Instrukcje umarły - nostalgiczny powrót do przeszłości

BLOG
1604V
Instrukcje umarły - nostalgiczny powrót do przeszłości
Ojciec-Gracz | 23.06.2017, 12:59
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

.Mam nadzieję, że w gąszczu zdjęć znajdziecie tekst i przeczytacie.

Na kilku poniższych przykładach, chciałbym podzielić się smutną refleksją na temat końca instrukcji do gier.

Jako, że kolekcjonuję gry od ps1 toteż na nich się skupię. Liznę tylko temat po pokazanie wszystkiego nie ma sensu.

W czasach PS1 instrukcje były grubości małej książki. Instrukcja była integralną częścią plejakowej gry. Była to opasła lektura przekraczająca często 50 stron. W niej to musiał się znaleźć życiorys postaci, opis świata, opis każdej broni z osobna, opis wszystkich opcji a nawet mały poradnik. W czasach bez internetu pokazana poniżej instrukcja do Gran Turismo miała 100 stron. I musiała stanowić jednocześnie poradnik do gry.

Gran turismo 2 poszła dalej tym tropem i w pudełku znajdowała się nie tylko instrukcja ale poradnik dla kierowcy. Dzisiaj takich rzeczy już się nie robi.

Większość instrukcji za czasów PS1 było publikowanych w kilku językach. Tyczyło się to głównie platyn, które były robione raz dla wielu krajów aby zaoszczędzić na produkcji. Premierówki miały odrębny język dla Francji, Anglii, Włoch czy Niemiec. Platyny natomiast miały zwykle język angielski w grze i instrukcję w kilku językach. 
Nie ważne jakiego gatunku była gra, autorzy starali się w jak najbardziej wyczerpujący sposób opisać absolutnie wszystkich opcji jakie ona posiadała.

Instrukcja do Front Mission 3 nie tylko opisuje bohaterów. Opisuje również system walki. Natomiast instrukcja do Final fantasy X remaster opisuje klawiszologię.

Z czasem tak zwany tutorial w grze zastąpił instrukcję i dzisiaj dostajemy taką oto broszurkę, której tak na prawdę nikt nie czyta bo wszystko jest zawarte podczas rozgrywki.

Aż by się chciało przy okazji until dawn poczytać życiorysy wszystkich bohaterów dostać jakąś fajną mapę okolicy po której będziemy się poruszać ale nie :D takiego wała. W nowszych grach na ps4 podobno jest już tylko płyta. A szkoda bo kiedyś instrukcje były małymi dziełami sztuki jak na przykład prezentowany poniżej papierek do Dirt 2.

 

Instrukcje umarły na dobre dlatego lubię czasem otworzyć stare pudełko i zwyczajnie poprzeglądać manuale. Wielka szkoda, że dziś nie ma w pudełkach instrukcji bo jak pokazują stare czasy, jest to bardzo integralna część gry pudełkowej. I tego mi właśnie brakuje w tej hiper ekstra generacji. Dzisiejsze produkcje na PS4 aż proszą się o takie ekstra instrukcje. Wyobraźcie sobie, że otwieracie pudełko z Horizon Zero Dawn. Macie tam mapę z zaznaczonymi ważniejszymi punktami. Historię świata, historię plemion, historię Aloy. Omówienie broni, opisanie potworów itp. Byłoby miło. A teraz obudźcie się :). czas pograć z tutorialem w grze. Dziś wszystko co zawierała instrukcja jest zawarte w grze i to w formie audiologów. Nawet nie trzeba czytać ton tekstu jak to miało miejsce w przypadku Assasins Creed, gdzie każda postać i każdy budynek był opisany setkami linijek tekstu. Może i jestem sentymentalny ale instrukcje w grach na ps4 bym chciał. Tak dopieszczone i tak obszerne jak to było 20 lat temu.

 

 

Oceń bloga:
54

Chciałbyś obszerne instrukcje papierowe w grach na ps4

tak
405%
nie
405%
Pokaż wyniki Głosów: 405

Komentarze (69)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper