SKLEP
Grim Fandango
7213V

Grim Fandango

Grim Fandango
  • Producent: LucasArts
  • Wydawca: LucasArts
  • Wersja językowa: Angielska Angielska
  • Premiery
  • Świat: 1998
  • Europa: 1998
  • Polska: 30.06.2001
  • Gatunek: Przygodowa
  • Liczba graczy: 1

Grim Fandango to przygodówka wyprodukowana przez LucasArts. Pierwsza wersja gry, która była zarazem pierwszą trójwymiarową przygodówką ww. amerykańskiego studia, ukazała się w 1998 roku na PC. Po latach do sprzedaży trafił też jej remaster zasilając bibliotekę PlayStation 4, PlayStation Vita oraz urządzeń mobilnych. Za jego stworzenie odpowiadało Double Fine Productions.

Akcja Grim Fandango toczy się w krainie umarłych, gdzie ludzie, którzy wyzionęli ducha w świecie doczesnym, przyjmują postać szkieletów. Życie płynie tu zwykłym torem - czekając na przejście w zaświaty zmarli pracują, robią kariery, zakochują się, a nawet… umierają ponownie (zamieniając się w kwiatki). Głównym bohaterem jest niejaki Manuel "Manny" Calavera, który prowadzi agencję 'turystyczną' wysyłającą ludzi (dosłownie) w ostatnią podróż. Jego uwagę przykuwa pewnego razu brak dobrych klientów, przez co nabiera podejrzenia, że ktoś fałszuje dossier zmarłych, by największe szumowiny wysyłać w najlepsze miejsca...

Rozgrywka w Grim Fandango opiera się na rozwiązywaniu zagadek. Tak jak wspomnieliśmy na wstępie, gra jest trójwymiarowa, choć tła pozostają pre-renderowane. Co godne odnotowania, nie mamy tu do czynienia z interfejsem stworzonym wyłącznie pod mysz tak jak w innych klasykach LucasArts - do sterowania używamy zamiast tego klawiatury. Reszta wygląda dość standardowo. Manny może wchodzić w interakcję z różnymi obiektami oraz rozmawiać z NPC, co pozwala mu niekiedy pozyskać przydatne informacje. W grze zaimplementowano drzewka dialogowe, a główny bohater, wzorem wielu innych produkcji tego typu, nie może zginąć.  

Grim Fandango w momencie premiery było przyjęte bardzo ciepło, ba, produkcja LucasArts do dziś uchodzi za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli gatunku. Recenzenci i gracze chwalili niemal wszystkie części składowe gry: humor, zagadki, fabułę, unikalny styl graficzny itd. Odnośnie tego ostatniego warto zresztą wspomnieć, że czerpał on z meksykańskich legend, filmów noir i art deco.

Recenzje

Podobne gry
Miesięcznik PSX Extreme