SKLEP
System Shock
1631V

System Shock

System Shock
  • Premiery
  • Świat: 1994
  • Europa: Nie wydano
  • Polska: Nie wydano
  • Gatunek: Przygodowa, Akcja

System Shock to gra action-adventure z widokiem z perspektywy pierwszej osoby wyprodukowana przez Looking Glass Studios i wydana przez Origin Systems na komputery osobiste. Tytuł w momencie premiery, za sprawą złożonej rozgrywki, uchodził powszechnie za prawdziwy przełom w swoim gatunku.

Wydarzenia przedstawione w System Shock toczą się w 2072 roku. Gra pozwala nam się wcielić w bezimiennego hakera, który zostaje zatrzymany za włam do systemu TriOptimum Corporation. Od prezesa tej firmy dostaje jednak ciekawą propozycję. W zamian za wycofanie zarzutów i wszczepienie cennego implantu do systemu nerwowego musi on zhackować SHODAN, sztuczną inteligencję sprawującą kontrolę nad Citadel Station.

 

Zadanie przebiega pomyślnie, haker poddaje się operacji. Mija pół roku, które główny bohater spędza w śpiączce. W międzyczasie wiele się zmienia. SHODAN doprowadza do buntu maszyn, część załogi zabijając od razu, a część przekształcając w cyborgi i mutantów. Gorzej, że nie zamierza na tym poprzestawać. Wykorzystując zainstalowane na stacji lasery chce również wytrzebić życie na Ziemi. Haker, który przez przypadek znalazł się w oku cyklonu, jest w tej sytuacji jedyną nadzieją dla ludzkości.

 

System Shock to gra action-adventure, w której nie brakuje strzelania, rozwiązywania zagadek i elementów RPG. Jeśli chodzi o to pierwsze, nasz podopieczny ma do dyspozycji różne rodzaje broni - takie korzystające z amunicji, takie używające energii elektrycznej itd. Ich różnorodność nie jest dla picu. Napotykani podczas przemierzania rozległej stacji przeciwnicy wymagają często przedsięwzięcia odpowiednich środków. Co innego działa na żywe organizmy, a co innego na maszyny.

 

Nasza postać może robić użytek z także z wielu innych przedmiotów. Wymienić w tym kontekście można specjalne ‘łatki’ dające kilka różnych efektów po nałożeniu oraz funkcje wspomnianego na wstępie implantu, które pozwalają zainstalować urządzenia wpływające na zdolności hakera (np. zwiększające jego szybkość). W tym pierwszym przypadku mamy możliwość uleczenia ran, zwiększenia siły (efektem ubocznym są wówczas halucynacje) oraz pozbycia się zatruć.

 

Od czasu do czasu haker może odwiedzać cyberprzestrzeń, skąd może np. otworzyć dostęp do niedostępnie normalnie lokacji lub pozyskać przydatne informacje. Tu warto wspomnieć, że gra nie opowiada historii za pomocą cutscenek. Jeśli chcemy poznać tło wydarzeń, musimy czytać przychodzące do nas maile, znaleźne dzienniki itd.

Podobne gry
Miesięcznik PSX Extreme