten pozostaje na papierze. Chyba że miał na myśli sequel Ni no Kuni wokół którego od czasu zapowiedzi panuje głucha cisza.

Źródło: http://www.forbes.com/sites/olliebarder/2016/08/14/akihiro-hino-on-the-secret-of-level-5s-success-and-how-super-robots-are-now-a-blue-ocean/#7ae7d63e4a86

Komentarze (4)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper